تعداد صفحه: 66
نوع فایل: Word
فرمت فایل: docx
*** قابل ویـرایش
فهرست مطالب
فصل اول
الگوها و روش های نوین در تدریس دوره ابتدایی
چکیده :
مقدمه
نگاه اجمالی
تاریخچه روشهای تدریس در آموزش جهان :
طرز کار
ارتباط با سایر علوم
کاربردها
چشم انداز
روش تدریس معلم
تعریف روشهای تدریس
الگوی عمومی تدریس (general teaching model
مفهوم تدریس :
۱) سهیم شدن در دانش یا مهارت .
۲)تدریس به منزله ی موفقیت :
۳)تدریس به منزله ی فعالیتی عمدی وهدفدار
۴)تدریس به منزله ی هنر یا علم :
۵)هر چند واژ های " تدریس " و " آموزش " مترادف با یکدیگر به کار می روند
رویکرد جدید در تدریس :
راهبردهایی برای ارضای نیازهای یادگیری فراگیران :
پرورش یادگیری در دانش آموزان :
*کمک به دانش آموزان برای انتخاب هدف :
یک هدف دارای شرایط زیر است :
ادراک شدن
باور کردنی :
جالب و جذاب بودن
دست یافتنی
فرایند ساده انتخاب هدف دارای مراحل زیر است :
* ارزیابی فضای کلاس :
نشانگرهای فضای مثبت در کلاس :
- انسجام :
- تنوع و گوناگونی
- رسمیت
- همکاری
- رضایت مندی
- توجه
- دموکراسی
- هدف مندی
نشانگرهای فضای منفی در کلاس :
تبعیض
دشواری
اختلاف
رقابت :
کنترل اجتماعی
معلم یک سازماندهنده در عرصه ی تعلیم :
خصوصیات یک سازماندهنده خوب :
ویژگیهای یک روش تدریس خوب :
تاکید بر استفاده از روشهای فعال ونوین آموزشی :
از مهمترین روش های فعال ونوین تدریس که در آموزش دروس می توان از آنها استفاده
کرد به موارد زیر اشاره می شود:
1- روش حل مساله :
مراحل تدریس به روش حل مساله :
2- روش بحث گروهی:
مراحل تدریس روش بحث گروهی :
3- روش پرسش و پاسخ :
مراحل تدریس روش پرسش و پاسخ :
مراحل تدریس روش بارش مغزی :
5- روش تقسیم موضوع به بخش های مختلف ( همیاری ):
مراحل تدریس به روش تقسم موضوع :
6)روش طرح کارایی تیم :
مراحل تدریس در روش طرح کارای تیم :
نتیجه گیری :
فصل دوم
استانداردهای آموزش مجازی در دوران تحصیلی
خلاصه
مقدمه
مفهوم استاندارد سازی
ضرورت استاندارد سازی
استانداردها چگونه ایجاد می شوند
دلایل نیاز به استانداردهای آموزش الکترونیکی
مزایای استفاده از استانداردهای آموزش الکترونیکی
استانداردهای مطرح در آموزش الکترونیک
استاندارد SCORM
استانداردهای متادیتا و Interoperability :
مختصری درباره متادیتا یا فرا داده یا ابرداده
استفاده از متادیتا در محیط آموزش الکترونیکی:
استاندارد AICC
بطور خلاصه اهداف کلی AICCاین موارد است:
استاندارد IEEE LTSC
نتیجه گیری
فصل سوم
مشاوره ابتدایی
نارسا نویسی
یادگیری مفهومی
یادگیری زنبوری
یادگیری دلفینی
چند روش مؤثر برای علاقمندکردن فرزندان به انجام مشق شب:
راه حل ها:
نقش خواب در یادگیری دانش آموزان
کسب نتایج بهتر با مطالعهی صحیح
منابع ومآخذ
چکیده :
یکی از مشکلات مهم و اساسی در نظام آموزش و پرورش خصوصاٌ در کشور ما، به کار نگرفتن روش های تدریس نوین در آموزش است. به همین سبب کیفیت آموزشی از سطح مطلوب برخوردار نیست و دانش آموزان علاقه زیادی به تحصیل نشان نمی دهند. یکی از دلائل آن عدم آشنایی معلمان با روش های نوین تدریس است.
پیشرفت روز افزون علوم و تحقیقات گوناگون در حیطه های مختلف حاکی از آن است که اطلاعات بشر روز به روز افزایش می یابد و مطالب جدیدی به دست می آید.امروزه هر فرد بشر ناچار از استفاده یافته های جدید است .
روش تدریس فعال ونوین که در آن مشارکت دانش آموز و معلم را می طلبد و به جای انتقال مطالب به دانش آموز ، به افزایش توانایی یادگیرنده دز قزآیند یادگیری عنایت دارد.
به دلایل متعدد از جمله تاکید براصولی از کلیات نظام آموزش و پرورش کشور و اهداف دوره های تحصیلی ، نگرش های جهانی ، رشد روز افزون تحقیقات ، سرعت فن آوری و تکنولوژی ، ضرورت کار بست تدریس فعال را می طلبد .
ادیان و رهبران مصلح اجتماعیی نیز تاکید بر نوعی فعال سازی ذهن و جلوگیری از تقلید کورکورانه در اصول و روشهای زندگی دارند، لذا آموزش و تدریس های متکی بر روشهای فعال خود گامی است در اشاعه و ترویج علم و پرورش انسانهای آزاد و آگاه که می تواند در توسعه و فناوری مثمر ثمر باشد .
در روش تدریس فعال سعی بر این است که فراگیر خود در کسب مفهوم سهیم باشد و از طرق مختلف به فعالیتهای ذهی ، علمی، فردی و گروهی دادار گردد ، به عبارت دیگر ، محتوا روی درگیر شدن دانش آموزان در کسب تجارب یادیری تاکید داشته و آنان را فعال می سازد .
از مهمترین روشهای فعال ونوین تدریس می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- روش حل مساله 2- روش بحث گروهی 3- روش پرسش و پاسخ 4 - روش بارش مغزی
5- روش هم یاری از طریق تدریس اعضای تیم 6- روش هم یاری از طریق طرح کارایی تیم
لذا در این مقاله ضمن بیان مفهوم تریس که از جنبه های مختلف به آن پرداخته شده است و هر یک مبتنی بر نظریات صاحب نطران حوزه یادگیری و آموزش می باشد ، تلاش بر این است که دیدگاههای مختلف به صورت مختصر بیان و عرضه شوند و خواندگان خود به انتخاب و بهره از بهترین روشها همت گمارند.
واژگان کلیدی : الگو- روش تدریس - نوین(فعال) –– تدریس -یادگیری
مقدمه
برای رویا رویی با انبوه چالشهایی که آینده در دل خود پنهان داشته است ، جامعه بشری در تلاش برای رسیدن به آرمانهایی چون صلح ، آزادی و عدالت اجتماعی ، آموزش و پرورش را سرمایه ای اجتناب ناپذیر می داند.
با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییرات مداومی که به وجود می آیدباید شرایط تغییر درهر جامعه ای ایجاد شود. شرط اولیه هر تغییری شناخت و آگاهی است ، که به دنبال آن باید کار با برنامه ریزی برای دست یابی به اهداف مطلوب صورت بگیرد.
اهمیت و ثمر بخشی روشهای تدریس و یادگیری بهتر همواره مورد نظر دانشمندان و محققین علوم تربیتی بوده است از آغاز قرن بیستم توسط مومان و لای و سپس کلاپارد، ماریا منتسوری ، جان دیویی ، هربارت ، ثورندایک و همکارانش و ....در بسیاری از کشورها مطالعات زیادی به مدت چهل سال در مورد ثمر بخشی میزان روشهای آموزش در کلیه دروس انجام گرفت ( افشار، 1368، ص 183).
تاریخچه مطالعات نشان می دهد روشهای تدریس چه در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و چه در ایجاد انگیزه و رضایت خاطر ، پرورش شخصیت ، رشد خلاقیت آنان موثر است ، وظیفه معلمان در فرآیند تدریس تنها انتقال واقعیت های علمی به دانش آموزان نیست بلکه باید موقعیت و شرایط مطلوب یادگیری را فراهم نمایند و چگونه اندیشیدن و چگونه آموختن را به شاگردان بیاموزند. یعنی کار معلم نه تنها انتقال دانش ، بلکه پرورش توان تفکر منطقی و پرورش شخصیت سالم است و معلمان موفق برای شاگردان خود تنها عرضه کننده مطالب تخصصی نمی باشند بلکه شاگردان خود مطالب شناختی و اجتماعی و نحوه استفاده موثر از آنها را می آموزند ،در آموزش و پرورش نقش نیروی انسانی به خصوص معلم از مهمترین عوامل موثر در رشد و توسعه کیفی و محتوایی تربیت به شمار می آید .( معیری ، 1371 ، ص 98 ).
معلمان سریازان خط اول جبهه تربیت قرار گرفته اند و ضرورت دارد که با مدرن ترین سلاح های علمی روز یعنی روشهای مختلف نوین و فعال تدریس آشنا باشند و بدانند در کدامین موقعیت آموزشی از کدامین روش استفاده نمایند.
تدریس کار آسانی نیست. معلم در تدریس با عوامل مختلف و متعددی سروکار دارد که کنترل مجموعه آنها ممکن است محیط را بوجود آورد که یادگیری مطلوب و موثر در آن صورت گیرد. این عوامل مختلف و بطور کلی جامعهای که معلم و شاگرد در آن زندگی میکنند در کیفیت تدریس معلم تاثیر میگذارد. بدیهی است که معلم نمیتواند همه عوامل مذکور را تحت کنترل خود در آورد.
بنابراین معلم در ایجاد موقعیت مناسب یادگیری قادر به تغییر و کنترل بسیاری از عوامل نیست اما تا حدی میتواند با تعیین هدفهای صریح اجرایی و اتخاذ الگو و روشهای مناسب تدریس و تهیه و بکارگیری تجهیزات لازم و ایجاد نوعی ارتباط سالم با شاگردانش ، کیفیت تدریس خود را دست خوش تغییر و تحول و پیشرفت بکند.
هدف این مقاله نیز بر معرفی بعضی از این روشهای فعال تدریس استوار گردیده است . تا با معرفی بیشتر این روشها به معلمان عزیز و توجه بیشتر به جزئیات ، آنها بتوانند مهارتهای لازم برای استفاده از این روشها را به دست آورند و زمینه اجرای آنها را در کلاس فراهم نمایند و کیفیت تدریس خود را بالا ببرند. امید است با عنایت به این موضوع گامی در راستای وظیفه الهی خود برداریم.
فصل اول
الگوها و روش های نوین در تدریس دوره ابتدایی
فصل دوم
استانداردهای آموزش مجازی در دوران تحصیلی
فصل سوم
مشاوره ابتدایی
منابع ومآخذ
1- آقازاده محرم .راهنمای روش های نوین تدریس بر پایه پژوهش های مغز محوری.
3-پارسا محمد. روان شناسی یادگیری بر بنیاد و نظریه ها : - 1372 – انتشارات بعثت – تهران .
4-دکتر خورشیدی ، عباس. روشها و فنون تدریس :– چاپ اول – تهران – 1381. – انتشارات یسطرون
5-- شعبانی .حسن .مهارت های آموزشی وپرورشی انتشارات سمت .
6-- دکتر ذوالفقاری .حسن .راهنمای تدریس کد 51 ناشر ک اداره کل چاپ وتوزیع کتاب های درسی سال 1381 .
7-- رستگار ،طاهره - مجید ملکان " . آشنایی با یاد گیری از طریق همیاری.
8- عباسی، محمد رضا(1379)، عناصر ساختاری روش حل مسئله، مجله رشد تکنولوژی آموزشی، شماره5.
9-فورجیان ، نادر قلی و همکاران. نظریه های یادگیری و فراشناختی در فرآیندیادگیری و یاد دهی :–– چاپ اول – تهران 1377. انتشارات تربیت
قاسمی – پویا ، اقبال. راهنمای علمی پژوهش در عمل :– پژوهشکده تعلم و تربیت
10--قربانی .قربانعلی .وهمکاران .آموزش راههای یادگیری نشر دانشجو . .سال 1382.
11- شارون براون و کارول فاولون، "استانداردهای یادگیری الکترونیکی" ترجمه: فردوس باقرای، مهدی حسین کوچک، انتشارات مدارس هوشمند، 1383.
12- لیلا کرد تودشکی، "استاندارد های آموزش الکترونیکی" نشریه گزارش کامپیوتر، شماره 161،1388.
13-استانداردهای آموزش مجازی با تاکید بر اسکورم، نشریه تخصصی تحلیلی آموزش مجازی پردیس، 1388.
14-گزارش بررسی دانشگاه مجازی و سیستم های فراگیری الکترونیکی، مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته شریف، دانشگاه صنعتی شریف، 1381.
15- محمد صادق کریمی، "پروژه آموزش مجازی و استاندارد های آموزش مجازی"، دانشگاه آزاد واحد شهر ری، 1388.