لینک فایل مقاله درباره ارزشیابی توصیفی

مشخصات فایل

عنوان: ارزشیابی توصیفی

قالب بندی: word

تعداد صفحات: 31

 

 

قسمتی از متن

ارزشیابی توصیفی

مقدمه

طرح ارزشیابی توصیفی مشهور به ارزشیابی کیفی یا طرح حذف نمره ،تجربه نو آورانه ی برخاسته از عمل در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ایران است.این طرح به صورت پیش آزمایشی در سال تحصیلی 82-81 اجرا و ارزشیابی شد. گزارش ارزشیابی طرح توسط نویسنده این مقاله که مجری این ارزشیابی بوده بلافاصله منتشر گردید(محمد حسن مقنی زاده،1381). اجرای آزمایشی این طرح درچهار سال تحصیلی بعد ادامه داشته است.

در قسمتی از یادداشت سردبیر ویژه نامه ارزشیابی تحصیلی فصلنامه تعلیم و تربیت شماره مسلسل 70-69 بهار و تابستان 1381 آمده است: "... هدف اساسی سنجش و ارزش یابی، ارتقای یادگیری دانش آموزان است.محتوا وچگونگی ارزش یابی درفرایند تدریس، نحوه مطالعه و کیفیت یادگیری دانش آموزان را رقم می زند.اگر معلم بر حفظ کردن مطالب بی ارتباط تاکید کند،دانش آموزان به یادگیری سطحی و طوطی وار روی می آورند...به همین دلیل است که گفته اند:" اگر می خواهید نظام آموزشی را بهبود بخشید،شیوه های سنجش وارزشیابی را اصلاح کنید"..." (حسن پاشا شریفی،1381)

سوءِ برداشت از این نقل قولِ با منشاء نامعلوم!! می تواند نقطه آغازی بر ایده " بهبود دوره آموزش و پرورش عمومی صرفا از طریق اصلاحِ شیوه های ارزشیابی تحصیلی" در سال های اخیر تلقی گردد.این سوءِ برداشت ربطی به نویسنده مطلب نداشته و در چهارچوب نظریة سازنده گرا ی شناخت گرایان قابل درک است. انتقاد از اعتقاد به چنین اثری برای ارزشیابی بر نظام آموزشی، به معنی نفی اهمیتِ ارزشیابی نیست. اما نویسنده این مقاله همچون نویسنده مقاله" نظام ارزش یابی از آموخته های دانش آموزان یا ایدئولوژی عملیاتی شده نظام آموزشی"، معتقد است: یکی از موثرترین وکارسازترین مجاری اصلاح نظام آموزش وپرورش تحلیل ونقد نظام ارزش یابی از آموخته های دانش آموزان درسایه اهداف وآرمان های تصریح شده نظام آموزشی(برنامه درسی) است( محمود مهر محمدی،1382).

متاسفانه چنین ایده ای در سطح برخی از نخبگانِ تاثیر گزار بر آموزش وپرورش ایران پذیرفته شده است.دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در اواخر آبان1385 گفته اند :" تغییر شیوه های ارزشیابی از شرایط فعلی به شیوه نظام تکمیلی و توصیفی پس از انجام مطالعات گوناگون و در صورت به نتیجه رسیدن در سیستم آموزشی کشور نهادینه خواهد شد. کاهش اضطراب و تنش های روحی در یادگیری دانش آموزان از جمله مزایای ارزشیابی توصیفی است. برای دوری دانش آموزان از تکیه مطلق بر محفوظات باید با روش های علمی موضوع ارزشیابی توصیفی در پایه های راهنمایی و متوسطه را دنبال کرده و به نتیجه برسانیم."(بهرام محمدیان،1385)

معاون آموزش و پرورش عمومی وزارت آموزش وپرورش در اواخر دی ماه 1385 گفته اند:" درسال تحصیلی جاری نزدیک به 1300 کلاس درس در سراسر کشور تحت پوشش طرح ارزشیابی تحصیلی یا حذف نمره از کارنامه تحصیلی دانش آموزان قرار گرفته است براساس این طرح در طول سال تحصیلی از طریق ارزیابی مستمر و بدون نمره 20 به عنوان ملاک ارزیابی ، سنجش تحصیلی دانش آموزان صورت می گیرد. حذف نمره از آرزوهای نظام آموزش و پرورش است و بر این اساس ، این طرح به عنوان گام اول برای رسیدن به آن مطرح شده است تا مطابق آن بتدریج دانش آموزان ، معلمان و والدین به جای گرایش به سمت نمره ، به آموزش و پرورش کیفی بر پایه مهارت های زندگی روی آورند. این طرح ضروری و مورد نیاز نظام آموزشی ایران است. براساس آنچه از اجرای 3 ساله طرح ارزشیابی توصیفی به دست آمده است ، اضطراب و نگرانی دانش آموزان از امتحان و کسب نمره 20 کاهش یافته است و معلمان و والدینی که این طرح را اجرا کرده و در جریان اجرای آن بوده اند نیز به توسعه آموزش های توصیفی و یادگیری مهارت های زندگی گرایش پیدا کرده اند."(حسین احمدی،1385)

علیرغم اظهارات سه تن از نخبگان و به عبارتی معماران نظام فعلی آموزش وپرورش کشور،نویسنده معتقد است: اصلاح آموزش و پرورش صرفا از طریق اصلاح ا رزشیابی تحصیلی امکان پذیر نیست.البته خرابتر کردن آموزش و پرورش از طریق اعمال رویه های ناصواب در برخی از عناصر نظام آموزش و پرورش امکان پذیر است.کما اینکه بیشتر ایرادات وارده توسط طراحان ومجریان طرح ارزشیابی توصیفی به تاثیر سوءِ نحوه امتحان و ارزشیابی در آموزش و پرورش ایران کاملا وارد است.اما پاشنه آشیل طرح ارزشیابی توصیفی یا حذف نمره از مقطع ابتدایی فقدان نگاه نظامند به آموزش و پرورش و برنامه درسی است.ارزشیابی یک عنصر از عناصر برنامه درسی است؛ اعمال رویه های کیفی درارزشیابی تحصیلی حتی اگر به نحوی کامل صورت گیرد ؛بدون اعمال تغییر در سایر عناصر برنامه درسی ره به جایی نخواهد برد جز ترکستان!! گام های اصلاحات در نظام آموزش و پرورش باید همزمان و دومینو وار برداشته شود تا اثرِ مثبت داشته باشد.

نکته قابل توجه اینکه نویسنده در این مقاله قصد و فرصت پرداختن به جزئیات بسیار مهم نحوه اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در دوره پیش آزمایشی در سال تحصیلی 82-1381 و نیز در دوره آزمایشی در سه سال تحصیلی بعدی را با توجه به اینکه بسیار مهم و درس آموز نیز هستند را ندارد و صرفا به بسط و تحلیل مختصرِ مساله ای که طرح شد ،اکتفا می نماید. تحلیل تفصیلی ماجرای طرح ارزشیابی توصیفی نیازمند نوشتنِ مقالات و برگزاری همایش های اختصاصی با حضور نمایندگان گروه های ذینفع در این طرح است!!

مختصات طرح ارزشیابی توصیفی

منظور از روش های توصیفی در ارزشیابی توجه به رویکردی است که در آن معلم تغییرات و تحولات ایجاد شده در دانش آموز را با فنون متفاوت بررسی کرده و به صورت مشروح بر اساس شاخصهای پیشرفت و یا اهداف از پیش تعیین شده به اطلاع دانش آموز و والدین می رساند.

بررسی نظام ارزشیابی کشورهای مختلف جهان نشان می دهد استفاده از کارنامه توصیفی امری رایج و دارای سابقه ای طولانی است. در کشور فرانسه روش نمره گذاری استفاده از طیف با عبارات توصیفی: بالاتر از استاندارد، مطابق استاندارد، ناسازگار با استاندارد و . . . می باشد. در آلمان شش مقوله و یا طیف و در ژاپن استفاده از پنج مفهوم همراه با جملات توصیفی است. خلاصه اینکه در بسیاری از کشورهای مختلف جهان، کارنامه فقط نمرات خام را شامل نگردیده و تمامی فعالیتها و مهارت ها و نگرش کودک، توصیف و ارزشیابی می شود. ارائه نمره صرف ضمن ایجاد رقابت و اضطراب، یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را تحت الشعاع قرارداده و با ایجاد افسردگی، بخش زیادی از منابع و استعدادهای با لقوه انسانی و اقتصادی را تلف می نماید. برخورد معلمان و والدین و ارزش بیش از حد قائل شدن به امتحان و تکرار بیهوده آن و استفاده ابزاری از آن باعث ایجاد دلسردی از تعلیم و تربیت و امتحان با این سبک و سیاق، نقطه پایان یادگیری و نوعی رهایی از درس و تحصیل محسوب می شود (محقق معین،1382).

سیاست گزاران آموزش وپرورش ایران از سالهای آخر دهه 70 شمسی تلاشهایی برای بهبود ارزشیابی تحصیلی در دوره آموزش وپرورش عمومی راآغاز کرده اند . تصویب آئین نامه امتحانات دونوبتی به جای امتحانات سه ثلثی و مقرر نمودن مصوباتی در زمینه ارزشیابی مستمر ، تصویب اجرای آزمایشی طرح ارزشیابی توصیفی و بالاخره تصویب اصول حاکم بر ارزشیابی در شورای عالی آموزش و پرورش از جملة فعالیتها یی ا ست که در سالهای اخیر انجام شده است. در این نوشته عمدتا بر طرح ارزشیابی توصیفی متمرکز شده ایم.

در کتاب راهنمای اجرای ارزشیابی توصیفی پایه های اول،دوم و سوم ابتدایی در راستای اجرای ماده هفت دستورالعمل ارزشیابی توصیفی دانش‌آموزان ابتدایی مصوبة جلسة 296 کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش که مقرر کرده است جزوه راهنمای ارزشیابی توصیفی توسط معاونت آموزش عمومی و امور تربیتی با همکاری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ارائه شود؛ مجموعه ای از راهنمایی ها برای مجریان طرح ارزشیابی توصیفی در پایه اول و دوم وسوم دبستان تهیه و تدوین شده است. این راهنما که در طول اجرای سه ساله آزمایشی طرح هرسال نسخه جدید تری یافته است؛ صرفا توسط دکتر محمد حسنی با همکاری معاونت آموزش عمومی وزارت آموزش وپرورش ارائه و در اختیار مجریان طرح قرار گرفته است در این راهنما به اهداف اساسی، ویژگیها و چگونگی اجرای طرح ارزشیابی توصیفی اشاره شده است.دکتر حسنی در ابتدای این راهنما نوشته است:

مشحصا بعد از مصوبات 674 مورخ5/2/81 و 679 مورخ 30/8/81 شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر تهیه طرحی برای تغییر نظام ارزشیابی پایه‌های اول تا سوم ابتدایی، طرحی تحت عنوان ارزشیابی توصیفی توسط دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی تهیه و به اجرای آزمایشی گذاشته شد. اهداف اساسی این طرح به شرح زیراست:

  • بهبود کیفیت فرآیند یاددهی ـ یادگیری
  • فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف فرهنگ بیست گرایی

کلمات کلیدی : مقاله درباره ارزشیابی توصیفی,تأکید بر اهداف آموزش و پرورش به جای تأکید بر محتوای کتابها,مختصات طرح ارزشیابی توصیفی,عمل در مقطع ابتدایی آموز
در این سایت هیچ فایلی برای فروش قرار نمی گیرد. برای پشتیبانی و خرید فایل به سایت اصلی فروشنده مراجعه بفرمائید:

لینک دریافت فایل از سایت اصلی



لینک منبع :لینک فایل مقاله درباره ارزشیابی توصیفی

دانلود مقاله ارزشیابی توصیفی(کیفی)، مقایسه ارزشیابی کیفی با ... https://maghalejoo.com/doc/3691/ارزشیابی-کیفی/‏ - ذخیره شده دانلود مقاله ارزشیابی توصیفی(کیفی)، مقایسه ارزشیابی کیفی با دیگر انواع ارزشیابی ... شناخت مزایای بالقوه مثلث بندی با مرور قدرت و ضعف روش های تحقیق آرشیوی، .... گزارش کارورزی درباره ارزشیابی توصیفی(کیفی)، مقایسه ارزشیابی کیفی با دیگر انواع ارزشیابی. لینک کوتاه مطلب: https://maghalejoo.com/doc/ 3691. لینک مستقیم تحقیق درباره ارزشیابی توصیفی - xuni.ir li58.xuni.ir/fs/930850/تحقیق-درباره-ارزشیابی-توصیفی‏ - ذخیره شده طرح ارزشیابی توصیفی مشهور به ارزشیابی کیفی یا طرح حذف نمره ،تجربه نو ... جوینده گرامی در این پست شما فایل با عنوان تحقیق درباره ارزشیابی توصیفی را ... لینک فایل پاورپوینت ارزشیابی توصیفی - xuni.ir kh57.xuni.ir/fs/.../لینک-فایل-پاورپوینت-ارزشیابی-توصیفی‏ - ذخیره شده دانلود پاورپوینت با موضوع ارزشیابی توصیفی، در قالب pptx و در 25 اسلاید، قابل ویرایش، شامل: ... روند نمای تصمیم گیری درباره ارتقاء و تکرار پایه ی دانش آموزان. مقاله ارزشیابی کیفی توصیفی؛ ابزار و روش ها و تاثیرات آن بر ... https://www.civilica.com/Paper-ICPE03-ICPE03_133=ارزشیابی-کیفی-توصیفی؛-ابزار-و-روش-ها-و-تاثیرات-آن-بر-پیشرفت-تحصیل...‏ - ذخیره شده حجم فایل: ۲۸۳.۳۲ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۱۰ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد) ... ارزشیابی توصیفی درواقع الگویی کیفی است که تلاش میکند به عمق و کیفیت یادگیری همه جانبه دانشآموزان ... این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد: .... اطلاعات بیشتر درباره COI. جستجوی مقالات - ارزشیابی توصیفی - SID.ir https://www.sid.ir/.../SearchPaperlight.aspx?...ارزشیابی%20توصیفی‏ - ذخیره شده نمایه مقالات علمی پژوهشی کشور و امکان دانلود رایگان متن کامل مقالات در تارگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد ... بازخوردهای معلمان مجری الگوی ارزشیابی توصیفی (کیفی). تصاویر برای لینک فایل مقاله درباره ارزشیابی توصیفی تاثیر ارزشیابی های توصیفی و سنتی بر پیشرفت تحصیلی و ... https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=157498‏ - ذخیره شده دانلود رایگان متن کامل مقاله علمی پژوهشی تاثیر ارزشیابی های توصیفی و سنتی بر پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان پایه دوم مقطع ابتدایی شهر تهران. تحقیق درباره ارزشیابی توصیفی – private khseo.ir/private/تحقیق-درباره-ارزشیابی-توصیفی/‏ - ذخیره شده لینک دانلود و خرید پایین توضیحات فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت تعداد صفحات: 31 ارزشیابی توصیفی مقدمه طرح ارزشیابی توصیفی مشهور به ... تحقیق درباره ارزشیابی توصیفی – search khseo.ir/search/تحقیق-درباره-ارزشیابی-توصیفی/‏ - ذخیره شده لینک دانلود و خرید پایین توضیحات فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت تعداد صفحات: 34 ارزشیابی توصیفی مقدمه طرح ارزشیابی توصیفی مشهور به ... بررسی مشکلات اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی از دیدگاه معلمان و ... nea.ui.ac.ir/article_19104.html‏ - ذخیره شده یافته های پژوهش نشان داد: میزان مشکلات اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در ارتباط با هر ... tests, Descriptive qualitative evaluation, primary schools. اصل مقاله. مقدمه. فایل word مقاله ارزشیابی کیفی( توصیفی), تفاوت آن با دیگر انواع ... scientific.icoac.ir/scientific/14219/html‏ - ذخیره شده 22 نوامبر 2018 ... بخشی از متن فایل word مقاله ارزشیابی کیفی( توصیفی), تفاوت آن با دیگر انواع ارزشیابی : مقدمه : به عنوان معلم باید عمیقاً باور داشته باشیم که ... مقاله آمار توصیفی firedl.myucare.ir/firedl/11835/html‏ - ذخیره شده آتش دانلود مقاله درباره آمار توصیفی فرمت فایل: WORD (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد ... تحقیق در مورد ارزشیابی توصیفی دسته بندی: وورد نوع فایل: .doc (قابل ... بررسی و مقایسه اثربخشی اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی و ... jinev.iaut.ac.ir/article_521742.html‏ - ذخیره شده - مشابه نمونهگیری از مدارسی که ارزشیابی توصیفی در آنها اجرا میشد به روش سرشماری صورت ... با توجه به نتایج این تحقیق اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی با رفع برخی ... تحقیق درباره ارزشیابی توصیفی – سیمبول مقاله tarhiranadvertising.ir/symbol/تحقیق-درباره-ارزشیابی-توصیفی/‏ - ذخیره شده ارزشیابی,ارزشیابی توصیفی,تحقیق,تحقیق درباره ارزشیابی توصیفی, توصیفی) ... لینک دانلود و خرید پایین توضیحاتدسته بندی : ووردنوع فایل : word (. .doc) ... پایان نامه بررسی روش های نظارت بر فرایند اجرای برنامه کیفی ... 33s.ir/?p=79280‏ - ذخیره شده 20 ا کتبر 2018 ... (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا ... تحقیق حاضر با هدف کلی تعیین روش های نظارت بر فرآیند اجرای ... واژه های کلیدی: ارزشیابی توصیفی،نظارت،ارزشیابی پیشرفت تحصیلی،ناظر،دوره ابتدایی ..... فقدان ابزارهای سنجش کیفی برای گردآوری داده ها در باره ی فرآیندیادگیری. آسیب‌شناسی الگوی ارزشیابی توصیفی به منظور ارائه الگوی مناسب در ... etl.journals.pnu.ac.ir/article_2183.html‏ - ذخیره شده هدف پژوهش حاضر آسیب‌شناسی الگوی ارزشیابی توصیفی پیشرفت تحصیلی به منظور ارائه الگوی ... نتایج نشان داد مشکلات مربوط به مقوله طراحی ارزشیابی توصیفی از نظر معلمان و والدین تا حدودی ... گزیده مقالات همایش سازمان آموزش و پرورش استان لرستان اردیبهشت 1387، خرم‌آباد: شاپور خواست. .... تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,350 ... تحقیق درباره نقاط قوت و ضعف طرح توصیفی در آموزش ابتدایی doccity.ir/.../تحقیق-درباره-نقاط-قوت-و-ضعف-طرح-توصیفی-در-آموزش-ابتدایی‏ - ذخیره شده در این مقاله، ضمن معرفی ارزشیابی توصیفی – کیفی و ضرورت آن ،درباره ی تغییرو ... شرح فایل. تقدیر و تشکر: چکیده : فصل اول کلیات ارزشیابی توصیفی مقدمه نشریه پژوهش در نظام های آموزشی www.jiera.ir/‏ - ذخیره شده ... پس از تکمیل و امضا با فورمت PDF و یا JPG به همراه فایل مقاله برای مجله ارسال شود . ... (لینک راهنمای سامانه همانندجو). در صورت عدم رعایت ضوابط فوق، مقاله غیرقابل پذیرش است. درباره فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی ... مقالات پر بازدید ... نقاط ضعف و قوت برنامه ارزشیابی‌ توصیفی · الگوی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش ... ارزشیابی کیفی توصیفی : دانلود صدها نمونه فایل ارزشیابی کیفی و ... https://moallemblog.com/ارزشیابی-کیفی-توصیفی/‏ - ذخیره شده ارزشیابی کیفی توصیفی : همانگونه که اطلاع داریم بحث ارزشیابی جزیی لاینفک از نظام .... در این جلسات به والدین درباره چیستی و چگونگی و مفاهیم نمرات توصیفی ... همانطور که می دانیم در این پایه بخصوص در کتب علوم و فارسی رنگ و روی تحقیق و .... کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت برای بانک فایل پژوهشی معلمان محفوظ است. مقاله ای در خصوص نقش ارزشیابی توصیفی در ارزیابی یادگیری دانش آمو mojelan.blogsky.com/1388/05/26/post-18/‏ - ذخیره شده - مشابه این فعالیت، شامل جمع آوری اطلاعات و داوری درباره وضعیت یادگیری و پیشرفت دانش آموز است. ارزشیابی توصیفی : الگوی جدیدی است که تلاش می کند زمینه ای را فراهم ...