مشخصات فایل
عنوان:تئوری سازمان و طرح سازمانی
قالب بندی:word
تعداد صفحات:16
محتویات
مقایسه تئوری رفتار سازمانی و تئوری سازمان؟
ویژگی های یک سیستم باز را نام برده و ویژگی وضعیت ثبات، همپایانی، آنتروپی منفی و دورانی را مختصراً توضیح دهید؟
مراحل پنجگانه چرخه حیات سازمانها را نام برده و مرحله رسمیت و کنترل را مختصرا توضیح دهید؟
پیش فرضهای رویکرد نیل به هدف در سازمانها کدامند؟
رویکرد ذینفعان استراتژیک به سازمان را بطور مختصر توضیح دهید؟
رویکرد ارزش رقابتی به سازمان را بطور مختصر توضیح دهید؟
واژه های زیر را تعریف کنید؟
رسمیت را تعریف کرده و دامنه رسمیت را بطور خلاصه توضیح دهید؟
جامعه پذیری را توضیح دهید؟
فنون رسمی سازی را نامبرده و گزینش، قوانین، رویهها، خط مشیهاو شعائر سازمانی را مختصرا توضیح دهید؟
آیا یک سیستم اطلاعات که تصمیمات غیر متمرکز را بطور دقیق کنترل می کند، خود نظام متمرکز نیست؟
نمودار فرایند تصمیم گیری سازمانی را ترسیم نموده و تفسیر اطلاعات یعنی چه؟
رابطه تمرکز و پیچیدگی را بطور خلاصه تحلیل نمایید؟
رابطه تمرکز و رسمیت را بطور خلاصه تحلیل نمایید؟
مفهوم استراتژی در سازمان را بطور خلاصه تبیین نمایید؟
نمودار تعیین کننده بودن استراتژی در تعیین ساختار سازمانی را ترسیم نموده و نظریه حالت تکاملی استراتژی را بطور خلاصه توضیح دهید؟
نظریه چندلر درباره استراتژی را بطور خلاصه نوشته و نمودار آنرا ترسیم نمایید؟
نمودار متغیرهای دوگانه تجزیه و تحلیل صنعت را ترسیم نموده و صنایع الف و ج را از نظر میزان نیاز های سرمایه ای و نوآوری بطور خلاصه تحلیل نمایید؟
وقتی سازمان بزرگ می شود رفتارش رسمی تر می شود چرا؟ بطور خلاصه تحلیل نمایید.
فرضیه پارکینسون در زمینه همبستگی بین اندازه سازمان و اعضای دارای آن چه می گوید؟
بحث غیرخطی بودن رابطه نسبت اعضاء اداری و اندازه سازمان چه می گوید؟
تحقق کارایی در سازمان های کوچک مهم تر است یا سازمانهای بزرگ بطور خلاصه تحلیل کنید؟
وودوارد سازمانها را به چند دسته تقسیم کرد؟ و حاصل تحقیقاتش در رابطه بین فن آوری و ساختار چه بود؟
نمودار طبقه بندی فن آوری از دیدگاه پرورا رسم کرده و خانه شماره 2 که فن آوریهای مهندسی را نشان می دهند چه شغلهایی را شامل می شوند و آنها چه خصوصیاتی دارند؟
فن آوریهای پیوسته مستمر چه فن آوریهایی می باشند و شرایط آنها در رابطه با کارآیی ها و عدم اطمینان چگونه است؟
نمودار طبقه بندی فن آوی از دیدگاه جیمز تامسون را ترسیم نموده و فن آوری متمرکز (فشرده) را از دیدگاه ایشان بطور خلاصه تبیین نمایید؟
نمودار مدل تلفیقی صنعت ـ اندازه را ترسیم نموده و بیان کنید که چرا رابطه اندازه و تکنولوژی دو طرفه می باشد؟
رابطه بین تمرکز و فن آوری را بطور خلاصه تحلیل نمایید؟
محیط اختصاصی برای سازمان ها را مختصراً توضیح دهید؟
ساختارهای زیستی و ماشینی را در یک جدول با یکدیگر مقایسه نموده و بیان کنید که ساختارهای ماشینی در چه محیطی و ساختار ارگانیک در چه محیطی به کار گرفته می شود؟
براساس مدارک و شواهد محیط ایستا با محیط پویا بر روی ساختار تأثیر بیشتری دارند، بطور خلاصه توضیح دهید؟
ائتلاف حاکم در سازمان ها، از دیدگاه اقتضایی چه گروهی هستند؟
آیا انسان ها برای تصمیم گیری از روش عقلایی استفاده کرده و با بررسی تمامی راهکارها، راه حل بهینه را بر می گزینند؟ توضیح دهید.
تأثیر متقابل منافع تصمیم گیرنده و منافع سازمان را در نمودار ترسین نموده و بنویسید بهترین حالت برای اثربخشی سازمانی، چه زمانی است؟
اختیار و قدرت را بطور خلاصه با یکدیگر مقایسه نمائید؟
اختیار و قدرت را بطور خلاصه با یکدیگر مقایسه نمائید؟
مدل قدرت ـ کنترل راترسیم نموده و آنرا مختصرا توضیح دهید؟
صاحبان قدرت در حالت عدم تمرکز هم کنترل خود را بر مجموعه سازمانی خود اعمال می نمایند، در این رابطه یک دانشکده را مثال بزنید که این امر در آن وقوع پیدا می کند؟
موضوع اصلی دیدگاه قدرت ـ کنترل در انتخاب ساختار را بطور خلاصه توضیح دهید؟
نمودار عناصر پنجگانه اساسی یک سازمان را ترسیم نموده و بنویسید متخصصین فنی بخش و ستاد پشتبیانی چه افرادی هستند؟
به طور خلاصه توضیح دهید که در بروکراسی های ماشینی وظایف عملیاتی، قوانین و مقررات، اختیارات و تصمیم گیری و ... چگونه می باشد؟
بروکراسی های حرفه ای در چه مواقعی بکار گرفته می شوند؟ بطور خلاصه توضیح دهید.
درباره نقاط قوت ساختار بخشی بطور خلاصه بحث نمایید؟
ساختار ادهوکراسی را بطور خلاصه توضیح دهید؟
محیط سازگار و مناسب ادهوکراسی چه محیطی است؟ و در چرخه حیابت سازمان این سازمانها بیشتر مناسب چه دوره ای هستند؟
ماکس وبر درباره بروکراسی و امتیازات آن چه مطلبی را ذکر نموده اند؟
درباره پدیده ازخود بیگانگی کارکنان که در بوروکراسی به وجود می آید بحث نمایید؟
چه عواملی تهدادت مستقیم علیه بوروکراسی هستند؟ نام برده و عامل تغییر در رفتار مدیریتی و عامل رشد در اندازه سازمان را توضیح دهید؟
کارآمدی بوروکراسی را بحث نمائید؟
توضیح دهید که چگونه بوروکراسی حرفه ای ظهور پیدا کرده است؟
1ـ مقایسه تئوری رفتار سازمانی و تئوری سازمان؟
دیدگاهی خرد نسبت به مسائل داشته و بر افراد و گروه های کوچک تأکید دارد بر رفتار درون سازمانها، عملکرد افراد، کارکنان و متغیرهای نگرشی نظیر بهرهوری کارکنان، غیبت در کار، جابجائی در کار و رضامندی شغلی بیشتر، متمرکز است.
رفتار فردی که در فتار سازمانی مورد بررسی قرار گرفته مشتمل بر ادراک، ارزشها، یادگیر، انگیزش و شخصیت است. موضوعات رفتار گروهی که رفتار سازمانی بر آن تأکید می ورزد عبارتند از: نقشها، موقعیت افراد در سازمان، رهبری، دقرت، ارتباطات و تعارض.
در مقابل رفتار سازمانی، تئوری سازمان دیدگاهی کلان نسبت به مسائل سازمانی دارد. واحد تجزیه و تحلیل آن سازمsSان یا واحدهای فرعی سازمان هستند. تئوری سازمان بر رفتار سازمانهای متمرکز است و تعریفی کلی از اثربخشی سازمان ارائه می دهد. تئوری سازمان نه تنها به عملکرد کارکنان و نگرشهای آنها توجه دارد بلکه با توانائی کلی سازمان برای تطبیق خود با شرایط و همچنین تحقق اهدافش سروکار دارد.
2ـ ویژگی های یک سیستم باز را نام برده و ویژگی وضعیت ثبات، همپایانی، آنتروپی منفی و دورانی را مختصراً توضیح دهید؟
عبارتند از: آگاهی از محیط - باز خورد – ویژگی دورانی – آنتروپی منفی – ثبات وضعیت –حرکت بسوی رشد و توسعه – تعادل بین فعالیتهای نگهدارنده و انطباقی - همپایانی .
ویژگی دورانی؛ سیستم های باز چرخهای از حوادثند. ستادههای سیستم امکاناتی را برای نهادههای جدیدی که چرخه سیستم را تکرار میکنند فراهم میسازد. بایستی برای حفظ حیات سیستم درآمد دریافتی از مشتریان شرکت، کفاف پرداخت به سهامداران و دستمزد کارکنان و باز پرداخت وامها را بنماید.
آنتروپی منفی؛ آنتروپی یعنی میل به زوال – فورپاشی و فنا . یک سیستم بسته بواسطه عدم دریافت انرژی از محیط بتدریج گرایش به فنا خواهد داشت. در صورتی که سیستم باز بدلیل داشتن آنتروپی منفی میتواند با کسب انرژی بیش از انرژی از دست داده از محیط خود را تجدید قوا نموده و ساختارش را حفظ کند و حتی رشد کرده و از مرگ رهایی یابد.
ثبات وضعیت؛ ورود انرژی به سیستم برای جلوگیری از آنتروپی، میزانی از ثبات در تبادل انرژی را موجب شده که این امر خود منجر به پایداری در سیستم میگردد. اگر چه جریان مداوم و پیوسته نهادههای جدید به داخل سیستم وجوددارد و جریان خروجی سیستم نیز حالت یکنواخت را داراست ولی ویژگی تعادل سیستم همچنان به قوت خود باقی میماند. پس یک سیستم باز ضمن آنکه در تبدیل نهادهها به ستاده های خود فعال بوده و تغییر میکند اما در طی زمان از ثباتی نسبی برخوردار است.
همپایانی؛ یک سیستم میتواند از شرایط اولیه مختلف بوسیله راههای متعدد به یک هدف نهائی نائل آید. میتواند با نهادهها و فرآیندهای پردازش مختلف اهدافش را محقق سازد. شما را ترغیب میکند به جای اینکه تعداد محدودی راهحلهای جدید را برای حل یک مسئله مدنظر قرار دهید در جستجوی تعداد زیادی راهحل برآیید.
3ـ مراحل پنجگانه چرخه حیات سازمانها را نام برده و مرحله رسمیت و کنترل را مختصرا توضیح دهید؟
1ـ مرحله کارآفرینی؛ 2- مرحله شکل گیری اولیه؛ 3-مرحله رسمیت و کنترل؛ 4-مرحله پیچیده شدن ساختار؛ 5-مرحله افول؛
مرحله رسمیت و کنترل: ساختار تثبیت؛ قوانین و رویهها به سازمان تحمیل؛ نوآوری تاکید نمیشود؛ کارائی و ثبات مورد نظر است؛ تصمیم گیرندگان در پستهای ارشد اجرائی قرار گرفته و با قدرتی که دارا هستند سازمان را اداره و حفظ میکنند. در این مرحله سازمان بطور رسمی شکل گرفته، نقشها طوری مشخص میشوند که حرکت کارکنان تهدیدی برای سازمان محسوب نشود.
4ـ پیش فرضهای رویکرد نیل به هدف در سازمانها کدامند؟
سازمانها، پدیدههایی عقلایی بوده و در پی تحقق هدفند و دستیابی موفقتآمیز به هدف معیاری مناسب برای سنجش اثربخشی، مستلزم پیش فرضهای دیگری است که باید معتبر باشند تا تحقق هدف به عنوان معیار اثربخشی سازمانی مورد استفاده قرار گیرد.
ـ داشتن اهداف نهائی
ـ مشخص بودن اهداف و تعریف آنها جهت درک بهتر
ـ قابل کنترل و اداره بودن اهداف
ـ توافق عمومی و اجماع بر روی اهداف
ـ قابل اندازه گیری بودن پیشرفت به سوی هدف
5ـ رویکرد ذینفعان استراتژیک به سازمان را بطور مختصر توضیح دهید؟
سازمانی اثربخش است که خواسته های عوامل محیطی که خود را که تداوم حیات سازمان مستلزم حمایت آنهاست برآورده کند و صرفاً میخواهد خواستههای کسانی را که در محیط سازمان قرار داشته و میتوانند بقاء سازمان را تهدید کنند، ارضا نماید. مانند روابط دانشگاه با مجلس قانونگذاری کشور، نهادهای دولتی تلاش زیادی صرف ارتباط با قانونگذاران میکنند. کوتاهی در برقراری ارتباط با قانونگذاران در مجلس، اثرات معکوس روی بودجه دریافتی دانشگاه دولتی دارد. در مقابل، اثربخشی دانشگاه خصوصی، کمتر تحت تأثیر این مسئله قرار دارد که آیا دانشگاه با افراد کلیدی در مجلس روابط حسنه دارد یا نه؟
6ـ رویکرد ارزش رقابتی به سازمان را بطور مختصر توضیح دهید؟
اثربخشی سازمانی در گرو شناسائی همه متغیرهای کلیدی در حیطه اثربخشی و سپس تعیین اینکه چگونه این متغیرها به هم مرتبط شوند. موضوع اصلی مورد تأکید این رویکرد این است که معیارهایی که شما در ارزیابی اثربخشی سازمان برای آنها ارزش قائل بوده و مورد استفاده قرار می دهید متکی به این است که شما چه کسی بوده و چه منافعی را مدنظر دارید. سهامدار، عرضه کنندگان مواد اولیه، مدیریت و ... اگر بنا باشد یک سازمان را مورد ارزیابی قرار دهند، ارزیآبی آنها از اثربخشی این سازمان کاملا متفاوت خواهد بود.
7ـ واژه های زیر را تعریف کنید؟
تفکیک افقی؛ تفکیک بین واحدهای سازمانی براساس موقعیت اعضاء سازمان، ماهیت وظایف آنها و میزان تحصیلات و آموزشهایی که فراگرفتهاند.
تخصصگرایی اجتماعی؛ بکارگیری افراد حرفه ای که صاحب مهارتند ولی نمی توانند به سهولت آنها را به کار ببرند. معمولا کاری که بوسیله مهندسین شهرسازی، فیزیکدانان تخصص است اما فعالیتهایی که انجام می دهندد بر حسب موقعیت بسیار متفاوت است.
حیطه کنترل؛ تعداد زیردستانی را که یک مدیر می تواند بطو راثربخش آنها را هدایت نموده و جهت دهد. اگر این حیطه وسیع باشد تعداد زیردستانی که باید به مدیر گزارش دهند زیاد می شود و اگر این حیطه محدود باشد، مدیر تعداد کمی زیردست خواهد داشت.
تخصصگرایی وظیفهای؛ مشاغل به وظایف سازده و تکراری تقسیم می شوند. براساس اصل مشهور تقسیم کار تخصص گرائی، قابلیت جانشینی زیادی را بین کارکنان ایجاد کرده و جابجائی آنها را بوسیله مدیریت بسادگی تسهیل می کند.
8ـ رسمیت را تعریف کرده و دامنه رسمیت را بطور خلاصه توضیح دهید؟
رسمیت؛ به میزان یا حدی که مشاغل سازمانی استاندارد شدهاند، اشاره میکند و نوعی معیار استاندارد کردن است و موجب شده که نهاده های کارکنان در کاری که باید انجام گیرد کمتر دخالت داده شود. اگر شغلی از میزان رسمیت بالایی برخوردار باشد، متصدی آن برای انجام دادن فعالیت مربوط به آن شغل و اینکه چه موقعی انجام شود و چگونه باید انجام گردد از حداقل آزادی برخوردار است که در آن شرح شغلها مشخص، قوانین و مقررات زیاد و دستورالعمل ها روشن است. وقتی رسمیت کم است کارکنان در بکارگیری نقطه نظرات خود آزادی عمل بیشتر دارند.
دامنه رسمیت؛ میزان رسمیت بین سازمانها نسبت به هم متفاوت بوده و همچنین در درون سازمانها نیز این تفاوت به درجات مختلفی وجود دارد. در مشاغلی که آزادی عمل زیاد بوده (مشاغل حرفهای) از میزان رسمیت کاسته شده و در مشاغلی که برای هر عمل و اقدامی یک روش استاندارد شده و خاص داشته باشد (مشاغل غیرحرفهای)، رسمیت افزایش مییابد. رسمیت نه تنها برحسب غیرتخصص یا حرفهای بودن تفاوت دارد بلکه بر حسب سطوح سلسله مراتب سازمانی و واحدهای وظیفهای سازمانی نیز قابل تغییر و تفسیر است. آزادی عمل مدیران در سلسله مراتب به طرف بالا افزایش مییابد بنابراین رابطه رسمیت با سطوح سازمانی معکوس است. نوع کاری که انجام میشود نیز در میزان رسمیت تأثیر دارد مثلا مشاغل در بخش تولید نسبت به بخش فروش از رسمیت بیشتری برخوردارند