مشخصات فایل
عنوان:شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر پیادهسازی مدیریت دانش با استفاده از تکنیک TOPSIS
قالب بندی:word
تعداد صفحات:13
محتویات
چکیده
مقدمه
روش بررسی
یافتهها
بحث
نتیجهگیری
منابع و ماخذ
چکیده
زمینه و هدف: مدیریت دانش بهعنوان یکی از موضوعات جالب و چالش برانگیز علم مدیریت در هزاره جدید است. کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در محیط آموزشی و پژوهشی نظیر دانشگاهها از مستعدترین مکانها برای پیادهسازی برنامههای مدیریت دانش هستند. هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی شیراز با استفاده از تکنیک TOPSIS است.
روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 9013-1389 است (88 نفر)، که بهعلت محدودیت حجم جامعه نمونهگیری صورت نگرفته است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی محققساخته بر مبنای عوامل مدل Bukowitz و William است. روایی صوری پرسشنامه توسط اساتید مجرب تایید و برای تعیین پایایی آن از فرمول Cronbach's alfa استفاده شد که مقدار آن 80/0 α = برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار آماریSPSS استفاده شده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد که تمام عوامل مدل Bukowitz و William (یافتن، بکارگیری، یادگیری، تسهیم، ارزیابی، ایجاد/ نگهداری، و حذف دانش) بر پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی شیراز موثر است. همچنین در رتبهبندی این عوامل با استفاده از تکنیک TOPSIS مشخص شد که عامل "تسهیم دانش" بیشترین و عامل "حذف دانش" کمترین تاثیر را در پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شیراز دارد.
بحث و نتیجهگیری: اجرای این برنامهها در محیطهای بهداشتی و درمانی که اشتراک دانش از اهمیت زیادی برخوردار است، موجبات خدمات رسانی بهتر و بالطبع آن تسهیل یادگیری، آموزش، و پژوهش خواهد شد، لذا شناخت عوامل موثر و رتبهبندی آنها بسیار حائز اهمیت است. با توجه به نتایج حاصله عوامل مدل Bukowitz و William به عنوان مدلی جامع در اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش موثر خواهد بود.
واژههای کلیدی: مدیریت دانش، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کتابخانههای دانشگاهی، مدل Bukowitz و William ، تکنیک TOPSIS
مقدمه
مدیریت دانش بهعنوان یکی از موضوعات جالب و چالش برانگیز علم مدیریت در هزاره جدید است. دامنه، کاربرد، و استفاده از آن گسترده شده و به عنوان حوزهای میان رشتهای جای خود را در متون مدیریتی باز کرده است. مدیریت دانش مفهوم جدیدی نیست شاید بسیاری از ما دانش را مدیریت کرده بدون اینکه کوچکترین درکی نسبت به آن داشته باشیم. اما انتظامبخشی به این فعالیتها و داشتن طرح و برنامه برای اجرای آن موضوع جدیدی است که در اواخر قرن بیستم مورد توجه قرار گرفت. مدیریت دانش بهعنوان رهیافتی جدید و با ارزش در کنار سایر راهبردهای تجاری و رقابتی است، بدین منظور سازمانها به فکر پیادهسازی برنامههای مدیریت دانش شدند تا از مزایای بالقوه آن بهرهجویی کنند.
سازمانها برای موفقیت و رقابت در محیط پر فراز و نشیب نیاز به استفاده از استراتژیهای قابل انطباق و هوشمندی را مشتمل بر رویهها و فرآیندهای مدیریت دانش دارند. لذا مدیریت دانش به عنوان یکی از راههای دستیابی به عملکرد مطلوب در سازمانها و بطور اخص درکتابخانهها برای موفقیت و رقابتی بودن در محیط امروزی الزامی است (1). Yang و Lynch بیان میدارد که بکارگیری بسیاری از روندهای جدید مدیریت کسب و کار، برای اولین بار در بخش انتقاعی و سپس در بخش غیر انتفاعی ظهور کرده است (2).
پیادهسازی مدیریت دانش نه تنها برای شرکتها و سازمانهای بزرگ و انتفاعی حائز اهمیت بوده، بلکه برای سازمانهای غیر انتفاعی همچون دانشگاهها و مراکز بهداشتی نیز مهم و ضروری است. بخش بهداشت و درمان بهعنوان سازمانی که نیازمند کارکنان ماهر و با دانش است، به علت ارتباط با سلامت جامعه، نیازمند استفاده از روشهایی کارا در ارائهی خدمات جهت بهبود کیفیت، هزینههای بهداشتی پایین و رفع به موقع نیازهای مراجعین است که تنها در سایه استفاده از روشهای نوین مدیریت اطلاعات و تخصیص زمان مناسب به امر مدیریت دانش امکانپذیر است (3).
سازمانهای بهداشتی و درمانی نیز کمابیش با مسائل مشابه سازمانهای دیگر مواجه هستند و دانش زیادی در ورای فرایندها تولید میشود. وجود سیلوهای دانشی و حفاظت از داراییهای فکری از طرف افراد و گروهها در این سازمان به وفور به چشم میخورد بیآنکه بتواند بهصورت کاملا مطلوب برای یادگیری و تصمیمهای سازمانی مورد استفاده قرار گیرد. جابجایی منابع انسانی و خروج آنها از سیستم به نحو متختلف به خروج سرمایههای فکری میانجامد و این بدان معنی است که باید منابع محدود سازمانی را به کار گرفت و هر روز از نو تجربه کرد. تفاوتهایی نیز بین سازمانهای بهداشتی و درمانی وسایر سازمانها وجود دارد. یکی از این وجوه اختلاف، داشتن اهدافی علاوه بر سازمانهای دیگر یعنی ارتقای محافظت از بیمار و کاهش خطاهای پزشکی است و تفاوت دیگر استفاده فزاینده از فناوریهای پیشرفته در خدمات بهداشتی است که بکارگیری کارکنان آموزش دیده و متخصص را ضروری میسازد. از طرف دیگر لزوم انجام کارها بهصورت گروهی و حول محور بیمار، به اشتراک هر چه بیشتر دانش و سازماندهی و مدیریت آن در این سازمانها اهمیت بهسزایی میبخشد (4). یکی دیگر از کاربردهای مهم مدیریت دانش در سازمانهای بهداشتی، کدگذاری بالینی است (5). موارد بیان شده به همراه آموزشی بودن این مراکز تاکیدی بر اهمیت و ضرورت توجه به مدیریت دانش و عوامل موثر بر آن جهت اجرا در سازمانهای بهداشتی و درمانی نظیر دانشگاههای علوم پزشکی است. نتایج حاصل از اجرای فرایندهای مدیریت دانش موجب بهبود محیط آموزشی و نحوه یادگیری، سبک تدریس، افزایش ارتباط بین اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارمندان، و در نهایت افزایش خدمترسانی بهتر خواهد شد.
قبل از پیادهسازی مدیریت دانش باید نسبت به عوامل موثر بر آن آگاهی کافی داشت. انسان، فرایند، فناوری و فرهنگ از جمله عواملی هستند که بر برنامههای مدیریت دانش تاثیرگذار میباشند، لذا شناخت و درک روشنی از این عوامل و میزان تاثیر آنها، مدیران دانش را در اجرای هر چه بهتر برنامههای مدیریت دانش یاری میکند. پس از بررسیها و تعیین عوامل موثر بر برنامههای مدیریت دانش، عوامل مدل Bukowitz و William به عنوان مدلی که تمام عوامل فوق را در پیادهسازی موثر برنامههای مدیریت دانش در نظر گرفته است، برگزیده شد. این مدل مراحل پیادهسازی مدیریت دانش را بهتر گسترش داده و برای محیطهای غیرانتفاعی مناسب است. مدل Bukowitz و William شامل هفت عامل یافتن، بکارگیری، یادگیری، تسهیم، ارزیابی، ایجاد/ نگهداری، و حذف دانش است (6).
با توجه به مطالب پیشگفته کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی شیراز بهمنظور ارائه خدمات بهتر و بهرهوری بیشتر از دانش سازمانی کتابداران خود نیاز بهشناسایی و رتبهبندی عومل موثر بر برنامههای مدیریت دانش برای پیادهسازی آن دارند. لذا تحقیق حاضر سعی در ارائه عوامل موثر بر برنامههای مدیریت دانش و سپس رتبهبندی آنها را با استفاده از تکنیک TOPSIS دارد.
کلمات کلیدی : شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر پیادهسازی مدیریت دانش با استفاده از تکنیک TOPSIS
در این سایت هیچ فایلی برای فروش قرار نمی گیرد. برای پشتیبانی و خرید فایل به سایت اصلی فروشنده مراجعه بفرمائید:
لینک منبع :
لینک فایل شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر پیادهسازی مدیریت دانش با استفاده از تکنیک TOPSISشناسایی، بررسی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر پیاده سازی مدیریت دانش ...
ensani.ir/.../شناسایی-بررسی-و-رتبه-بندی-عوامل-مؤثر-بر-پیاده-سازی-مدیریت-دانش-با-استفاده-از-تکنیک-topsis-مطالعه-موردی-دانشگاه-... - ذخیره شده
شناسایی، بررسی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر پیاده سازی مدیریت دانش با ... دریافت
فایل ارجاع: RIS (پژوهیار، EndNote ، ProCite ، Reference Manager) | ... همچنین در
رتبه بندی این عوامل با استفاده از تکنیک برترین پیشنهاد از راه حل ایده آل (
TOPSIS ...
فایل word شناسایی عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان سال اول ...
activity.icmpces.ir/activity/901776/html - ذخیره شده
30 آگوست 2018 ... فایل word شناسایی عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان سال اول ... نام کنفرانس
یا همایش : کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی ... از روایی محتوایی
استفاده شده، پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای ... لینک کمکی ... و رتبه
بندی موانع پیاده سازی ERP با استفاده از تکنیک TOPSIS فازی مورد ...
دانلود فایل word شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر پیاده سازی ...
journalspapers.hesd.ir/Journalspapers/556726/html - ذخیره شده
14 ژانویه 2019 ... ... عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش با استفاده ازتکنیک TOPSIS ... هدف پژوهش
حاضر شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در بانک سرمایه
شهر تهران با استفاده از تکنیک TOPSIS است . ... لینک کمکی ...
شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر کیفیت خدمات الکترونیکی در ...
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=203832 - ذخیره شده
دانلود رایگان متن کامل مقاله علمی پژوهشی شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر
کیفیت خدمات الکترونیکی در بازار سهام با استفاده از روش تاپسیس فازی. ...
نتایج حاصل از بکارگیری تکنیک تاپسیس فازی جهت رتبه بندی زیرمعیارها،
بیانگر ... شناسایی عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در موسسات آموزشی عالی و
رتبه بندی آن ...
شناسایی و الویت بندی شاخص های موثر بر پیاده سازی بهینه مدیریت ...
https://www.civilica.com/Paper-ISCCONF01-ISCCONF01_067=شناسایی-و-الویت-بندی-شاخص-های-موثر-بر-پیاده-سازی-بهینه-مدیریت-ارتب... - ذخیره شده
شناسایی و الویت بندی شاخص های موثر بر پیاده سازی بهینه مدیریت ارتباط با ... حجم
فایل: ۴۵۸.۰۴ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۱۳ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می
باشد) ... با توجه به این که پژوهش حاضر به دنبال بررسی و اولویت بندی عوامل موثر
بر ... محاسبه و سپس برای رتبه بندی گزینه ها از نرم افزار TOPSIS استفاده شده است.
شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش با ...
strong.popgram.ir/strong/172604/html - ذخیره شده
بندی, شناسایی, استفاده, مدیریت, عوامل, رتبه, پیاده, TOPSIS, موثر, تکنیک, دانش,
سازی ... مشخصات فایل عنوان: شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر پیاده سازی
مدیریت دانش با استفاده از تکنیک TOPSIS قالب بندی: word تعداد ... لینک کمکی.
شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر پیادهسازی مدیریت دانش با استفاده ...
product301644.dockala.ir/ - ذخیره شده
مشخصات فایل عنوان:شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر پیادهسازی مدیریت دانش با
استفاده از تکنیک TOPSIS قالب بندی:word تعداد صفحات:13 محتویات چکیده مقدمه ...
شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش با ...
article5.e-gandoman.ir/all/172276/html - ذخیره شده
اگر نادانی شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش با استفاده
از تکنیک TOPSIS مردم و شرارت رهبران شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر پیاده ...
دانلود word رتبه بندی عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در ...
papers.gilastc.ir/papers/919581/html - ذخیره شده
دانلود word رتبه بندی عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در دانشگاهها به ... مطالب
از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود word رتبه بندی عوامل موثر بر ... مهم
ترین قدم در این زمینه شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر پیادهسازی مدیریت دانش
است. ... سپس با استفاده از روش الکتره فازی به رتبهبندی این عوامل پرداخته شده
است.
تصاویر برای لینک فایل شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر پیادهسازی مدیریت دانش با استفاده از تکنیک TOPSIS
فایل ورد Word تعیین ابعاد اجرای مدیریت دانش با کاربرد روش ...
learning.11thivsc.ir/Learning/1256597/html - ذخیره شده
25 ژانویه 2019 ... فایل ورد Word تعیین ابعاد اجرای مدیریت دانش با کاربرد روش ... هدف این پژوهش ,
شناسایی و رتبه بندی جنبه های مختلف مدیریت دانش بر اساس ... سپس عناصر مدل
بکمن با استفاده از تکنیک های تاپسیس فازی رتبه بندی شدند. ... در دانشگاه به
عنوان موثر ترین عوامل پیاده سازی مدیریت دانش انتخاب شدند. ... لینک کمکی ...
فایل word شناسایی و رتبه بندی عوامل سازمانی موثر بر راهبردهای ...
analyticspaperss.icpes.ir/analyticspaperss/615624/html
دانلود ... فایل word شناسایی و رتبه بندی عوامل سازمانی موثر بر راهبردهای مدیریت
دانش در دانشگاه های مجازی با استفاده از تکنیک TOPSIS دارای 9 صفحه می باشد و دارای
...
رتبه بندی بزرگراههای کلان شهر تهران با تاکید بر عوامل انسانی موثر ...
files.gen2017.ir/files/919580/html - ذخیره شده
فایل ورد رتبه بندی بزرگراههای کلان شهر تهران با تاکید بر عوامل انسانی موثر در
ترافیک با استفاده از ترکیب تکنیک آنتروپی شانون و TOPSIS کاملا فرمت بندی
و ...
پروژه رویکرد منسجم BSC-FMADM جهت ارزیابی عملکرد شعب بانک
ap.keybood.ir/ap/15120/html - ذخیره شده
در نهایت، با استفاده از یکی از ابزار های تصمیم گیری چند معیاره (TOPSIS)، شعب
بانک مذکور ... شناسایی وابستگی های نسبی بین معیارها و زیرمعیارها ... لینک
کمکی ... مقاله مدیریت، هدف مقاله حاضر ارزیابی و رتبه بندی عوامل موثر بر عملکرد
شعب بانک ملی ... تحقیق ارزیابی عملکرد به روش ترکیبی AHP، BSC و TOPSIS (
فایل word).
مبانی نظری و پیشینه تحقیق زیرساختهای ضروری و عوامل موفقیت ...
hot9.takpower.ir/hot9/14071/html - ذخیره شده
14 آوریل 2019 ... ارزیابی مقتضیات جهت استقرار مدیریت دانش، اولین گام در استقرار مدیریت ... در
مرحله اول با توجه به مطالعات پیشین انجام شده، مقتضیات مدیریت دانش شناسایی و ...
سعیدی و همکاران (2012) عوامل موثر در پیاده سازی مدیریت دانش را در ... بهنوش، با
استفاده از تکنیک تاپسیس فازی رتبه بندی کرده است. ... لینک کمکی.
کاربرد مدل ISM جهت سطح بندی شاخص های انتخاب تامین کنندگان چابک ...
52pro.myucare.ir/52pro/26729/amp - ذخیره شده
16 آوریل 2019 ... مروری بر پیشینه کاربرد تکنیک های ISM و AHP و TOPSIS. روش تحقیق. مدل مفهومی
تحقیق. یافته های پژوهش. رتبه بندی با استفاده از روش AHP ...
جستجوی نمونه پروپوزال روش تحقیق و پرسشنامه پایان نامه مدیریت ...
https://phd-proposal.ir/woocommerce-predictive-search/ - ذخیره شده
جستجوی پیشرفته پرسشنامه,questionnaire,پروپوزال,تحقیق,مدیریت,پروپوزال ...
عنوان پروپوزال را وارد کنید و فایل آن را دانلود کنید ... ارائه یک نقشه راه برای پیاده
سازی مدیریت دانش .... بررسی عوامل موثر بر خرید اینترنتی با استفاده از منطق فازی
.... شناسایی، رتبه بندی عوامل مؤثر و ارائه راهکار برای بهبود مدیریت زنجیره تأمین ...
فایل word شناسایی و تعیین اهمیت عوامل موثر بر پروژه های بهبود ...
journals.imets.ir/Journals/478644/html - ذخیره شده
13 ژانویه 2019 ... فایل word شناسایی و تعیین اهمیت عوامل موثر بر پروژه های بهبود ... شناسایی عوامل
موثر بر پروژه های بهبود با توجه به دانش مدیریت پروژه می تواند نقش موثری در اجرای
موفقیت آمیز پروژه های بهبود و تسهیل پیاده سازی تعالی ... در این تحقیق با استتناد
به ادبیات موضوع, به روش پیمایشی و با استفاده از ... لینک کمکی ...
فایل ورد شناسایی معیارهای ارزیابی طرح های دانش بنیان و رتبه بندی ...
papersfile.incdl.ir/papersfile/615616/html - ذخیره شده
فایل ورد شناسایی معیارهای ارزیابی طرح های دانش بنیان و رتبه بندی آنها باروش
تاپسیس فازی. لینک دانلود ... نام کنفرانس یا همایش : ششمین کنفرانس مدیریت دانش
... دانش بنیان رتبه بندی این طرح ها بااستفاده ازروش تاپسیس فازی می باشد بدین ...
ورد شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر در پیاده سازی مدیریت دانش با استفاده از روش
...
جایگاه مدیریت دانش در مدل جایزه ملی کیفیت ایران | 519487
sellfile1.ssrc.ir/sellfile1/519487/amp - ذخیره شده
10 ژوئن 2018 ... جایگاه مدیریت دانش در مدل جایزه ملی کیفیت ایران | 519487 ... تعالی است و متقابلا
این مدل ها یک بستر مناسب برای پیاده سازی مدیریت دانش هستند.
دوشنبه 3 تیر 1398 ساعت 00:28