قالب بندی:word
تعداد صفحات:18
قسمتی از متن
آشنایی با ویژوال بیسیک
ویژوال بیسیک یکی از اولین زبان های برنامه نویسی جهت تشکیل WYSIWYG ( چیزی که می بینید همان چیزی است که بدست می آورید ) می باشد . ویژوال بیسیک به جهت محیط تصویری آن ، یک زبان لذت بخش می باشد . برنامه نویسی تحت ویندوز با ویژوال بیسیک اکثراً تنها به کشاندن و قرار دادن (Drag & Drop ) اشیاء گرافیکی ، از جعبه ابزار ( Tool box ) که آن اشیاء در آن قرار دارند به روی صفحه کاری نیاز دارد . همانطور که شما در حال اضافه کردن اشیاء هستید برنامه تحت ویندوز در پیش چشم شما ظاهر می شود .
ویژوال بیسیک بیش از یک زبان برنامه نویسی می باشد . این زبان برنامه نویسی ، تمام اعمالی را که در اجـرای برنـامـه ویـژوال بیسیک رخ مـی دهند تشـکیـل می دهـد . با این حال ، ایـن زبـان به رابـط کاربـر ( user Inter face ) یـک تمرکـز ثانویـه دارد . یـک بـرنامه تحـت وینـدوز ، درجـه ای بـالا از محـا وره ( Interaction ) با کاربر را ارائه می کند . این کار توسط عناصر گرافیکی که کاربر بر روی صفحه نمـایـش می بیند انجام می گردد .
میکروسافت اساس ویژوال بیسیک را بر مبنای “ زبان نویسی برای مبتدیان ” که بیسیک نام دارد قرار داد . بیسیک بیش از 35 سال در گونه های مختلف موجود بوده است . طراحان اصلی زبان ، قصد ایجاد یک زبان برنامه نویسی را داشتند که مبتدیان بتوانند از آن استفاده کنند .
برنامه نویسان تازه کار با بیسیک می توانستند سریعاً ماهر شوند . زبانهای برنامه نویسی دیگر آن روزها مانند کوبول ، فرترن و اسمبلی قبل از اینکه کسی بتواند از آنها به صورت مؤثر استفاده کند نیاز به مطالعه بیشتری داشتند .
BASIC سر نام کلمات Begginers All – purpose symbolic Instruction code می باشد
بیسیک کاملاً یک زبان ” مبتنی بر متن “ است بدین معنی که خروجی آن نیز “ مبتنی بر متن ” می باشد و بر خلاف برنامه های امروزه ، گرافیک و خروجیهای پنجره ای “ windowed “ تولید نمی کند .
میکروسافت ویژوال بیسیک را مستقیماً از زبان بیسیک اولیه ایجاد نکرد . اگر چه زبان بیسیک طی چندین مرحله در تاریخ 35 ساله خود تکمیل شد ، با این حال ساختار اولیه را در غالب نسخه های خود حفظ کرد . وقتی میکروسافت تصمیم گرفت که از زبان بیسیک به عنوان زبان برنامه نویسی اصلی همراه سیستم عامل MS – DOS استفاده کند ، زبان بیسیک را کارا کرد و توانائی هایی به آن افزود .
این کار با ایجاد چندین گونه بیسیک با نام هایی مانند MBASIC ( مخفف بیسیک میکروسافت ) ، GW – BASIC ( مخفف بیسیگ گی – ویز ) ، BASICA ( مخفف بیسیک پیشرفته ) BASIC Q عملی گردید
علاوه بر اینکه ویژوال بیسیک ، گرافیکی و استفاده از آن آسان است . به علت ماهیت مفسر و مترجم بودن آن ، یکی از مقبول ترین زبانهای امروزه می باشد . شما می توانید یک برنامه ویژوال بیسیک را به هنگام نوشتن ، با اجرای مفسر گونه برنامه تست کرده تا تمامی اشکالات آن را از بین ببرید .
هنگامی که تمامی اشکالات را رفع و بطور کامل برنامه خود را تست کردید می توانید جهت حصول یک برنامه اجرایی سریع و مطمئن ، برنامه را ترجمه کنید تا بتوان آن را برای استفاده دیگران توزیع کرد . بدین علت که هیچ کس به آسانی نمی تواند برنامه ترجمه شده را تغییر دهد . ویژوال بیسیک مراحل مشکل ترجمه ( شامل مورد مرموزی به نام ویرایش پیوند ) را با قرار دادن مرحـله ترجمه در یک گزینه منویی ( menu option ) اداره می کند . در صورتیکه که سایر زبانها شما را با آن مراحل روبه رو می کنند .
هنگامیکه میکروسافت اولین نسخه ویژوال بیسیک را عرضه کرد ، بسیاری از مردم انحطاط زبان بیسیک ( و سایر نسخه های آن مانند BASIC Q ) را پیش بینی کردند . این افراد منفی گرا فکر کردند هر زبانی که مبتنی بر بیسیک باشد نمی تواند برای برنامه های جدی بکار رود ، چون آنها هرگز زبان بیسیک را جدی نگرفته بودند . به هیچ علت زبانهای مانند C ، C + + و پاسکال به علت تواناییهای مترجم آنها ، و نیز به علت اینکه ساختار برنامه نویسی آنها با محیط ویندوز بیشتر هماهنگ بود ، سخت مورد توجه قرار گرفتند . میکروسافت با ارا ئه ویژوال بیسیک مفاهیم ذیل را به جامعه برنامه نویسان آموخت :
- یک زبان مانند بیسیک هم ساده و هم قدرتمند باشد .
- یک زبان مانند بیسیک با داشتن رابط صحیح می تواند در محیط ویندوز به خوبی کار کند .
- ویژوال بیسیک بنا به نیازهای برنامه نویس می تواند هم به صورت مفسر و هم به صورت مترجم کار کند .
- یک زبان مبتنی بر بیسیک می تواند یکی از مورد استفاده ترین زبانهای دنیا باشد .
طبیعت بصری ویژوال بیسیک
ویژوال بیسیک بیش از یک زبان برنامه نویسی می باشد مشخصه ویژوال بیسیک در نام آن قرار داردبصری ( visual ) . با سیستم عامل های ویندوز امروزه ، یک برنامه باید بتواند با صفحه نمایش ، صفحه کلید ، ماوس و چاپگر بصورت گرافیکی ارتباط برقرار کند . زبانهای برنامه نویسی قدیمی ، مثل بیسیک ، در محیط متنی خوب عمل می کردند ولی همان زبانها ، رابط گرافیکی ( Graphic Inter face ) مورد نیاز کامپیوترهای امروزی را پشتیابانی نمی کردند .
سهولت یادگیری و استفاده از ویژوال بیسیک ، تنها به علت ساختار زبان بیسیک نیست . بخش اعظم تهیه برنامه ، از کشاندن عناصر و قرار دادن آنها ( توسط ماوس ) بر روی صفحه ویژوال بیسیک تشکیل شده است .
شما می توانید به جای نوشتن یک سری دستورات ورودی و خروجی پیچیده جهت ارتباط با کاربر ، کنترل هایی مانند کادرهای متن ( Text Box ) و دکمه های فرمان ( command Button ) را بر روی صفحه قرار دهید : هنگامیکه کاربر برنامه را اجرا می کند ویژوال بیسیک مراقب اجرای صحیح کنترل ها را به عهده می گیرد .
ویژوال بیسیک در انواع مختلف به شرح زیر ارائه شده است :
Visual Basic Enterprise Edition :
این نسخه برای محیط های برنامه نویسی گروهی و کامپیوتر های سرویس گیرنده / سرویس دهنده ( server / client ) ، که برنامه ها پردازش و داده ها را بین چندین کامپیوتر پخش می کنند تهیه شده است
Visual Basic professional Edition :
این نسخه برای برنامه نویسان حرفه ای تهیه شده است ، که خواستار بیشترین بازدهی از محیط برنامه نویسی ویژوال بیسیک هستـند . این نسخه دارای یک مجمـوعه کامـل از ابزارهـا و ایجاد کننده های فـوری ( wizard ) می باشد . این ابزار ها به ایجاد بسته نرم افزاری و توزیع برنامه ها کمک می کنند .
Visual Basic Learning Edition :
این نسخه شامل ملزوماتی به همراه ابزار برنامه نویسی استاندارد ، برای کسانی که می خواهند برنامه نویسی را شروع کنند ، می باشد .
یک نسخه مخصوص از ویژوال بیسیک در یک بسته نرم افزاری به نام v isual studio ارائه شده است
visual studio یک محیط برنامه نویسی است که چندین زبان میکروسافت مانند : Visual Basic، Visual C+ + ،Visual j + + ، Visual foxpro را پشتیبانی می کند . هنگامیکه شما از ویژوال بیسیک استفاده می کنید ، از همان محیطی استفاده می کنید برنامه نویسان سایر زبانهای بصری استفاده می کنند . بنابراین اگر شما به سمت زبان دیگری حرکت کنید نیازی به یادگیری مجموعه جدیدی ا زمنوها و کادرها مکالمه (Dialog Boxes ) نخواهید داشت .
مرحله برنامه ویژوال بیسیک :
1- با ایجاد یک طرح کلی ، تصمیم می گیرد که برنامه شما چه کاری می خواهد انجام دهد.
2- قسمت بصری برنامه خود را ایجاد می کند ( صفحه ها و منوهایی که کاربران با آنها کار می کنند )
3- کدهای زبان برنامه نویسی ویژوال بیسیک را جهت مرتب ساختن عناصر بصری به یکدیگر و خود کار کردن برنامه ، می افزایند .
4- برنامه را جهت پیدا و رفع کردن اشکالاتی که یافته اید تست می کنید .
5- برنامه تست شده را ترجمه می کنید و برنامه ترجمه شده را بین کاربران توزیع می نماید .
برنامه نویسی خطی تا پیش از ویژوال بیسیک ، به چند دلیل کاری خسته کننده بود . در محیط های متنی شما مجبور بودید تمام صفحاتی که کاربران می بینند ، بر روی کاغذ طراحی کنید . سپس کاغذ ها را به کاربران می دادید تا مطمئن شوید طراحی شما دقیقاً آن چیزی است که آنها می خواهند . اگر شما می خواستید یک برنامه برای توزیع انبوه طراحی کنید مثلاً یک بازی و یا یک برنامه کاربردی تجاری ، باید تمام صفحات مورد نمایش راد بر روی کاغذ پیاده ، روند نماهای ( Flowcharts ) پیچیده ای برای عملکرد هر صفحه تهیه ، فایل هایی که برای برنامه مورد نیاز بود طراحی ، و تمام جزئیات را قبل از اینکه حتی به صفحه کلید دست بزنید ، برنامه ریزی می کردید . ماهیت بصری ویژوال بیسیک شما را دلگرم می کند که در مرحله برنامه نویسی ، خیلی زودتر با صفحه کلید کار کنید . شما به جای استفاده از کاغذ ، صفحات خود را با ابزار ویژوال بیسیک طراحی می کنید .
معرفی اولیه vb
یک برنامه کامپیوتری ، از مجموعه ای دستورالعمل که نوع و نحوه انجام یک فعالیت را برای کامپیوتر مشخص می نمایند ، تشکیل می گردد. دستورالعمل های نوشته شده بعنوان نمونه ممکن است به کامپیوتر اعلام نمایند که تعدادی از اعداد را با یکدیگر جمع و یا دو عدد را بایکدیگر مقایسه و بر اساس نتیجه بدست آمده ، اتخاذ تصمیم نماید. دستورالعمل های نوشته شده ، صرفا" برای کامپیوتر قابل فهم و اجراء خواهند بود.کامپیوتر دستورالعمل های نوشته شده را اجراء و ماحصل آن رسیدن به اهدافی خواهد بود که بر اساس آن برنامه طراحی و پیاده سازی شده است . دستورالعمل ها ، می بایست با استفاده از یکی از زبانها ی برنامه نویسی نوشته شده ( کد ینگ ) و در ادامه در اختیار کامپیوتر قرار داده شوند. زبانهای برنامه نویسی متعددی نظیر : فرترن ، بیسیک ، کوبال ، پاسکال، ،C ، جاوا ، ویژوال بیسیک و ... وجود دارد.
برنامه نویسی کامپیوتر ، مشابه آموزش گره زدن کفش به کودکان است . برای نیل به هدف فوق ، می بایست تمامی مراحل لازم بصورت شفاف به کودکان آموزش داده شود . کودکان با دنبال نمودن دستورالعمل های ارائه شده ، قادر به گره زدن کفش خود خواهند بود ( روش انجام این کار برای آنان مشخص شده و بر اساس آن ، امکان نیل به هدف مورد نظر توسط کودکان فراهم می گردد ) VB ، زبانی است که می توا ن نحوه نیل به یک خواسته را بکمک آن بصورت شفاف ( نظیر آموزش گره زدن کفش به کودکان ) مشخص و کامپیوتر با دنبال نمودن مراحل مشخص شده ، خواسته مورد نظر را محقق نماید. با استفاده از VB ، می توان محصولاتی راایجاد که زمینه استفاده از آنان در محیط ویندوز وجود خواهد داشت . فراموش نکنیم در زمان فراگیری یک تکنولوژی در ابتدا می بایست شیوه راه رفتن را بیاموزیم و در ادامه اقدام به دویدن نمود .
VB یکی از زبان های حمایت شده در دنیا می باشد . با استفاده از زبان فوق علاوه بر اینکه می توان برنامه های مبتنی بر ویندوز را پیاده سازی نمود ، امکان استفاده از آن بعنوان زبان مورد نظر در زمان ایجاد برنامه های مبتنی بر وب که از تکنولوژی ASP استفاده می نمایند ، نیز وجود خواهد داشت . با توجه به اهمیت و جایگاه خاص این زبان در ، مجموعه مقالاتی در رابطه با آموزش اصولی این زبان آماده شده که بتدریج بر روی سایت قرار خواهند گرفت . در اولین مقاله از این مجموعه به معرفی اولیه VB خواهیم پرداخت . در ابتدا لازم است با ویژگی های منحصر بفرد برنامه های مبتنی بر ویندوز در قیاس با برنامه های مبتنی بر DOS ، آشنا شده و پس از مروری مختصر به روند شکل گیری نسخه های متعدد ویژوال بیسیک ، با نحوه نصب آن نیز آشنا شویم .
برنامه نویسی مبتنی بر DOS در مقابل ویندوز
برنامه نویسی مبتنی بر ویندوز دارای تفاوت های عمده ای نسبت به برنامه نویسی سنتی در محیط DOS است.برنامه های DOS ، مسیری دقیق و مشخص را ازابتدا تا پایان دنبال می نمایند . رویکرد فوق ، باعث بروز محدودیت هائی در رابطه با عملکرد برنامه ها از یکطرف و تحمیل محدودیت هائی به کاربران در طی نمودن مسیر مشخص شده ، می گردد. از زاویه ای خاص می توان عملکرد یک برنامه مبتنی بر DOS را مشابه قدم زدن در یک راهرو ( سالن )، در نظر گرفت . بمنظور رسیدن به نقطه انتهائی سالن ، می بایست طول سالن طی تا به انتهای آن رسید . در این راستا از موانع متعدد موجود در مسیر ، می بایست عبور تا سرانجام به مقصد مورد نظر رسید . در زمان پیمودن مسیر ، صرفا" امکان بازنمودن درب های خاصی ، وجود خواهد داشت . ویندوز ، دنیای جدیدی از برنامه نویسی مبتنی بر "رویداد" را ایجاد نموده است . کلیک نمودن موس ، تغییر اندازه پنجره ، تغییر محتویات یک Textbox ، نمونه هائی از یک "رویداد" می باشند. کدهای نوشته شده ، نحوه برخورد با یک رویداد را مشخص می نماید. برای رسیدن به انتهای یک سالن کافی است بر روی "انتهای سالن " ، کلیک نمود و دیگر ضرورتی به پیمودن تمامی مسیر تا رسیدن به انتهای سالن نخواهد بود . درصورتیکه به انتهای سالن رسیده باشیم و متوجه گردیم که این مکان ، محلی نیست که انتظار آن را داشته ایم ، بسادگی می توان مقصد جدیدی را برای خود انتخاب ، بدون اینکه ضرورتی به برگشت در نقطه آغازین مسیر وجود داشته باشد. برنامه نوشته شده عکس العمل های لازم در ارتباط با حرکت شما را بهمراه عملیات مربوطه بمنظور تکمیل فعالیت ها ی مورد نظر انجام خواهد داد . با استفاده از VB ، می توان کدهای لازم بمنظور ارائه عکس العمل لازم در زمان تحقق یک رویداد را نوشت .در این راستا ، برنامه نویسان می توانند کدهای لازم در رابطه با رویدادهائی که امکان تحقق آنها وجود دارد را نوشته تا در زمان بروز رویداد مورد نظر ، عکس العمل لازم از طرف برنامه صورت پذیرد.در این زمینه می توان از نوشتن کدهای دیگر بمنظور برخورد با رویدادهای غیرضروری ، صرفنظر کرد. مثلا" ویندوز قادر به تشخیص رویداد"کلیک " از "کلیک مضاعف " است .