تحقیقات نوین مدیریتی نشان میدهد که ارتباطات ضعیف درون سازمانی یکی از بزرگترین عوامل ایجاد هزینه به شمار میآید که درصد قابل توجهی از آن به صورت هزینههای غیرمستقیم و پنهان است.
مقوله ارتباطات چند وجهی است و در ابعاد مختلف سازمان قابل بررسی میباشد که غالباً در محدوده وظایف واحد منابع انسانی یا روابط عمومی قرار میگیرد. در یک نظرسنجی انجام گرفته در ایالات متحده آمریکا در حدود 95% مدیران، مهمترین عامل موثر در زمینه منابع انسانی را مقوله ارتباط و به طور خاص ارتباطات داخلی بیان کردند و مدیریت موثر آن را از موارد کلیدی در ارتقای توان رقابتی سازمانها دانستند.
اهمیت ارتباطات سازمانی غالباً در امر تصمیمگیری مناسب و به موقع مورد توجه قرار میگیرد در سازمانهای بزرگ که استفاده از رویکرد تصمیم گیری مستقیم و فرد به فرد میسر نیست استفاده از سیستم ارتباطی مناسب به گونهای که از اطلاعات تمامی دست اندرکاران به صورت مناسب و در زمان موردنیاز استفاده شود از اهمیت شایانی برخوردار است.
مقوله ارتباطات از سویی دیگر ابزار اجرای راهبردها و رویکردهای اساسی سازمان میباشد. تبیین چشم انداز سازمان برای کارکنان، تعیین اولویتهای سازمانی و انگیزه بخشی به آنان پیش نیاز اجرای اثربخش راهبردها و برنامه های سازمان میباشد که هیچ یک از آنها بدون طراحی سازوکار ارتباطی مناسب بین سازمان و کارکنان به عنوان اصلی ترین سرمایه های سازمان، امکان ظهور نمییابند و این مسئله نقش ارتباط را به عنوان یک جزء ضروری در آمیزه کسب و کار (Business Mix) پررنگ میسازد.
ایجاد تغییرات مناسب در سازمان به گونه ای که بقای سازمان را در عرصه پرچالش رقابت کنونی که شرایط آن هرلحظه دشوارتر از شرایط پیشین آن میگردد، تضمین نماید از جمله تواناییهای اصلی موردنیاز رهبران سازمانهای امروزی به شمار میآید. بدیهی است که استقرار این تغییرات بدون بسترسازی مناسب نزد کارکنان و ایجاد تعهد در آنها به منظور جلب بیشتر همکاری آنان در جهت پیاده سازی مناسب این تغییرات امکان پذیر نمیباشد و در این زمینه نیز سیستم ارتباطی مناسب بین سازمان و کارکنان نقش تعیین کننده دارد به بیانی دیگر مقوله ارتباط از جمله عوامل تعیین کننده و اساسی در مدیریت تغییر میباشد.
طبق یافتههای روانشناسی نزدیک به 60 درصد اوقات روزانه افراد صرف ارتباطات انسانی میشود و بر همین مبنا دور از ذهن نخواهد بود که ادعا شود در سازمان ها به عنوان مجموعه و گروهی از انسانها ارتباطات میبایستی به عنوان عاملی مهم و تعیینکننده مورد بررسی قرار گیرد.
ارتباط به زبان ساده" فرایند ارسال و دریافت پیام "تعریف میشود. ارتباط زمانی موثر است که عکسالعمل مطلوبی را که مدنظر فرستنده پیام است، در گیرنده ایجاد کند. بدیهی است که باید ارتباط را در چارچوب یک سیستم دوسویه تبادل اطلاعات مورد بحث و تدقیق قرار داد.
یک ارتباط مؤثر دارای ویژگی هایی از قبیل: کامل بودن، به اندازه بودن، توجه و برآوردن نیاز ارتباطی، استحکام داشتن، روشنی و شفافیت و صحیح بودن میباشد که همگی آنها باید در طراحی سیستم ارتباطی کارآمد مدنظر قرار گیرند.
نتیجه ارتباط، تأثیرگذاری و ایجاد تغییر مطلوب رفتاری یا نگرشی درگیرنده است. تاثیرگذاری به مدیریت احتیاج دارد. به عبارتی تأثیر در دیگران به هر منظوری که انجام شود باید مانند هر برنامه مدیریتی دیگر با برنامهریزی و تفکر همراه گردد و قصد و اهداف آن روشن و به خوبی درک شده باشد.
- مدل تعالی EFQM و ارتباطات درون سازمانی
- اهداف اجرای پروژه
- آشنایی شرکت با مفاهیم و اصول ارتباطات درون سازمانی و جایگاه آن در سازمانهای متعالی
- شناسایی و بررسی فعالیت های انجام شده در زمینه ارتباطات درون سازمانی
- تعیین راهبردها و رویکردهای ارتباطی مناسب به منظور تحقق ماموریت و چشم انداز سازمان
- ایجاد زمینه و بستر مناسب برای به اشتراک گذاری تجربیات مابین کارکنان و سازمان
تأثیر سیستم های اتوماسیون بر ارتباطات سازمانی
مقدمه
امروزه محیطهای کسب و کاری با چالشهای گوناگونی از قبیل گسترده شدن تعاملات درونی و بیرونی سازمان، با نیاز به ارتباط بیشتر واحدهای سازمانی و ضرورت نظارت مستمر بر پیشرفت کارها و ... مواجهند. مدیران سازمانها نیاز دارند که با سرعت و دقت بیشتری روند انجام امور را نظارت و پیگیری نمایند. تعاملات روزمره سازمان و حجم تبادل اطلاعات در دورههای کاری فشرده به اندازهای افزایش پیدا میکند، که انجام و پیگیری آنها به صورت دستی و سنتی عملا خارج از توان نیروی انسانی بوده و ممکن است با مشکلات زیادی همراه شود.
در سالهای اخیر، پیشرفت فناوری اطلاعات و شاخههای وابسته به آن، راه حلهای مختلفی را فراروی محیطهای کسب و کاری قرار داده است. در این میان، سیستمهای اطلاعات از مهمترین و کاراترین راه حلها برای تسهیل، کنترل و نظارت بر گردش اطلاعات در سازمانها است. سیستمهای اطلاعاتی، برنامههای نرم افزاری هستند که با استفاده از رایانه و بانکهای اطلاعات (DATA BASE) ، کار جمعآوری، ذخیره، بازیابی و کنترل اطلاعات را در سازمانها تسهیل مینمایند.
شاخهای از سیستمهای اطلاعاتی با عنوان سیستمهای اطلاعاتی مدیریت، به مدیران و کارکنان در زمینه کنترل گردش اطلاعات در سازمان کمک میکند. یکی از پرکاربردترین انواع سیستمهای اطلاعاتی که مدیران را در کنترل گردش اطلاعات در سازمان یاری میدهد، سیستم اتوماسیون اداری (OFFICE AUTOMATIONS SYSTEM)است. در این سیستم، عموما گردش مکاتبات اداری در سازمان مورد توجه قرار میگیرد. ولی معمولا دارای ابزارهای ارتباطی متعددی همچون ارسال و دریافت نامهها و دستورالعملها، ارسال و دریافت پیامهای شخصی و فوری، ارسال و دریافت نامههای الکترونیکی داخلی و ... است.
سیستمهای اطلاعاتی مدیریت
بکارگیری سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر رایانه در فرایندهای مدیریت، موجب تحولات بزرگی در این حوزه شده است. این سیستمها با توجه به سرعت پردازش بالا و قابلیت ذخیره حجم عظیمی از دادهها و اطلاعات، امکان پردازش و تجزیه و تحلیل اطلاعات را به وجود آوردهاند، خصوصا زمانی که تحلیل حجم بزرگی از دادههای عددی مد نظر باشد. این حجم از اطلاعات و دادهها، علیرغم بزرگی، از نظر فیزیکی حجم بسیار کمی را در مقایسه با روشهای سنتی اشغال میکنند و دسترسی به آنها نیز سریع تر است.
از طرفی ارتباطات درون و برون سازمانی را سریع تر، دقیق تر و ارزان تر نمودهاند؛ و مفهوم «ارتباطات در هر کجا و هر زمان» را عینیت بخشیدهاند. به همین دلیل ارتباط اعضای یک گروه را ارتقاء بخشیده و در واقع انجام کار گروهی را در سازمانها تسهیل نمودهاند.
این سیستمها، سطوح مختلفی از کار و تصمیم گیری را در برمیگیرند. چهار سطح معمول از اینگونه سیستمها که معمولا در سازمانها مورد استفاده قرار میگیرند، عبارتند از :
_ سیستمهای اطلاعاتی جهت پشتیبانی از عملیات (مخصوص کارهای روزمره)
_ سیستمهای اتوماسیون اداری و سیستمهای اطلاعاتی مخصوص دانشکاران
_ سیستمهای اطلاعات برای مدیران و سیستمهای گزارشدهی به مدیریت
_ سیستمهای اطلاعات برای مدیران ارشد (سیستمهای پشتیبانی از تصمیمگیری و سیستمهای خبره).
امروزه انواع مختلفی از سیستمهای اطلاعاتی مدیریتی در سازمانها جهت اهداف گوناگونی از قبیل: تسهیل ارتباطات، آسانسازی گردش مکاتبات اداری، امکان گزارشگیریهای مستمر، طراحی و تولید کالاها با استفاده از نرم افزارهای رایانهای، تصمیمگیریهای دورهای یا کلان و ... مورد استفاده قرار میگیرند. به نظر میرسد یکی از سیستمهای اطلاعاتی که جایگاه مناسبی در سازمانهای ایرانی پیدا کرده است و به طور روزمره مورد استفاده قرار میگیرد، سیستم اتوماسیون اداری باشد.
اتوماسیون اداری
اتوماسیون اداری شامل تمام سیستمهای الکترونیکی است که انواع ارتباطات داخلی و خارجی سازمان را برقرار کرده یا تسهیل میکند.
حجم بزرگی از امور روزمره سازمانها، امور دفتری هستند. میتوان گفت امور دفتری از جمله کارهایی در سازمان است که تمامی کارکنان و سطوح مختلف مدیران (اجرایی، عملیاتی، میانی، ارشد) با آن سروکار دارند. از این میان، کارکنانی که مسئولیتهایی از قبیل انتشار یا ذخیره (بایگانی) اطلاعات و کار با واژهپردازها را بر عهده دارند (داده کاران)، کاربران اصلی و دائمی سیستمهای اتوماسیون اداری و سایر سیستمهای ارتباطی (نظیر سیستمهای مدیریت اسناد) هستند.
اتوماسیون اداری به افزایش بهره وری سازمان در حوزه امور دفتری کمک شایانی کرده است. امور دفتری در گذشته معمولا مورد بی اعتنایی در سازمانها قرار میگرفت. علیرغم اینکه سهم بزرگی از نیرو و انرژی را به خود اختصاص میداد، ولی هیچ گاه مورد یک بازبینی اصولی در جهت بهبود و افزایش بهرهوری قرار نگرفته بود.
در اواخر دهه 1980، نتایج یک بررسی در یک دوره 10 ساله بر روی بهرهوری سازمانها در ابعاد مختلف نشان داد که علیرغم رشد 90 درصدی بهرهوری در حوزه صنعت، بهرهوری در بخش امور دفتری، تنها 4 درصد رشد داشته است. این در حالی بود که در همین دوره، هزینههای امور دفتری از حدود 30-20 درصد به رقمی حدود 40-30 درصد از کل هزینههای سازمان افزایش یافته بود.
نتایج این تحقیق و تحقیقات مشابه نشان داد که در حالی که افزایش بهرهوری در حوزههای مختلف سازمانی به طور روز افزون مورد توجه قرار گرفته و ارتقا یافته است، لکن بهرهوری در حوزه امور دفتری مورد بیتوجهی واقع شده است. از این زمان بود که ارائه سیستمهای اطلاعاتی تسهیل کننده امور دفتری و ارتباطات روزمره، مورد توجه قرار گرفت.
مزایا و کاربردهای اتوماسیون اداری
اتوماسیون اداری تأثیر بسیاری بر امور سازمانها گذاشته است. برخی مزایای اتوماسیون اداری را میتوان چنین برشمرد:
_ کنترل بهتر بر کار
_ کم شدن فعالیتهای غیر مولد مانند بایگانی و نگهداری سوابق
_ کنترل و نظارت بهتر بر کارکنان
_ کم شدن هزینه مسافرتها و گردهماییها
_ افزایش رضایت شغلی کارکنان به دلیل افزایش اثربخشی
_ افزایش رضایت مشتریان به دلیل خدمات به موقع و ارائه بهتر اطلاعات
_ افزایش قابلیت رقابت سازمان
_ رشد پدیده دورا کاری (کار از راه دور)
اگر چه معمولا از اتوماسیون اداری برای برقراری ارتباطات روزمره مانند تبادل نامه یا پیام استفاده میشود، ولی کاربردهای واقعی آن فراتر از کاربردهای معمول آن هستند. البته این مسئله به نوع طراحی سیستم ارتباط دارد و اینکه طراح سیستم چه امکاناتی را در آن تعبیه کرده است. به طور کلی تا به امروز از این سیستم در جهت کاربردهای گوناگونی بهرهبرداری شده است. برخی کاربردهای شناخته شده این سیستم عبارتند از:
_ واژه پردازی _ پست الکترونیکی پست صوتی _ ارسال نمابر (فاکس) نشر رومیزی
_ تقویم الکترونیکی کنفرانس از راه دور ویدئوتکس ذخیره و بازیابی تصاویر (میکرو فیلم)
اتوماسیون اداری و ارتباطات سازمانی
با نگاهی به کاربردهای سیستم اتوماسیون اداری، مشخص میشود که اتوماسیون اداری بیشترین کاربرد را در بخش ارتباطات داشته است. این سیستم اکثر حوزههای ارتباطی سازمان را در برگرفته و متحول میکند. مراودات دفتری و مکاتبات اداری، بیشترین حوزههای ارتباطی را در سازمانها ایجاد میکنند. با استفاده از سیستم اتوماسیون اداری، کلیه مکاتبات اداری و دفتری تحت پوشش این سیستم قرار میگیرند. گستردگی کنونی اتوماسیون اداری، به خارج از این مراودات نیز کشانده شده است. با کاربرد این سیستم حتی نیازی نیست که جلسات و کنفرانسها به روش سنتی، یعنی جمع شدن فیزیکی افراد در کنار یکدیگر، انجام شود زیرا کنفرانس از راه دور این محدودیت را برطرف کرده است.
ورود سیستم اتوماسیون اداری به یک سازمان همراه با تحولی عمیق در ارتباطات سنتی و مرسوم سازمان خواهد بود. بسیاری از مراودات و ارتباطات، مانند ارسال یا ارجاع نامهها، با صرف کمترین زمان توسط سیستم، امکان پذیر خواهد بود. این سیستم حتی امکانات جدید ارتباطی را نیز در اختیار کارکنان قرار میدهد، مانند ارسال نامههای الکترونیک یا پیامهای شخصی.
به نظر میرسد این سیستم برای اغلب حوزههای سازمانی که به گونهای به ارتباطات وابستهاند، راه حلی دارد. بنابراین میتوان گفت که تأثیر آن بر ارتباطات سازمانی اجتناب ناپذیر است.
مشکلات استفاده از سیستم
استفاده از سیستمهای اطلاعاتی در سازمانها همواره رو به رشد بوده است. دو بُعد اصلی این سیستمها «انسان» و «ماشین» هستند. لذا ادوات و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری نقش عمده و انکارناپذیری در پایایی این سیستمها بازی میکنند. در این تحقیق، همراه با پرسشنامه از پاسخدهندگان خواسته شد که نظرات و پیشنهادات خود را نیز در زمینه استفاده از سیستمهای اطلاعاتی بیان دارند. پاسخها عموما به مشکلات کار با این سیستمها برمیگشت. برخی از موارد عنوان شده عبارتند از:
_ لزوم ارتقای قدرت سخت افزاری و نرم افزاری جهت کار مستمر با سیستم بدون قطعی
_ پیشنهاد استفاده تمامی بخشهای ارتباطی در سازمانها از سیستم به صورت یکپارچه
_ لزوم وجود یک متولی در بخشهای مختلف سازمانی به عنوان رابط جهت رفع مشکلات سیستم
بنابراین سازمانها باید توجه داشته باشند که قبل از پیاده سازی اینگونه سیستمها، زیرساخت سخت افزاری و نرمافزاری مناسب را فراهم آورده و کارکنان را نیز جهت مشارکت فراگیر در یادگیری و استفاده از سیستم آماده نمایند. همچنین در کنار پیادهسازی سیستم، تیم نظارتی قوی و روزآمد نیز جهت پشتیبانی سیستم، پیشبینی نمایند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج تحقیق مشاهده میشود که وجود سیستم اتوماسیون اداری بر برخی از ابعاد ارتباطات سازمانی تأثیرگذار است. این تأثیر بیشتر در حوزههای ارتباطات و مراودات رسمی سازمانی و مکاتبات دفتری مشاهده میشود. همچنین سیستم اتوماسیون اداری در سهولت و سرعت تبادل اطلاعات نیز نقش عمدهای داشته است و در ایجاد کانالهای جدید ارتباطی موفق عمل کرده است. پیشگیری از برخی ارتباطات غیر ضروری در هنگام کار از دیگر نتایج به کارگیری این سیستم در سازمانها است.
بنابراین در مجموع میتوان گفت که وجود این سیستم تأثیرات مثبتی بر ارتباطات درون سازمانها داشته و موجب افزایش کانالهای ارتباطی و سرعت و سهولت در مراودات سازمانی شده است.
در این میان نکتهای که قابل توجه است، این است که در کنار پیاده سازی سیستمهای رایانهای میبایست به الزامات نیروی انسانی در زمینه پشتیبانی نیز توجه کافی نمود. وجود اینگونه سیستمها که معمولا به صورت تحت شبکه کار میکنند، ایجاب میکند که یک گروه مجرب و متخصص در محورهای مرتبط، در سازمان حضور داشته باشند و به رفع نواقص احتمالی سیستم بپردازند.
خصوصیات سیستمهای کنونی اتوماسیون اداری که هم اکنون در ایران به کار گرفته میشوند، خود عامل تعیین کنندهای در تمایل سازمانها به استفاده از این سیستمها به شمار میآید. به نظر میرسد که طراحی سیستمهای اتوماسیون اداری در ایران بیشتر معطوف به بُعد مکاتبات دفتری و اداری شده و به سایر تواناییها و قابلیتهای مفید آن توجه کافی نشده است. بنابراین بررسی امکانات موجود در سیستمهای طراحی و ارائه شده در ایران، مبحث مناسبی است که به عنوان موضوع تحقیقی، به پژوهشگران پیشنهاد میشود.
تعاریف ویژه ارتباطعقیده ادوین امری در مورد ارتباط (Edwin Emery)
او در کتاب مقدمه ای بر ارتباط جمعی ارتباط را این گونه تعریف میکند: «ارتباط عبارت از فن انتقال اطلاعات ، افکار و رفتارهای انسانی از یک شخص به شخص دیگر است» برای نمونه انسان وقتی میخندد نشاط و شادی خود را با لبخند نشان میدهد. و یا اگر فردی به فرد دیگر سلام میدهد یا عصر به خیر میگوید با بیان شفاهی دوستی و صمیمیت خود را به او ابراز میدارد و در واقع به گونهای ارادت خود را میفهماند. و همچنین زمانی که شخصی به شخص دیگر کارت تبریک یا نامهای ارسال میکند هدف و منظور خود را به شکل کتبی ارائه میدهد و با او ایجاد رابطه مینماید.
عقیده جان ای. آر.لی(Lee john A.R)درباره ارتباط
ارتباط را عموما به مفهوم فراگرد حمل و نقل و ارسال میان محلها و مردم میدانند. در نظر مسئولان برنامه ریزی ، ارتباط معمولا به معنای حمل و نقل کالاها و مردم از راه خشکی ، آب و هوا ارسال پیامها از طریق وسایل مخابراتی بوده است. ولی مفهوم ارتباط در جامعه که بویژه به ظرفیت اطلاعاتی لازم برای جامعه به منظور عملکرد مؤثر جریان ارتباط در سراسر بافت اجتماعی توجه دارد با این معنای محدود تطبیق نمیکند.
عقیده ابراهیم رشیدپور درباره ارتباط
ارتباط جریانی است که طی آن دو نفر یا بیشتر از طریق کاربرد پیامهایی که معنای آن برایشان یکسان است به تبادل افکار ، نظرات ، احساسات و عقاید خود میپردازند.
عقیده جورگن درباره ارتباط
او معتقد است ارتباط عبارت است از فراگردهایی که بر مبنای آن انسانها همدیگر را تحت نفوذ قرار میدهند.
عقیده کارل هاولند (Hovland) درباره ارتباط
او میگوید: «ارتباط عبارت است از فراگرد انتقال یک محرک (معمولا علامت بیانی) از یک فرد (ارتباط گر) به فردی دیگر (پیام گیر) به منظور تغییر رفتار او.»
عقیده مانیوس اسمیت (smith.M)درباره ارتباط
هر نوع عملی که بوسیله فردی انجام شود که طی آن فرد دیگری بتواند آنرا درک کند ارتباط نامیده میشود. خواه این عمل با استفاده از یک وسیله انجام شود یا بدون وسیله.
عقیده آرانگارن (Aranguren 1970.p11 )در مورد ارتباط
ارتباط عبارت است از انتقال اطلاعات در محدوده سه چیز انتشار (emission) انتقال (Conduction) و دریافت پیام (message)
عقیده چارلز کولی درمورد ارتباط
ارتباط مکانیسمی است که روابط انسانی بر اساس و بوسیله آن بوجود میآید و تمام مظاهر فکری و وسایل انتقال و حفظ آنها در مکان و زمان بر پایه آن توسعه پیدا میکند. ارتباط حالات چهره - رفتار - حرکات - طنین صدا - کلمات - نوشتهها - چاپ - راه آهن - تلگراف - تلفن و تمام وسایلی که اخیرا در راه غلبه انسان بر مکان و زمان ساخته شده است را در بر میگیرد.
انواع ارتباط
ارتباط مستقیم و شخصی که بدون واسطه بین شخص پیام دهنده و شخص پیام گیرنده ایجاد میشود. در این نوع ارتباط پیامها مستقیما بین دو طرف مبادله میگردد.
ارتباط غیر مستقیم و غیر شخصی ، در جوامع پیشرفته انسانی برای افراد گفتگوی چهره به چهره مقدور نیست و بناچار بطور غیر مستقیم و با واسطه با هم ارتباط برقرار میکنند (از طریق روزنامهها ، مجلات و …)
ارتباط جمعی: ارتباط غیر مستقیمی است که از طریق رسانهها بین گروههای وسیع انسانی ایجاد میشود و ارتباط تودهایی نیز نامیده میشود.
انواع ارتباط جمعیارتباط خصوصی و بدون واسطه
ارتباطی است رودررو خوری که طی آن پیام بدون واسطه و مساقیم بین پیام گیرنده و پیام دهنده مبادله میشود. این نوع ارتباط ویژگیهایی هم دارد :
فرصت جابجایی پیام گیرنده و پیام دهنده
فرصت تصحیح یکدیگر
ارتباط چهره به چهره و عمیق
قابل رویت بودن آثار پیام
- ارتباط جمعی یا عمومی: ارتباط جمعی یا عمومی تعبیر جدیدی است که جامعه شناسان آمریکایی برای مفهوم Mass Media بکار بردهاند. این واژه که از ریشه لاتین Media (وسایل) و اصطلاح انگلیسی Mass یا توده تشکیل شده است، از نظر لغوی به معنای ابزارهایی است که از طریق آنها میتوان با افرادی بطور جداگانه یا با گروههای خاص و همگون و جماعت کثیری از مردم به صورت یکسان دسترسی پیدا کرد امروزه این وسایل عبارتنداز : روزنامهها - رادیو - تلویزیون - سینما - اعلانات بدیهی است که در میان ابزارهایی پخش پیام روزنامه و رادیو و تلویزیون دارای نکات مشترکی است که پیامهای آنها به صورت متناوب پخش میشود.
- ارتباط نوشتاری: ارتباط نوشتاری ارتباطی است که در آن اطلاعات از طریق قلم بر کاغذ نقش میبندد. (مانند نامه - روزنامه و کتاب و …)
- ارتباط غیر نوشتاری: ارتباطی است که اطلاعات و افکار از طریق امواج (مانند رادیو - تلویزیون - تلفن - تلگراف و …)میان مردم مبادله میشود.
- ارتباط ملی: ارتباطی است که پیامها ، اطلاعات و مفاهیم از طریق وسایل ارتباط جمعی نظیر (رادیو - تلویزیون - مطبوعات و …)در چهار چوب جغرافیایی یک کشور منتشر میشود.
- ارتباط فرا ملی: پیامها و اطلاعاتی که از طریق ماهوارهها مرزهای جغرافیایی را در می نوردند و موجبات نزدیکی میان انسانها بر روی کره زمین میشود (مانند تلویزیون آسیایی و اروپایی و تلویزیون بدون مرز و …)
- ارتباط کلامی: در این نوع ارتباط اطلاعات و افکار ار طریق زبان و گفتار منتقل میشود (نظیر تلفن و تلگراف)
- ارتباط غیر کلامی: ارتباطی است که مفاهیم و معانی از طریق غیر زبانی و گفتاری میان انسانها منتقل میشود (نظیر عکس ، تصویر ، فیلم و رنگها ، لباس و …)
- ارتباط انسانی: اطلاعات و مفاهیمی که میان دو انسان ردوبدل میشود (مانند نامه - تلفن و …)
- ارتباط ابزاری یا ماشینی: در این نوع ارتباط ، که درست بر عکس ارتباط انسانی است، گردش اطلاعات میان دو ابزار یا ماشین ردوبدل میشود (نظیر اطلاعات مخزن به بلندگو یا صفحه تلویزیون)
- ارتباط زمانی:ارتباطی است که انتقال اطلاعات باید در زمان معین انجام گیرد در غیر این صورت ازرش چندانی ندارد (مانند گزارشهای خبری)
- ارتباط غیر زمانی: که درست برعکس ارتباط زمانی ، محدود به زمان خاصی نیست و اطلاعات آن میتواند پیوسته معتبر باشد (مانند کتابخانه)
- ارتباط سازمانی: در این ارتباط سازمانی انتقال اطلاعات و دریافت پیام به امکانات گسترده فنی و برنامه ریزی و سازماندهی و نیز بودجه و پرسنل و … نیاز دارد (مانند رادیو و تلویزیون تلکس و فاکس)
- ارتباط غیر سازمانی: ارتباطی است که به امکانات فنی و بودجه و سازماندهی و مقررات نیاز ندارد (مانند نامه و گفت و شنودهای حضوری)
- ارتباط نمادین: ارتباطی است که طی آن پیامها در قالب علائم و نشانهها ار طریق حواس فرد دریافت میشود (مانند حالات چهره پیام دهنده - لحن و طنین صدا - حرکات و زشت) این عوامل بخشی از پیام هستند که پیام گیر آن را نشانه خوانی میکند و این حالات و حرکات میتواند در فرهنگهای مختلف معانی متفاوتی داشته باشد.
- فرا ارتباط: در این نوع ارتباط فقط جزئی از پیام را پیام دهنده ولی پیام گیر تمام پیامها را در مییابد.
تفاوت ارتباط سازمانی با انواع دیگر ارتباط
- ارتباط سازمانی وظیفهمدار است؛ سازمانها، مجموعههای هدفمدار هستند؛ که فعالیتهای آنها در جهت تحقق اهداف فردی و سازمانی، هماهنگ شدهاند.
- روابط سازمانی متأثر از ساختار سازمانی است؛ الگوهای هماهنگی رفتار در سازمانها، موجب ایجاد ساختارها میشود؛ بهگونهای که بعضی سلسله مراتبی بوده و برخی هم اینگونه نیستند. این ساختار سازمانی که موجب شده، سازمانها بهعنوان سیستمهای ساختارمند شناخته شوند، بر ارتباط سازمانی اثر گذاشته و میتواند مانع یا موجب تسهیل ارتباط گردد.
- ارتباط سازمانی هم در مرزهای سازمانی و هم فراتر از آن اتفاق میافتد و در واقع نوعی کارکرد فرامرزی هم دارد.
انگیزه و فایدهی ارتباط سازمانی
همهی انواع سازمانها ممکن است بهعنوان مجموعهای از تشکلهای هدفدار در نظر گرفته شوند؛ که افراد در آنها بهدلایل متعددی با یکدیگر ارتباط دارند، اما انگیزهی اصلی مشارکت، این است که اهداف سازمانی و شخصی بهواسطه عملکرد جداگانه افراد بهآسانی قابل حصول نیستند؛ اما میتوان بهوسیله عملکرد گروهی به آنها جامهی عمل پوشاند؛ بنابراین ارتباط در سازمانها میتواند عامل دستیابی به اهداف سازمانی بهشمار رود و در واقع بهواسطه این فرایند اساسی است که مبادله اطلاعات در سازمان صورت گرفته و سازمان توانمندی لازم برای بهرهگیری از اطلاعات و تحقق اهداف خود را مییابد.
ارتباط مؤثر در یک سازمان موجب بالا رفتن تراز بهرهوری، رضامندی کارکنان، بالا رفتن انگیزهی کار مفید و کاهش تضادهای ناشی از فقدان نظام ارتباطی، خواهد شد
انواع ارتباطات در سازمان دارای ساختار رسمی
در یک سازمان دارای ساختار رسمی، فرایند ارتباطات را میتوان اینگونه تقسیمبندی کرد:
- ارتباطات رسمی؛ برخی از کانالهای ارتباطی، مجاری ارتباطی هستند؛ که بهطور رسمی بهوسیله مدیران و دیگر افراد ذینفع طراحی و اجرا میشوند. چنین کانالهایی برای ایجاد جریانهای اطلاعاتی بهسمت پائین، افقی و بالا طراحی شدهاند. وجود این کانالها برای مرتب کردن و هماهنگی فعالیتهای افراد در پستهای مختلف آن ساختار ضروری است.
- ارتباطات غیررسمی؛ بسیاری از افراد سازمان، ارتباطات خود را تنها به کانالهای رسمی تعیینشده، محدود نمیکنند؛ بلکه بیشتر از آنچه که در کانالهای رسمی مقرر شده، تمایل به برقراری ارتباط با همکارانشان دارند. چنین تمایلاتی که منجر به ظهور کانالهای ارتباطی مختلفی میشود، کانالهای ارتباطی غیر رسمی نامیده میشود.
این کانالها در سازمانها به انگیزههای مختلفی نظیر ارضای نیازهای شخصی مثل نیاز به رابطه با دیگران، رفع یکنواختی کار و کسب اطلاعات مرتبط با کار، مورد استفاده قرار میگیرند.
فرایندهای ارتباطات سازمانی
- فرایندهای جامعهپذیری؛ در هر سازمانی فرایندهای ادراکی و رفتاری گوناگونی صورت میگیرد؛ که از طریق آنها افراد بهسازمان میپیوندند و با آن یکی شده و در آن میمانند. یکی از این فرایندها جامعهپذیری است که سازمانها سعی میکنند؛ از طریق فرایندهای رسمی و غیررسمی جامعه پذیری بر انطباق افراد تأثیر بگذارند و فرد را جزئی از سازمان کرده و ارزشها و هنجارهای سازمان خود را به وی منتقل نمایند.
- فرایندهای کنترل عملکرد؛ یکی از مهمترین نقشهای ارتباط در سازمانها، هماهنگی و کنترل رفتارهایی است که منجر به تحقق اهداف فردی و سازمانی میشود. سازمانها با بهرهگیری از فرایندهای ارتباطی گوناگونی به نظارت و کنترل عملکرد و رفتارهای زیردستان خود پرداخته و از این طریق بازخور مداومی را در ارتباط با پیشرفت کلّی هدف تعیین مینمایند.
- فرایندهای تصمیمگیری؛ یکی از فرایندهائی که در محدودهی ارتباطات سازمانی قرار میگیرد، فرایند تصمیمگیری است که بهعنوان یکی از مهمترین فعالیت سازمانها بهشمار میرود و سازمانها با بهرهگیری از مدلهای مختلفی به این مهم اقدام میکنند، که در این اقدام، فرایندهای ارتباط گروهی نقش اساسی دارند.
- فرایندهای مدیریت تعارض؛ در سازمانها از طریق ارتباط میان اعضای سازمان، تعارضاتی بوجود میآید که در نتیجه آنها، اعضای سازمان، سعی میکنند از طریق یکسری فرایند ارتباطی، بهمدیریت تعارض پرداخته و در وضع آن بکوشند.
- فرایندهای ارتباط خارجی؛ در هر سازمان، یکسری فرایندهای ارتباطی وجود دارد که چند سازمان را با یکدیگر و نیز سازمان را با محیطش مرتبط مینماید. این دسته از فرایندها، فرایندهای ارتباط خارجی بهشمار میروند.
- فرایندهای تکنولوژی؛ یکی از فرایندهای ارتباطی که در سازمانها وجود دارد، فرایندهای تکنولوژیکی است؛ که با تغییرات تکنولوژی در عرصه ارتباطات در سازمانها رقم خورده است.
- فرایندهای مدیریت تنوع؛ محیطهای کاری امروز، تنوعهای فراوانی را بهخود گرفته است، که این امر، خود تحول در سازمانها را ایجاب کرده و راهبردهایی را برای توسعه و مدیریت یک سازمان متنوع فرهنگی، بهدنبال داشته است
سبکهای ارتباطی در سازمان
- سبک کنترلی؛ در این سبک، که سبکی یکطرفه بهشمار میرود، فردی که عامل ارتباطی است و ارتباط برقرار میکند، به اقدامات و تفکرات خاص افراد دیگر، در رابطه با خودش، جهت خاصی میدهد و آنها را محدود میکند. در این سبک، ارتباطگر هدایتگر است و هدفش هدایت دیگران است.
2. سبک برابری یا تساوی؛ سبک تساوی یک سبک ارتباطی دو طرفه است؛ که در آن، فرستنده و گیرنده، هردو از یکدیگر تأثیر و تأثر میپذیرند و مدیران و طرفهای ارتباطی، سعی در ترغیب دیگران برای ارائه نظرات
کلمات کلیدی : ارتباطات سازمانی, مدیریت رفتار سازمانی,مدیریت,مدیریت ارتباطات,مدیریت سازمانی,انواع ارتباط ,مدیریت رفتار سازمانی,رفتار سازمانی,مدیریت رفتا
در این سایت هیچ فایلی برای فروش قرار نمی گیرد. برای پشتیبانی و خرید فایل به سایت اصلی فروشنده مراجعه بفرمائید:
لینک منبع :
لینک فایل پاورپوینت-ارتباطات سازمانی در مدیریت رفتار سازمانی- در 30 اسلاید-powerpoin-pptپاورپوینت-ارتباطات سازمانی در مدیریت رفتار سازمانی- در 30 اسلاید ...
nafisfile.com/.../پاورپوینت-ارتباطات-سازمانی-در-مدیریت-رفتار-سازمانی-در-30-اسلاید-powerpoin-ppt - ذخیره شده
پاورپوینت-ارتباطات سازمانی در مدیریت رفتار سازمانی- در 30 اسلاید-powerpoin-
ppt. کد فایل: 25840; قیمت: 5,000 تومان; فرمت فایل دانلودی: .zip; حجم فایل: 585 ...
پاورپوینت-ارتباطات سازمانی در مدیریت رفتار سازمانی- در 30 اسلاید ...
sedayepooya.ir/browser/پاورپوینت-ارتباطات-سازمانی-در-مدیریت/ - ذخیره شده
ارتباطات سازمانی, مدیریت رفتار سازمانی,مدیریت,مدیریت ارتباطات,مدیریت ...
سازمانی در مدیریت رفتار سازمانی- در 30 اسلاید-powerpoin-ppt را که در دسته بندی
علوم ... با لینک مستقیم در دسته بندی نرم افزار های آماده بازدید کننده عزیز میتوانید
فایل ...
پاورپوینت-ارتباطات سازمانی در مدیریت رفتار سازمانی- در 30 اسلاید ...
online-sms.ir/show/پاورپوینت-ارتباطات-سازمانی-در-مدیریت/ - ذخیره شده
ارتباطات سازمانی, مدیریت رفتار سازمانی,مدیریت سازمانی,رفتار سازمانی ... در
مدیریت رفتار سازمانی- در 30 اسلاید-powerpoin-ppt را مشاهده و در صورت نیاز آن را
دریافت نمایید. ... تحقیق در مورد ابلیس لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب * فرمت
فایل…
لینک مستقیم فایل پاورپوینت مدیریت رفتار سازمانی ارتباطات|ام ایی
me.xteach.ir/lks/.../پاورپوینت-مدیریت-رفتار-سازمانی-ارتباطات - ذخیره شده
با سلام و خیر مقدم،در این پست توضیحات فایل لینک دانلود و خرید پایین ... 30
اسلاید قسمتی از متن powerpoint (..ppt) : مدیریت رفتار سازمانی ارتباطات (فصل دهم)
...
پاورپوینت آنتروتوکسمی – directly
manano.ir/directly/پاورپوینت-آنتروتوکسمی/ - ذخیره شده
14 دسامبر 2018 ... لینک دانلود و خرید پایین توضیحاتدسته بندی : پاورپوینتنوع فایل : powerpoint (
..ppt) ... فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )تعداد اسلاید : 30… ...
درباره ارتباط سازمانی,درباره,سازمانی تحقیق درباره ارتباط سازمانی رفتن به ....
رفتار سازمانی پیشرفته پاورپوینت درباره مدیریت رفتار سازمانی ...
پاورپوینت-ارتباطات سازمانی در مدیریت رفتار سازمانی- در 30 اسلاید ...
ayeenbook.ir/history/پاورپوینت-ارتباطات-سازمانی-در-مدیریت/ - ذخیره شده
ارتباطات سازمانی, مدیریت رفتار سازمانی,مدیریت سازمانی,رفتار سازمانی,مدیریت,
سیستم های ... سازمانی در مدیریت رفتار سازمانی- در 30 اسلاید-powerpoin-ppt را
مشاهده و در صورت نیاز آن را دریافت نمایید. ... دانلود مقاله فارسی, دانلود مقاله, سایت
مقاله فارسی, سایت علم فایل, دانلود تحقیق در موردخلافت ... پروژه کار آ موزی کامپیوتر
لینک…
تصاویر برای لینک فایل پاورپوینت-ارتباطات سازمانی در مدیریت رفتار سازمانی- در 30 اسلاید-powerpoin-ppt
Ppt ارائه تکنولوژی پیشرفته
https://www.selectrealestate.nl/2005-07/Sat_15294.html - ذخیره شده
دانلود پاورپوینت تکنولوژی پیشرفته در صنعت خودرو اسلاید 1 : مقدمه :امروزه برای ...
و چابکی سازمانی فرمت مقاله پاورپوینت (ppt یا pptx) تعداد اسلایدها 38 اسلاید تعداد
جدول و شکلها ... برترین فایل لینک منبع و پست :دانلود پاورپوینت مدیریت
تکنولوژیhttp . ... پاورپوینت تکنولوژی جوشکاری در 30 اسلاید برای کاربران عزیز
در نظر ...
پاورپوینت-مکتبهای مدیریت استراتژیک و دیدگاههای آنها- در 30 اسلاید ...
khabarfariman.ir/پاورپوینت-مکتبهای-مدیریت-استراتژیک-و/ - ذخیره شده
تاکنون تعاریف مختلف و گاه ناسازگاری از استراتژی و مدیریت استراتژیک ارائه شده
است . ... پس یکی از مهمترین ابزارهایی که سازمانها برای حصول موفقیت در آینده
میتوانند از ... رفتار مدیرانمصادیق مدیریت اسلامی و نقش آن در تولید علمبینش
مدیریت و اسرار ... پاورپوینت فایل کامل پاورپوینت اصول مهندسی کامپیوتر به همراه
لینک دانلود ...
پاورپوینت-اصول اجرای ساختمانهای بلند- در 100 اسلاید-powerpoin-ppt ...
telegrami-channels.ir/.../پاورپوینت-اصول-اجرای-ساختمانهای-بلند/ - ذخیره شده
پاورپوینت-اصول اجرای ساختمانهای بلند- در 100 اسلاید-powerpoin-ppt ... بنابراین
بتن ریزی در زیر هر یک از برجها بصورت مجزا ودر عرض به فاصله 30 الی 50 .... و
رفتار سازمانی در مدیریت سازمانی - در 65 اسلاید-powerpoin-ppt به همراه لینک دانلود
دانلود فایل مقدمه ارتباطات سازمانی و تاثیر اتوماسیون برآن در مدیریت رفتار سازمانی
و ...
پاورپوینت رهبری
firedl.myucare.ir/firedl/62069/html - ذخیره شده
2 مارس 2019 ... در قالب ppt و در 75 اسلاید، قابل ویرایش. ... فرمت فایل: power point (لینک دانلود
پایین صفحه) تعداد اسلایدها 10 اسلاید ... عنوان: دانلود پاورپوینت رهبری و ارتباطات
سازمانی دسته: مدیریت رفتار سازمانی- ... پاورپوینت درباره رهبری کردن فرمت فایل:
powerpoint (قابل ویرایش) تعداد صفحات: 30 صفحه شش ویژگی که ...
تراز انرژی – data - mizban مقاله
net.mizbang.ir/data/تراز-انرژی/ - ذخیره شده
2 مه 2018 ... کاربر عزیز میتوانید مشخصات فایل تراز انرژی را مشاهده و در صورت نیاز آن ... و
مدیریت ان با AT COMMANDS - بیست و پنج اسلاید قابل ویرایش را مشاهده… ...
پاورپوینت-ارتباطات سازمانی در مدیریت رفتار سازمانی- در 30 اسلاید-powerpoin-
ppt ... فایل دانلود فایل فلش فارسی سامسونگ T719 ورژن xxu1apdc با لینک ...
دانلود گزارش کارآموزی کنترل کیفیت شرکت ایران ترانسفو – data
net.mizbang.ir/.../دانلود-گزارش-کارآموزی-کنترل-کیفیت-شرک/ - ذخیره شده
2 مه 2018 ... کاربر عزیز میتوانید مشخصات فایل دانلود گزارش کارآموزی کنترل کیفیت ... مقاله
در مورد جاوا لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب * فرمت فایل… ... پاورپوینت-
ارتباطات سازمانی در مدیریت رفتار سازمانی- در 30 اسلاید-powerpoin-ppt ... سازمانی
در مدیریت رفتار سازمانی- در 30 اسلاید-powerpoin-ppt را مشاهده و در صورت ...
پاورپوینت فصل پنجم کتاب مدیریت عمومی الوانی با موضوع هدایت و ...
behnoushdl.myucare.ir/behnoushdl/63042/html - ذخیره شده
5 مارس 2019 ... ارتباط با ما — لینک دریافت ... این فایل شامل پاورپوینت فصل پنجم این کتاب با
عنوان هدایت و ... و رهبری سازمانی، در قالب ppt و در 35 اسلاید، قابل ویرایش، شامل
رهبری، ... لینک مرتبط » پاورپوینت فصل پنجم کتاب مدیریت عمومی الوانی با ...
مدیریت رفتار سازمانی دکتر رضائیان با موضوع رهبری، در قالب ppt و در ...
بررسی نحوه انتخاب یک DVD – آیکون پروژه
pdpnetwork.ir/icon/بررسی-نحوه-انتخاب-یک-dvd/ - ذخیره شده
فایل کامل بررسی نحوه انتخاب یک DVD به همراه لینک دانلود ... پاورپوینت-ارتباطات
سازمانی در مدیریت رفتار سازمانی- در 30 اسلاید-powerpoin-ppt. ارتباطات سازمانی
فایل کامل پاورپوینت-ارتباطات سازمانی در مدیریت رفتار سازمانی- در 30 ...
دانلود پاورپوینت سی پی یو – 15 اسلاید – networking
mignet.ir/networking/دانلود-پاورپوینت-سی-پی-یو-15-اسلاید/ - ذخیره شده
پاورپوینت درباره مدیریت رفتار سازمانی 24 اسلاید ,مدیریت رفتار سازمانی 24
اسلاید ... لینک دانلود و خرید پایین توضیحات دسته بندی : پاورپوینت نوع فایل : .
ppt ( قابل ... ماشین های تزریقی - 30 صفحه ورد وظایف ماشین های تزریق: آماده سازی مواد
قابل… ... اصول برقراری ارتباط قرآن , برقراری ارتباط از نظر قرآن , دان علوم انسانی
روابط ...
دانلود تحقیق تاریخچه بودجه 30 ص – کیفیت مقاله
tourantalya-linktrip.ir/quality/دانلود-تحقیق-تاریخچه-بودجه-30-ص/ - ذخیره شده
کاربر محترم شما در حال مشاهده فایلی با نام دانلود تحقیق تاریخچه بودجه 30 ص ...
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت تعداد
... دانلود پاورپوینت فارسی پایه پیش دانشگاهی انسانی درس بیست و دوم 17 اسلاید
مربوط به ... ارتباط ،ارتباطات سازمانی و رفتار سازمانی- در 110 اسلاید-powerpoin-
ppt.
پاورپوینت معماری های تک و اکوتک – رینگ مقاله
tourantalya-linktrip.ir/ring/پاورپوینت-معماری-های-تک-و-اکوتک/ - ذخیره شده
کاربر عزیز میتوانید مشخصات فایل پاورپوینت معماری های تک و اکوتک را مشاهده ...
این فایل حاوی مطالعه معماری های تک و اکوتک می باشد که به صورت فرمت PowerPoint
در 96 اسلاید در اختیار ... پاورپوینت-ارتباطات سازمانی در مدیریت رفتار سازمانی- در
30 ... توضیحات درمورد دستگاههای الکتریکی لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب * …
تحقیق درباره سویچینگ و روشهای کاهش آن اثرات مخرب تداخل امواج ...
sunrank.ir/traffic/تحقیق-درباره-سویچینگ-و-روشهای-کاهش-آن-ا/ - ذخیره شده
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت تعداد
صفحات: 12 ... پاورپوینت آشنایی با تایر و استفاده بهینه از آن 30 اسلاید ...
پاورپوینت-اصول مدیریت ارتباطات و رفتار سازمانی- در 70 اسلاید-powerpoin-ppt.
نوع مدیریت فایل مدیریت ppt
https://www.fwrm.com.mx/2004-Fri/mobile-crushing-30374.html - ذخیره شده
پاورپوینت مدیریت منابع انسانی دسته: مدیریت بازدید: 2 بار فرمت فایل: ppt حجم
فایل: 158 ... دانلود رایگان تحقیق پاورپوینت مدیریت رفتار ، ارتباطات و ... مدیریت
...
پاورپوینت اصول مدیریت عمومی و تئوری و ساختار سازمان – modify مقاله
seopole.ir/modify/پاورپوینت-اصول-مدیریت-عمومی-و-تئوری-و-س/ - ذخیره شده
مدیریت عبارتست از عملی که بهصورت آگاهانه و مستمر انجام میشود و به سازمان شکل
میدهد. ... ارتباطات سازمانی فایل کامل پاورپوینت-ارتباطات سازمانی در مدیریت رفتار
سازمانی- در 30 اسلاید-powerpoin-ppt به همراه لینک دانلود دانلود فایل تحقیقات نوین
...
دانلود مقاله کامل درباره الیاف پتروشیمی – ادمین لایک
seoarzon.ir/admin/دانلود-مقاله-کامل-درباره-الیاف-پتروشی/ - ذخیره شده
کاربر محترم شما در حال مشاهده فایلی با نام دانلود مقاله کامل درباره الیاف پتروشیمی ...
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت ... در
سال 85 30% 3- سهم صادرات محصولات پتروشیمی ایران در صادرات جهانی در … دریافت
فایل · پاورپوینت-ارتباطات سازمانی و رفتار سازمانی در مدیریت سازمانی - در 65 ...
پاورپوینت التهاب مفصلی (آرتریت) – modem
sportclips.ir/modem/پاورپوینت-التهاب-مفصلی-آرتریت/ - ذخیره شده
ارتباط,پاورپوینت,پاورپوینت درباره مدیریت رفتار,دانلود پاورپوینت درباره
مدیریت ... فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )تعداد اسلاید : 30…
... پاورپوینت سازماندهی و ساختار سازمانی رفتن به سایت اصلی لینک دانلود و خرید ...
پاورپوینت استروژن 3 اسلاید - paperfan
paperfan.keybood.ir/ap/8530/html - ذخیره شده
ارتباط با ما ... لینک کمکی ... پاورپوینت- ترمیم و مقاوم سازی ساختمان- در 33 اسلاید-
powerpoint-ppt ... دسته بندی: جزوات» سایر موارد تعداد مشاهده: 247 مشاهده فرمت فایل
دانلودی:. zip فرمت فایل اصلی: ... پاورپوینت- تعارض و مذاکره در رفتار سازمانی- در
80 اسلاید-powerpoint ... پاورپوینت-ppt- انرژی امواج دریا-در 30 اسلاید-powerpoint.
دانلود مقاله سنگ ها – firewall - kicc مقاله
kicc-apple.ir/firewall/دانلود-مقاله-سنگ-ها/ - ذخیره شده
کاربر عزیز میتوانید مشخصات فایل دانلود مقاله سنگ ها را مشاهده و در صورت نیاز آن را
دریافت نمایید. ... لینک دانلود و خرید پایین توضیحات فرمت فایل word و قابل
ویرایش و پرینت ... پاورپوینت-اصول مدیریت ارتباطات و رفتار سازمانی- در 70
اسلاید-powerpoin-ppt ... پاورپوینت درمورد آشنایی با تایر و استفاده بهینه از آن 30
اسلاید.
پاورپوینت فراگرد ارتباطات فصل یازدهم کتاب مبانی مدیریت رفتار ...
s48.kadooyab.ir/79953.html
عنوان: دانلود پاورپوینت فراگرد ارتباطات (فصل یازدهم کتاب مبانی مدیریت رفتار
سازمانی دکتر رضائیان) فرمت: پاورپوینت (قابل ویرایش) تعداد اسلاید: 32 اسلاید ...
مقاله درمورد پرورش قارچ روی سوبستر استریل شده – id مقاله
amlaaktalayesabz.ir/.../مقاله-درمورد-پرورش-قارچ-روی-سوبستر-است/ - ذخیره شده
بازدید کننده عزیز میتوانید فایل مربوط به مقاله درمورد پرورش قارچ روی ...
پاورپوینت-ارتباطات سازمانی در مدیریت رفتار سازمانی- در 30 اسلاید-powerpoin-
ppt.
تابع متناوب – تایید مقاله - payamcity.ir
payamcity.ir/verify/تابع-متناوب/ - ذخیره شده
تابع متناوب فایل کامل تابع متناوب به همراه لینک دانلود ... پاورپوینت-ارتباطات
سازمانی در مدیریت رفتار سازمانی- در 30 اسلاید-powerpoin-ppt. ارتباطات سازمانی ...
دانلود پاورپوینت مفهوم مدیریت رفتار سازمانی – proxy - denj پروژه
denjweb.ir/proxy/دانلود-پاورپوینت-مفهوم-مدیریت-رفتار-س/ - ذخیره شده
18 دسامبر 2018 ... دانلود پاورپوینت مفهوم مدیریت رفتار سازمانی,پاورپوینت مفهوم ... پاورپوینت با
موضوع مسئولیت پزشکان در نظام حقوقی ایران لینک دانلود و ... پاورپوینت نوع فایل :
.ppt ( قابل ویرایش و آماده پرینت ) تعداد اسلاید : 21 اسلاید قسمتی از متن .ppt… ...
فرمت PowerPoint در 69 اسلاید در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است، ...
پاورپوینت اپیدمیولوژی و ژنتیک سرطان – operation
benyamhost.ir/.../پاورپوینت-اپیدمیولوژی-و-ژنتیک-سرطان/ - ذخیره شده
لینک دانلود و خرید پایین توضیحاتدسته بندی : پاورپوینتنوع فایل : powerpoint (
..ppt) ... اسلاید : 43 اسلاید قسمتی از متن powerpoint (..ppt) : 1 اپیدمیولوژی و
ژنتیک سرطان کلیات ... در بروز حدود 30% از سرطان ها عوامل ارثی نقش دارند. ... اول,
پاورپوینت درباره مدیریت رفتار سازمانی ارتباطات,دانلود پاورپوینت درباره مدیریت
رفتار ...