فهرست مطالب
تاریخچه ی عکس
لنز ها و آینه ها
اولین دوربین ها و عکس ها
اختراع دوربین کداک
نخستین عکاسان ایران
نخستین عکاسی در شب
نخستین کسی که عکس را به روش صفحه ی نقرهای داگروتیپ چاپ کرد
اولین عکاس خانه عمومی در ایران
نخستین عکاسان زن ایرانی
نخستین عکاس آثار تاریخی ایران
نخستین انجمن عکاسی
نخستین مقاله در مورد هنر عکاسی به زبان فارسی
فیلم عکاسی
انواع فیلم های عکاسی
فیلمهاى سیاه و سفید
فیلمهاى رنگى
فیلمهاى رنگى نگاتیو
فیلمهاى رنگى پوزیتیوا (اسلاید(
هالیدهای نقره
خصوصیات فیزیکی هالید نقره
خصوصیات شیمیایی هالید نقره
اثر تابش بر روی هالیدهای نقره
نحوه ساخت هالیدهای نقره
ظهور و ثبوت و چاپ فیلم
مواد ظاهر کننده
تهیه محلول ظهور
ثبوت فیلم
چاپ عکس
عکاسی رنگی
تاریخچه
تولید عکس رنگی
فیلم رنگی
ظهور رنگ
عکس فوری
فرآیند کوداکروم
تصویر رنگی در یک دقیقه
انواع دوربین های عکاسی
دوربین های تک عدسی انعکاسی
دو عدسی انعکاسی
تک عدسی انعکاسی
دوربین های دیجیتال
فلاش
نورسنج
آشنایی با رشته ی عکاسی در دانشگاه های ایران
درسهای رشته
ردیف
نام درس
ردیف
نام درس
1
آشنایی با رشتههای هنری
2
آشنایی با فیلمبرداری
3
آشنایی با هنر در تاریخ 1، 2
4
آشنایی با هنرهای سنتی ایران 1
5
تاریخ اسلام
6
تاریخچه عکاسی
7
تاریخچه کتابت
8
تجزیه و تحلیل و نقد آثار هنرهای تجسمی
9
تجزیه و تحلیل و نقد عکس 1 و 2
10
تربیت بدنی
11
تصویر متحرک 1
12
تعلیم و تربیت در اسلام
13
جامعه کنونی ایران و انقلاب اسلامی
14
خوشنویسی و طراحی حروف 1
15
خوشنویسی و طراحی حروف 2
16
ریاضیات پایه و آمار
17
ریاضیات پایه و مقدمات آمار
18
زبان خارجی 1
19
زبان خارجی 2
20
زیست شناسی
21
زیست شناسی یا نجوم
22
شیمی عمومی و شیمی عکاسی
23
طرح و رساله نهایی
24
عربی 1
25
عربی 1 (صرف و نحو و قرائت)
26
عربی 2
27
فارسی 1
28
فارسی 1 (متن، دستور، آیین نگارش)
29
فارسی 2
30
فنون عرضه و نمایش عکس
31
فنون و بازسازی عکس
32
فیزیک و ابزارشناسی
33
مبانی فقهی قانون اساسی
34
مبانی هنرهای تجسمی 1 و 2
35
معارف اسلامی 2
36
منطق و متدلوژی
37
نورپردازی
38
هندسه مناظر و مزایا
39
هنر و تمدن اسلامی 1 و 2
40
کارگاه ارتباط تصویری عمومی سطح یک 1
41
کارگاه تخصصی عکاسی 1 و 2
42
کارگاه تصویرسازی سطح یک 1
43
کارگاه چاپ
44
کارگاه حجمسازی
45
کارگاه طراحی پایه 1
46
کارگاه طراحی پایه 2
47
کارگاه طرحی پایه 1 و 2
48
کارگاه عکاسی 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و 6
49
کارگاه عکاسی پایه 1 و 2
50
کارگاه عکاسی رنگی
51
کارگاه عکاسی 1
52
کارگاه عکاسی 2
53
کارگاه عکاسی 3
54
کارگاه عکاسی 4
55
کارگاه عکاسی 5
56
کارگاه عکاسی 6
بازار کار این رشته در ایران
منابع
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = == = = = =
قسمتی از متن
تاریخچه ی عکس :
اتاق تاریک و جعبه ی سوارخ دار ( عکاسی ) اولین دوربین عکاسی
پیدایش عکاسی به اتاق تاریک بر میگردد . در حقیقت اتاق تاریک منجر به پیدایش عکاسی و دوربین عکاسی شد . اتاق تاریک عبارت از اتاقی است بی هیچ پنجره . هیچ نوری به آن راه ندارد مگر از طریق روزنهای که بر یکی از دیوارهای اتاق تعبیه شده . تصاویر یا چشماندازهای روبروی روزنه به صورت وارونه بر دیوار روبرویش بازتاب مییافت .
قبل از میلاد مسیح دانشمندان به خاصیت سوارخ کوچک و انتقال تصویر خارج به طور وارونه بر سطح دیوار مقابل در یک اتاق تاریک پی برده بودند ، روزنه ی کوچک حالت یکعدسی را ایجاد میکرد . ارسطو ( 322-384 ق م ) صحبت هایی از امکان ثبت شکل خورشید را از خلال سوراخ کوچک اشاره می کند ، ابن هیثم در قرن یازدم میلادی وسیله ای را به نام جعبه تاریک در مشاهده کسوف استفاده کرده بود ، الحسن (1038-905 ) دانشمند عرب شرحی از اتاق تاریک میدهد که با آن کسوف های خورشید را می دیدند . در سال 1342 آلکساندرین موفق به ابتکار و اختراعی شد و آن جعبه ای بود با یک سوراخ کوچک که تصویر بیرون را از روزنه به ضلع مقابل منتقل میکرد و نام آن را ابسکورا Obscura گذاشت.
لئوناردو داوینچی نقاش ایتالیایی (1435 – 1519 ) به دقت در یادداشت های خود جزئیات و خاصیت اتاق تاریک را شرح میدهد ، ژروم کاردان در سال 1550 یک عدسی ساده بر روی سوراخ کوچک آبسکورا اضافه میکند ، وجود عدسی باعث می شد تا تصویر به صورت واضح و دقیق تر بر روی ضلع مقابل بیافتد . دانیل باربارو اهل ایتالیا و استاد دانشگاه پادوا در سال 1568 دیافراگم را به سوراخ آبسکورا اضافه کرد و بدین سان نور وارده تحت کنترل درآمد . جیوانی باتیستا دلاپورتا در سال 1558 فایده عدسی را در سوارخ اتاق تاریک برای هنرمندان تشریح میکند . در لاتین Camera به معنی اتاق است .
به تدریج جعبه های آبسکورا ی بزرگی ساخته شد که با یک آینه ی 45 درجه تصویر بیرون را بر روی شیشه ی مات منتقل میکرد و هر کس می توانست از مناظر و اشیا به خارج طرح کاملی به دست آورد . همچنین اتاق های تاریک بزرگی به اندازه ی مختلف ساخته شد . در قرن 18 آینه ی 45 درجه هم به اتاق های بزرگ اضافه شد و تصویر بر روی زمین نقش بست . این دستگاه ابزاری دقیق برای طراحی کار نقاشان شده بود ، چنانچه ورمیر در هلند و گاردی در ایتالیا از این وسیله برای طراحی استفاده کردند ، جعبه ی سوارخ دار اولین دوربین عکاسی بود که بوجود آمد و آرام آرام تکمیل شد .
لنز ها و آینه ها
در قرن 17 ، دوربین های مدرن ، به وسیله ی درک بی نقصی که آیزاک نیوتن و کریستین هیگن از مفاهیم نوری و فرآیند های ساختن شیشه های لنزی با کیفیت بالا ارائه کردند ، پا به عرصه ی وجود گذاشتند .
اولین دوربین ها و عکس ها
اولین عکس در تاریخ 1826 به جوزف نییپس منسوب است ( عکس زیر ) این عکس در مدت 8 ساعت نوردهی ثبت شده است و به عنوان اولین عکس شناخته میشود . سرانجام ویلیام تالبوت نخستین کسی بود که توانست عکسهای مثبت هم بردارد ، عکسهایی که ثابت و دائمی هم باقی میماندند . این رویداد در سال 1835 رخ داد
اختراع دوربین کداک
در سال 1887 ایستمن دوربین کداک را اختراع کرد ، در این دوربین از یک فیلم پلاستیکی ( نیترات سلولز ) آغشته به امولسیون ژلاتینی استفاده شده بود ، و با آن فیلم می شد در حدود 100 عکس گرفت ، اما اشکال عمده ی آن این بود که فیلم را همراه با دوربین برای چاپ و ظهور و ثبوت به مرکزی که این مراحل در آنجا انجام می شد بفرستند ، از این تاریخ عکاسی وارد مراحل جدیدی شد .
شاید بتوان کداک را پایه گذار عکاسی نوین دانست ، بسیاری از ابداعات و نوآوری های عکاسی توسط این شرکت انجام شد ، که انشالله در قسمت های بعد به تاریخچه ی این کمپانی عظیم و جناب ایستمن بیشتر خواهیم پرداخت ، از نو آوری های این کمپانی میتوان دوربین های پلاروید را نام برد که عکس را در لحظه چاپ و ظهور میکرد .
نخستین عکاسان ایران
نخستین مرد عکاس ایرانی را برخی پژوهشگران تاریخ عکاسی ایران شاهزاده ملک قاسم میرزا دانستهاند که به روش داگروتیپ بر روی صفحه نقره عکاسی میکرده است.و عده ای ناصرالدین شاه قاجار را نیز به سبب علاقه بسیار او به این فن، از آغاز گران ایرانی عکاسی برشمرده اند.شاه عکاسی را از عکاسی فرانسوی به نام فرانسیس کارلهیان که به همراه فرخ خان امین الدوله برای اموزش و ترویج عکاسی به ایران آورده شده بود،آموخت. اعتماد السلطنه در کتاب خاطراتش بارها به عکاسی توسط شاه اشاره کرده است . در آلبوم خانه کاخ گلستان نیز عکسهای بسیاری موجود است که عکسبرداری آنها توسط ناصرالدین شاه انجام گرفته است .آقا رضا عکاسباشی، حسنعلی عکاس ، آقایوسف عکاس ،امیر جلیل الدوله قاجار ، میرزا احمد صنیع السلطنه ، ابوالقاسم ابن محمد تقی نوری ، میرزا ابراهیم خان عکاسباشی ، آنتوان خان سوریوگین و عبدالله قاجار از دیگر عکاسان پُرکار و نامدار دوران قاجار به شمار میآیند که نمونه آثار آنان در میان مجموعههای باقیمانده از دوران قاجار و نزد اشخاص، به فراوانی دیده میشود