لینک فایل پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt

نور در معماری سنتی و مدرن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

زیبایی که به چشم می‏آید از پرتو نور و روشنایی است وگرنه در تاریکی،زیبایی مفهومی ندارد.زیبایی حقیقی با نور معرفت درک‏ می‏گردد و زیبایی ظاهری با عزیزترین حسن ما که بینایی است‏ دیده می‏شود.نور و روشنایی چه ظاهری و چه عرفانی باعث‏ می‏شود که زیبایی به چشم آید و رنگ و سایر زیبائیهای شی‏ء جلوه کند.بنابراین بحث نور و پرداختن به آن می‏تواند در مباحث‏ زیبایی‏شناسی و هنر جایگاه ویژه‏ای داشته باشد.از جمله علوم و هنرهایی که می‏توان به نقش نور در آن اشاره داشت،هنر معماری است که بحث مفصلی را در زمینه روند بهره‏گیری از نور طبیعی به خود اختصاص می‏دهد.ابزار و وسایل روشنایی نیز به عنوان عواملی که تأمین‏کنندهء نور مصنوعی هستند،مطرح‏ می‏باشند.نگارگری ایران نیز به عنوان«اسناد منقوش»در شناسایی عناصر نورگیری در معماری و همچنین ابزار و وسایل‏ روشنایی نقش بسزاتیی دارد و چه بسا در نگارگری ایران‏ نمونه‏هایی بسیار بدیع و منحصربه‏فرد از این وسایل وجوددارد که در حال حاضر اثری از آنها موجود نیست و تنها در مینیاتورها می‏توان سراغ آنها را گرفت و ما با رجوع به این منبع مهم‏ می‏توانیم با این نمونه‏ها آشنا شویم.

نور در معماری سنتی ایران

نور جدا از نقشی که در جهت روشنایی‏بخشیدن به داخل‏ ساختمان به عهده دارد در ارتباط با تزئینات معماری اسلامی نیز حائز اهمیت است.چون تزئین در معماری ایران در تمام ادوار صرف‏نظر از دقت و ظرفت آن،نمودار روشنی و شادی نیز می‏باشد.هنرمند اسلامی در تزئینات بنا از عناصری استفاده‏ می‏کند تا بتواند به هدف نورپردازی خود جامه عمل بپوشاند،از جمله استفاده از مقرنس که گونه‏ای جلب و پخش نور به درجات‏ دقیق و باریک است.

حتی استفاده از رنگهای ویژه در امر روشنایی بنا مؤثر است‏ و با توازن و هماهنگی رنگهاست که به نقش و جایگاه آن در روشنایی و شفافیت بنا پی می‏بریم.بعضی از نویسندگان با بررسی منشاء و نقش نور در معماری اسلامی،نور را نمادی‏ عرفانی می‏دانند و معتقدند معمار مسلمان می‏کوشد هرماده‏ای را که به کار می‏گیرد و شکل می‏دهد،لرزش و ارتعاش نور در آن اثر بگذارد.به علاوه نور دیگر عوامل تزئینی را نیز بهتر می‏نمایاند و به طرحها حیات و جان می‏بخشد.فاکتورهای معماری در بناهای‏ اسلامی شکل یافته با بازی نور و سایه،انعکاس و انکسار در آنها بوجود می‏آید.از جمله استفاده از کف و دیوارهای صیقلی‏ برای جذب و بازتاب نور،استفاده از مقرنس برای گرفتن، شکستن‏و پخش نور،گنبدهایی که بر حسب ساعات مختلف روز و شدت و ضعف نورچرخان به نظر می‏آیند،سردردهایی که نور خورشید از تزئینات گچی آنها می‏گذرد و به آنها شکل می‏دهد، حتی آینه‏ها و کاشیهای درخشان و براق،چوبهای مذهّب و مرمرهای صیقلی که همگی می‏درخشند.

نور و روشنایی

مقدار نور مورد احتیاج ما در فضاهای مختلف تفاوت می‏کند و بستگی به نوع استفاده از فضا و کارکرد آن دارد.بعضی از فضاها احتمالا در روز و یا فقط در شب مورد استفاده قرار می‏گیرند،لذا می‏بایست این مسائل را در موقع انتخاب نور برای‏ فضای مورد نظر مورد توجه قرار داد،مقدار تابش نور خورشید را می‏توان توسط پرده،نوع شیشه و بزرگی و کوچکی پنجره‏ تنظیم کرد.ساعات تابش نور خورشید در روز،معین است و تغییری در ساعات تابش و جهت آن نمی‏توان داد،ولی نور مصنوعی را می‏توان به طور دلخواه در جهت‏های مختلفی تنظیم‏ کرد که در ساعات مختلف قابل استفاده باشد.

نور طبیعی در روز مهمترین منبع روشنایی بشمار می‏رود. زاویه تابش و تراکم نور خورشید بنا به حرکت وضعی و گردش‏ انتقالی زمین در نوسان است.نور طبیعی گرچه حاصل درخشش‏ آفتاب است،اما در حقیقت از سه منبع مختلف به فضای داخلی‏ رخنه می‏کند.خورشید،آسمان و زمین،اشعهء مستقیم خورشید بنا به ساعت،روز،زمان،سال و موقعیت پنجره‏ها و روزها ممکن‏ است برای مدتی کوتاه به درون ساختمان نفوذ کند.شواهد عینی‏ مبنی بر حضور آفتاب،یکی از ضروریتهای زیستی است تا آنجا که نور خورشید فعالیتهای معمول را مختل نکند حضور آن در ساختمان با استقبال مواجه می‏گردد.حرکت انتقالی زمین، اختلالهای شدید نوری بوجود می‏آورد که میزان آنرا می‏توان با انواع سایه‏بانها یا پرده تنظیم نمود.ابعاد و موقعیت نورگیرها با توجه به عملکرد فضای داخلی مشخص می‏شود.یک محل‏ مسکونی ممکن است دارای پنجره‏های بلند،کوتاه،عریض و یا نورگیرهای سقفی باشد.چنین تنوعی در موقعیت و اندازه‏ پنجره‏ها به خاطر گریز از یکنواختی ایجاد نمی‏شود بلکه برای‏ تولید سایه‏روشنهای مناسب به منظور جلوه دادن به بافت،رنگ‏ و شکل بوجود می‏آیند.

نور مصنوعی:هدایت و تنظیم نور مصنوعی توسط عواملی‏ موسوم به عوامل نوری صورت می‏پذیرد این عوامل که مشتمل‏ بر انواع چراغها و سیستمهای روشنایی هستند که ابزار اصلی‏ نورپردازی را تشکیل می‏دهند.

تاریخچه بهره‏گیری از نور طبیعی

دانستن روند بهره‏گیری از نور خورشید به اندازه روند شکل‏گیری مصالح و یا شکلهای مختلف زیربنایی ساختمان جهت‏ طراحی بسیار لازم می‏باشد.اولین تاریخی که ما از آن اطلاع‏ داریم سدهء سوم هزاره چهارم ق.م می‏باشد که در آن زمان جهت‏ کسب نور و سایه از ایجاد اختلاف سطح در دیواره‏های خارجی‏ استفاده می‏کردند.در شهر سوخته از هزاره‏های سوم و دوم ق.م‏ از روی آثار خانه‏هایی که دیوار آنها تا زیر سقف باقی مانده بود می‏توان استنباط کرد که هراطاق از طریق یک در به خارج ارتباط داشته و فاقد پنجره بوده‏اند،در دوره عیلام در حدود 1300 و 1400 ق.م نیز نمونه‏ای از پنجره‏های شیشه‏ای بدست آمده که‏ شامل لوله‏هایی از خمیر شیشه می‏باشد که در کنار هم و در داخل‏ یک قاب جای می‏گرفته و بطور حتم جهت روشن کردن داخل بنا مورد استفاده بود.از جمله کهنترین مدارک و نمونه‏های در و پنجره در معماری ایران را شاید بتوان در نقش قلعه‏های مادی در آثار دور شاروکین یافت.از روی نقش‏برجسته آشوری می‏توان‏ روزنه‏هایی را که بر روی برجها ساخته شده‏اند تشخیص داد.

در دوره هخامنشی در تخت‏جمشید وضع درها به خوبی‏ روشن و پاشنه گرد آنهاه اغلب به جای مانده است همچنین در این‏ کاخها بالای درها و حتی بامها،روزنها و جامخانه‏هایی داشته‏ وگرنه فضای بزرگ و سرپوشیده آنها را چگونه چند جفت در که‏ اغلب بسته بوده روشن می‏کرده است؟

در اصل از خصوصیات سبک پارسی،تعبیه سایبان و آفتابگیر منطقی و ضروری برای ساختمانهاست.در این دوره از اصل اختلاف سطح،جهت جذب نور بداخل استفاده می‏شد. بر اساس تحقیقات پروفسور ولفگانگ معلوم شده که انحراف‏ زوایای بناهای تخت‏جمشید بر اساسی بنیاد گذاشته شده که‏ بوسیله ایجاد سایه‏روشنهای گوناگون تعیین روز اول سال و فصول مختلف میسر شده و این انحراف به معمار ایرانی اجازه‏ می‏داده مکانهای مورد نیاز برای زیستن را بصورتی بسازد که‏ در فصول مختلف سال هرخانه به مقدار لازم از آفتاب و روشنایی استفاده نماید.از نورگیری یبناهای اشکانی اطلاع‏ چندانی در دست نیست ولی سرپرسی سالیکس در مورد کاخ‏ هاترا می‏گوید:تالارهای این مجموعه تماما دارای سقف چوبی‏ بوده‏اند.ارتفاع آنها مختلف و نیز روشنایی آنها از دهنه و هلالهایی بوده که به سمت مشرق باز می‏شدند.از روی تصویر بازسازی شده که نسا که نورگیری بنا را توسط سقف خرپا نشان‏ می‏دهد این احتمال را ممکن می‏سازد که اشکانیان از این روش‏ برای نورگیری بنا استفاده می‏کردند.ساسانیان تمایل به نشان‏ دادن تضاد بین سایه و روشنایی داشته‏اند و این امر در تمام‏ بناهای آنها مشهود است.نوک گنبدهای بناهای چهارطاقی آنها بصورت روزنه درآمده زیرا برای افروختن آتش بدان احتیاج

داشته‏اند.ایوان کرخه در خوزستان،طرز نور گرفتن از طاق را برای اولین بار نشان می‏دهد،البته در بناهایی که طاق ضربی‏ داشتند معمولا تامین نور از آن قسمتهایی بوده که سقف مسطح‏ داشته‏اند.

روش استفاده از طاق گهواره‏ای که از انواع طاقسازیهای‏ عصر ساسانی است به معمار اجازه می‏داد که در فاصله میان دو قوس پنجره تعبیه نماید و روشنایی بنا را تامین کند.

طریقه نورگیزی یاز جامخانه نیز همانطور که گفته شد بعد از هخامنشیان تا مدتهای بسیار بعنوان یک سنت طرح گردیده و مورد استفاده قرار گرفت و در دوره ساسانی که استفاده از گنبد به شکل پذیرفته وسیعی معمول شده و جزء ویژگیهای این‏ معماری می‏شود می‏بینیم که در روی گنبد روزنه‏هایی با حفره‏ هایی تعبیه می‏کردند که احتمالا برای پوشش آنها از شیشه‏ استفاده می‏کردند،تا زمانیکه ساسانیان از دیوارهای حمّال جهت‏ تحمل بار گنبد استفاده می‏کردند تنها از روزن وسط گنبد یا از روزنه‏های تعبیه شده بر روی آن جهت نورگیری استفاده‏ می‏کردند.

اما پس از آنکه باز سقف گنبدی را توسط قوسها روی جرزها انتقال دادند توانستند در قسمتهایی از بدنه گنبدها نورگیرهایی را بصورت هلال تعبیه کنند.

عناصر نورگیری در معماری سنتی

این عناصر در معماری سنتی ایران از دو جهت مورد مطالعه قرار می‏گیرند،گروه اول به عنوان کنترل‏کننده‏های نور مانند انواع‏ سایه‏بانها و دسته دوم نورگیرها.

گروه اول نقش تنظیم نور وارد شده به داخل بنا را به عهده‏ دارند و به دو دسته تقسیم می‏شوند:دسته اول آنهایی که جزو بنا هستند مانند رواق و دسته دوم آنهایی که به بنا افزوده شده و گاهی حالت تزئینی دارند مثل پرده.

عناصری که به عنوان نورگیرها مطرح می‏شوند نامهای‏ مختلفی دارند ولی همه نورگیر هستند و عبارتند از:روزن،شباک، در و پنجره مشبک،جامخانه،هورنو،ارسی،روشندان، فریزوخوون،گلجام،پالکانه،فنزر،پاجنگ و تهرانی.در مقابل‏ عناصری مانند رواق،پرده،تابش بند،سایه‏بانها،سرادق و ساباط قرار دارد که نقش کنترل نور و تنظیم آن برای ورود به داخل بنا را به عهده دارند.علاوه بر این موارد عناصری مانند شباک‏ها،ضمن نورگیری نقش کنترل آنرا نیز به عهده دارند.

کنترل‏کننده‏های نور

رواق:فضایی است مشتمل بر سقف و ستون که حداقل در یک‏ طرف مسدود باشد و انسان را از تماس با بارش وتابش نور آفتاب مصون می‏دارد و در مناطقی که شدت نور و حرارت‏ خورشید زیاد باشد نور مناسب و ملایمی را به داخل عبور می‏دهد و در این صورت روشنایی از طریق غیر مستقیم یا باواسطه خواهیم داشت.

تابش بند:تابش بند تا تووش بند یا آفتاب‏شکن تیغه‏هایی به‏ عرض 6 الی 18 سانتی‏متر است که گاهی ارتفاعی تا حدود 5 متر دارد و با کمک گچ و نی آنها را می‏ساختند.معمولا در بالای در و پنجره کلافی می‏کشیدند که در واقع تابش بند افقی بوده و اصطلاحا به آن سرسایه می‏گفتند و توسط آن ورود آفتاب به‏ درون فضا را کنترل می‏کردند.

سایه‏بانها:ایجاد سایه بر روی پنجره‏ها از تابش مستقیم آفتاب‏ به سطح پنجره جلوگیری کرده و در نتیجه حرارت ایجاد شده‏ ناشی از تابش آفتاب در فضای پشت آن به مقدار قابل ملاحظه‏ای‏ کاهش می‏یابد.سایه‏بانها ممکن است اثرات گوناگونی از قبیل‏ کنترل تابش مستقیم آفتاب به داخل،کنترل نور و تهویه طبیعی‏ داشته باشند.کارایی سایه‏بانها متفاوت بوده و به رنگ و محل‏ نصب آنها نسبت به پنجره و همچنین شرایط تهویه طبیعی در ساختمان بستگی دارد.سایه‏بانها به انواع ثابت،متحرک و همچنین سایه‏بانهای طبیعی مثل درختان تقسیم می‏شوند.

سرادق:سایه‏بان بر سراکه پرده آن بر خرپاهایی که بر بالای سرا نشانیده بودند کشیده می‏شد و بدین‏ترتیب مانع تابش تند خورشید به درون سرا می‏شد.

ساباط:کوچه‏ای سرپوشیده که هم در شهرهای گرمسیری و هم‏ سردسیری به چشم می‏خورد.در شهرهای گرمسیری مجبور بودند کوچه را تنگ و دیوار را بلند بگیرند و برای ایجاد سایه‏ ساباط می‏گذاشتند.

پرده:استفاده از پرده‏های ضخیم برای جلوگیری و تنظیم نور خورشید برای ورود به ساختمان از دوره صفویه معمول بوده و همچنین در دوره قاجار نیز از آن استفاده می‏شد.این پرده‏ها معمولا از جنس کرباس و یا ابریشم بوده و به صورت یک‏لا و دولا استفاده می‏شدند و به طور معمول در جلو ایوانها و یا پنجره‏ها وارسی‏ها نصب می‏شد.بالا کشیدن این پرده‏ها توسط قرقره و بندهایی بوده که به طور هماهنگ تمام قسمتهای آن‏ها را یکنواخت‏ جمع کرده است چون این پرده‏ها معمولا ضخیم و سنگین بوده

و غیر از این نمی‏شد آنها را بالا کشید.

نورگیرها

شباک:هوای متغیر ایران،آقتاب تند و روشن،باد و باران،توفان‏ و گردباد و عقاید خاص ملی و مذهبی ایجاب می‏کرده که‏ ساختمان علاوه بر دو پنجره،پرده‏ای یا شباکی برای حفاظت‏ درون بنا داشته باشد.درون ساختمان با روزنها و پنجره‏های‏ چوبی یا گچی و پرده محفوظ می‏شد و بیرون آنرا با شبکه‏های‏ سفالی یا کاشی می‏پوشاندند،این شبکه‏ها شدت نور را گرفته و نور ضعیف‏تری از لابه‏لای آن ایجاد می‏شود.انحراف پرتوهای‏ نور در اثر برخورد با کنارهای منقوش شبکه پخش نور شده و به یکنواختی و پخش روشنایی کمک می‏کرد.ضمنا علی‏رغم آنکه تمام فضای بیرون از داخل به راحتی قابل رویت‏ بود از بیرون هیچ‏گونه دیدی در طول روز به داخل نداشت.

در و پنجره‏های مشبک

پنجره معمولا برای دادن نور،جریان هوا و رویت مناظر بیرون‏ بدون بر هم زدن خلوت اهل خانه است.در مناطقی که نور خورشید شدید است،پنجره باید متناسب با شدت نور ساخته‏ شود.پنجره‏های مشبک تعادلی بین نور خارج و داخل ایجاد می‏کند،تعادلی که وقتی از داخل نگاه کرده شود جلوی نور شدید آفتاب را می‏گیرد و مانع خسته شدن چشم در مقابل نور شدید خارج می‏شود.طرحهایی که در ساختن پنجره‏های مشبک به کار برده می‏شود اغلب به گونه‏ای است که نور داخل اتاق را تنظیم‏ می‏کند.پنجره‏های مشبک نور شدید خارج را بخش کرده و آنرا تعدیل می‏کنند و وقتی نور بیرون شدید نیست همه آن را به داخل‏ اتاق عبور می‏دهند.گاهی برای در و پنجره‏های مشبک شیشه نیز به کار برده می‏شود.(به درهای مشبک،در و پنجره گفته‏ می‏شود)در و پنجره و روزنهای مشبک چوبی،سفالین و گچین‏ در زمستان با کاغذ روغن زده مسدود و در تابستانها باز می‏شد.

روزن

روزن و پنجره را نمی‏توان از هم تفکیک کرد.در واقع روزن را می‏توان یک پنجره کوچک دانست که معمولا در بالای در و گاهی‏ در دو سوی آن برای گرفتن روشنایی و تأمین هوای آزاد برای‏ فضاهای بسته به کار می‏رفته است.به عبارت دیگر روزن به‏ سوراخهایی اطلاق می‏گیرد که در کلاله و یا شانه طاقها تعبیه‏ می‏شده است.روزن گاهی با چوب و گاه با گچ و سفال ساخته‏ می‏شده و اغلب ثابت بوده است.در بناهایی که دارای بافت‏ مرکزی و درونگرا بودند و از سقف هشتی یا از نقطه‏ای دیگر نور کافی برای هشتی تامین می‏شد،در بالای در ورودی روزن قرار می‏دادند.

ارسی

ارسی پنجره مشبکی است که به جای گشتن روی پاشنه گرد،بالا می‏رود و در محفظه‏ای که در نظر گرفته شده جای می‏گیرد. ارسی معمولا در اشکوب کوشکها و پیشان و رواق ساختمانهای‏ سردسیری دیده می‏شود.نقش شبکه‏ای ارسی،معمولا مانند پنجره و روزنهای چوبی است.

جامخانه

در کلاله گنبدها و کلمبه‏های گرمابه‏ها و غلامخانهء رباطها و رسته‏ها و بازارها هنوز هم روزنهایی وجود دارد که با چند حلقه‏ سفالین به صورت قبه یا کپهء برجسته‏ای درآمده‏اند.در این‏ قسمت حلقه‏های سفالین را در کنار هم چیده‏اند و در زمستانها جامهای گرد شیشه‏ای مانند ته قرابه در میان حلقه‏ها کار می‏گذارند و تابستانها یک یا کلیه آنها را برمی‏دارند،امروزه هم‏ برای روشنایی سرپوشیده‏هایی که به مناسبت فصل باید گاهی‏ سرد و گاهی گرم باشد مناسب‏ترین وسیله است و بر فراز بام‏ گرمابه‏ها جای خود را حفظ کرده است.

هورنو

به نورگیر بالای سقف گفته می‏شود.چون در نزدیکیهای تیزهء گنبد امکان اجرا به صورت بقیهء قسمتها میسر نیست.لذا در نزدیکیهای تیزه،سوراخ را پر نمی‏کنند تا در بالای طاق کار نور رسانی را انجام دهد.مثلا در پوشش بازارها اکثرا سوراخ هورنو باز است تا عمل روشنایی و تهویه صورت پذیرد.

روشندان

در بناهایی که استفاده از پنجره در دیوارها ممکن نبوده مثل‏ بازارها و سایر بناهای عمومی،معماران در قسمت«خورشیدی‏ کاربندی»روزنهایی ایجاد کرده‏اند که عبور نور مناسب و تهویه‏ را به بهترین وجه میسر می‏ساخته است و به آن روشندان‏ می‏گویند.روشندانها معمولا به شکل یک کلاه‏فرنگی بوده و عمود سنندج،خانه آصف وزیری،دوره قاجاریه ارسی با شبکه‏ها شیشه‏ای

بر قسمت خورشیدی کاربندی ساخته می‏شوند و برخی از آنها دارای شیشه بوده،بعضی از آنها زمینه چندضلعی دارد،مثل‏ روشندان حوضخانه کاخ هشت‏بهشت اصفهان.

فریز و خوون در ساختمان:

خوون یک نقش تزئینی است که با تکه‏های آجر تراشیده و موازییک آنرا پدید آورده‏اند،آن‏گاه روی آنرا با خاک و سریشم و رنگهایی که در آب حل کرده‏اند به رنگهای گوناگون رنگرزی‏ می‏کنند و در پیشانی ساختمان،میانه ستونها و«فریز در»چیده‏ می‏شود.برای ورود روشنایی و هوا به اتاقها لوحه‏های گچین را سوراخ کرده و نقشهایی پدید آورده و آن لوحه‏ها را در بالای‏ درها و پنجره‏ها می‏نشانیدند.

گلجام

شیشه‏های کوچک و رنگینی که در داخل گچ کار می‏گذاشتند و آن‏ را در بالاترین قسمت اطاق تعبیه می‏کردند تا نور رسانی به داخل‏ بنا را تامین کند.به شبکه گچی و آلات شیشه‏ای که در بالای در استفاده می‏شد،نیز گلجام می‏گویند.

پالکانه

به پنجره‏های پیش‏آمده در ایوان یا بالکنی که طرارفش پنجره‏ باشد پالکانه می‏گفتند.بعضی از پالکانه‏ها به صورت پنجره‏های‏ بیرون زده از نمای اصلی ساخته شده و با شیشه‏های کوچک‏ تزئین شده‏اند.

پاچنگ

پنجره یا روزنی که پای آن بسته است و به زمین نمی‏رسد.

پاچلاقی

ترکیبی از در و پنجره که قسمت در آن تا پایین باز می‏شود و بقیهء آن به صورت پنجره باقی می‏ماند.

باجه

نوعی پنجره است.

تهرانی

تالار رو به آفتاب که ارسی داشته باشد.

سنگ مرمر

استفاده از این‏گونه سنگ برای نورگیری در بنا و شبستانهای‏ زیرزمینی به علت فقدان نور صورت می‏گرفت و قسمتی از سنگ‏ فرش حیاط از سنگ مرمر بود تا نور وارد شبستان در زیرزمین‏ شود.

کاربندی و مقرنس

در فضاهایی که نورگیری و در نتیجه روشنایی فضا از طریق‏ سقف انجام می‏شود.نور به طور مستقیم وارد فضا شده و فقط بخشی از آن را روشن می‏نماید.کاربندی و مقرنس به غیر از زیبایی برای بهره‏گیری هرچه بیشتر از نور خورشید نیز استفاده‏ می‏شود.بدین‏ترتیب که موجب می‏شود در جهات مختلف از مسیر خود منحرف شده و آن را به صورت پخش شده به داخل‏ راه می‏دهد،در این صورت در داخل بنا روشنایی یکنواخت و غیر متمرکزی خواهیم داشت.که حجم بیشتری را در بر می‏گیرد.

نقش هشتی در نور رسانی به بنا.

بعد از ورود به ساختمان به علت شدید بودن نور در بیرون‏ می‏بایست نور شکسته شود،تا داخل ساختمان حالت نامطلوبی‏ از نظر وارد شوند نداشته باشد.یکی از عوامل مهم معماری در تقسیم و شکست شدت نور،هشتیهای ورودی ه


کلمات کلیدی : نورگیری در معماری سنتی,معماری سنتی,نور در معماری,انسان,طبیعت,معماری,نور, نورگیری,نورگیری در معماری سنتی,روزن,روشنایی,هورنو,نورگیر
در این سایت هیچ فایلی برای فروش قرار نمی گیرد. برای پشتیبانی و خرید فایل به سایت اصلی فروشنده مراجعه بفرمائید:

لینک دریافت فایل از سایت اصلی



لینک منبع :لینک فایل پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt

پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt ... khabarfariman.ir/پاورپوینت-نورگیری-در-معماری-سنتی-در-50-ا/‏ - ذخیره شده فایل کامل پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt به همراه لینک دانلود. دانلود فایل. نور در معماری سنتی و مدرنمقدمهزیبایی که به چشم می آید ... پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt ... safiranandisheh.ir/.../پاورپوینت-نورگیری-در-معماری-سنتی-در-50-ا/‏ - ذخیره شده پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt. نورگیری در ... دانلود فایل ریکاوری گوشی هواوی آنر 8 مدل Huawei Honor 8 با لینک مستقیم. تصاویر برای لینک فایل پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt فایل وکتور طرح کاشی کاری – modify مقاله - seopole seopole.ir/modify/فایل-وکتور-طرح-کاشی-کاری/‏ - ذخیره شده نورگیری در معماری سنتی فایل کامل پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt به همراه لینک دانلود دانلود فایل نور در معماری سنتی و ... پاورپوینت درباره حمام ها(معماری,مشخصات و تصاویر آنها) – wireless uploadmb.ir/wireless/پاورپوینت-درباره-حمام-هامعماریمشخصا/‏ - ذخیره شده لینک دانلود و خرید پایین توضیحات دسته بندی : پاورپوینت نوع فایل : .ppt ( قابل ... اسلاید : 70 اسلاید قسمتی از متن .ppt : حمام ها(معماری,مشخصات و تصاویر آنها) کلیات مقدمه ... دانلود پاورپوینت طرح ریزی واحدهای صنعتی 50 اسلاید فنی و مهندسی دانلود ... پاورپوینت نورگیری در معماری سنتی در 39 اسلاید کاربردی و کاملا قابل ویرایش. مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعالی سازمانی EFQM – decimal net.mizbang.ir/.../مبانی-نظری-و-پیشینه-تحقیق-تعالی-سازمان/‏ - ذخیره شده 2 مه 2018 ... بازدید کننده عزیز میتوانید فایل مربوط به مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعالی .... پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt ... دانلود آموزش حذف frp ,گوشی سامسونگ G903F , بدون باکس ,با لینک مستقیم در ... پاورپوینت ایمنی و حفاظت در مقابل آتش سوزی – آیکون پروژه pdpnetwork.ir/icon/پاورپوینت-ایمنی-و-حفاظت-در-مقابل-آتش-سو/‏ - ذخیره شده فایل کامل پاورپوینت ایمنی و حفاظت در مقابل آتش سوزی به همراه لینک دانلود ... باز سنتی شب یلدا با فرمت Psd به همراه لینک دانلود دانلود فایل فایلی که جهت دانلود قرار داده شده ... نور فایل کامل پاورپوینت-نورگیر در معماری- در 33 اسلاید-powerpoin- ppt به همراه ... مقاله : انواع هوش و هوش مصنوعیقالب بندی : Wordتعداد صفحه : 50 صفحهشرح… پاورپوینت ایمنی جرثقیل های سقفی و جراثقال ها – تست مقاله nanotour.ir/test/پاورپوینت-ایمنی-جرثقیل-های-سقفی-و-جراث/‏ - ذخیره شده فایل کامل پاورپوینت ایمنی جرثقیل های سقفی و جراثقال ها به همراه لینک دانلود. دانلود فایل ... پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt. دانلود تحقیق اخلاق اسلامی – remote remote.gridlearn.ir/دانلود-تحقیق-اخلاق-اسلامی/‏ - ذخیره شده بازدید کننده عزیز میتوانید فایل مربوط به دانلود تحقیق اخلاق اسلامی را که در دسته بندی ... پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt ... دانلود سولوشن شارژ ,هواویhuawei p8 ale l21, با لینک مستقیم در دسته بندی نرم افزار های ... دانلود پاورپوینت قاره ها – 61 اسلاید – سولوشن مقاله online-sms.ir/solution/دانلود-پاورپوینت-قاره-ها-61-اسلاید/‏ - ذخیره شده بازدید کننده عزیز میتوانید فایل مربوط به دانلود پاورپوینت قاره ها – 61 اسلاید را که در دسته بندی علوم پایه قرار دارد را ... برای دانلود کل پاورپوینت از لینک زیر استفاده کنید: … ... پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin -ppt. سنسورهای فشار – create پروژه shopcamp99.ir/create/سنسورهای-فشار/‏ - ذخیره شده دانلود سنسورهای فشار فایل کامل سنسورهای فشار به همراه لینک دانلود ... پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt. نورگیری در معماری سنتی ... معرفی 2 سایت معتبر و تست شده توسط خودم که روزانه از پنج هزار تا ... simcardmajazi.ir/.../معرفی-2-سایت-معتبر-و-تست-شده-توسط-خودم-که/‏ - ذخیره شده درآمد فایل کامل شروع درآمدزایی از کافه بازار به همراه لینک دانلود دانلود فایل من این برنامه رو برای ... پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin- ppt. پک ویژه پروژه های حقوق تطبیقی(2) – bold - seda پروژه sedayepooya.ir/bold/پک-ویژه-پروژه-های-حقوق-تطبیقی2/‏ - ذخیره شده بســــــــــــــــــــــیار ویژه لینک عکس فایل لینک پیش نمایش عکس محصول قیمت باورنکردنی … ... پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin- ppt. دانلود تحقیق کامل درمورد حواس پرتی – bold - seda پروژه sedayepooya.ir/bold/دانلود-تحقیق-کامل-درمورد-حواس-پرتی/‏ - ذخیره شده بازدید کننده عزیز میتوانید فایل مربوط به دانلود تحقیق کامل درمورد حواس پرتی را که در ... لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب* فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت) تعداد ... پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin- ppt. دانلود گزارش کارآموزی 30 روزه عمران – انکد مقاله fanoosonline.ir/encode/دانلود-گزارش-کارآموزی-30-روزه-عمران/‏ - ذخیره شده فایل کامل دانلود گزارش کارآموزی 30 روزه عمران به همراه لینک دانلود. دانلود فایل ... پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt. نورگیری در ... پاورپوینتی درباره ی سنجاب ایرانی – دانلود pptx.loxface.ir/pptx/12549/index.html‏ سنجاب ایرانی فایل کامل پاورپوینتی درباره ی سنجاب ایرانی به همراه لینک دانلود ... همراه لینک… پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt. هورنو – پاییز دانلود paeezdl.ir/post/tag/هورنو/‏ - ذخیره شده دانلود پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt در زمینه ... فایل پاورپوینت-نور و معماری- در 82 اسلاید-powerpoin-ppt 691791 لینک مشاهده ... پاورپوینت نور طبیعی در معماری - فروشگاه فایل،پروژه،پایان نامه ... prozhehfile.rozblog.com/post/785/پاورپوینت-نور-طبیعی-در-معماری.html‏ 1 فوریه 2017 ... لینک منبع و پست :پاورپوینت نور طبیعی در معماری ..... پروژه پایانی میباشد. پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt ... پاورپوینت - 3 - فروشگاه وکیپدیا - رزبلاگ wikipediadl.rozblog.com/tag/پاورپوینت/page/3‏ دانلود کامل فایل -دانلود پاورپوینت-پاورپوینت بررسی-دانلود فایل پاورپوینت. لینک .... پاورپوینت- اصول روانشناسی اجتماعی- در 45 اسلاید-powerpoin- . ... [PPT] پاورپوینت نظریه روانشناسی فردنگر آلفرد آدلر ...... لینک منبع و پست :پاورپوینت معماری رنسانس ...... [PDF]سیر تحوّل فضاهای شهری سنّتی در شهرهای ایرانی - اسالمی؛ قبل ... نیوتن - نابس nabesaz.66ghz.com/نیوتن/‏ 23 ژوئن 2018 ... ... یک سرور وب · دانلود پاورپوینت بررسی الهام از لانه مورچه در معماری- در 42 اسلاید- powerpoin- ... بررسی نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt ... لینک دانلود و خرید پایین توضیحات فرمت فایل word و قابل ویرایش و ... تحقیق خاک شناسی – ریستارت talashna.ir/restart/تحقیق-خاک-شناسی/‏ - ذخیره شده خاک فایل کامل تحقیق خاک شناسی به همراه لینک دانلود. دانلود فایل. بخشی از ... پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt. نورگیری در معماری ... پاورپوینت بررسی در و پنجره و قاب و نرده در ساختمان – امنیت هشتگ smsism.ir/security/پاورپوینت-بررسی-در-و-پنجره-و-قاب-و-نرده/‏ - ذخیره شده فایل کامل پاورپوینت بررسی در و پنجره و قاب و نرده در ساختمان به همراه لینک دانلود. دانلود فایل ... پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt. بایگانی: در - ت بررسی harlepuinade.saheltak.ir/prod-s-g-tag/در‏ پایان نامه/پروژه آماده صورت های مالی بانک صادرات با فرمت ورد(word)+فایل اکسل. تجزیه و تحلیل ...... پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin -ppt. نورگیری در ...... پروژه ی لینک لیست با اولویت درس ساختمان داده ها با c plus plus ... فرکتوز - گلوکز 25231nulq.9rton.ir/‏ فایل فلش رسمی و فارسی Alcatel One Touch Idol 2 OT 6037K · طرح توجیهی ... دانلود پاورپوینت بررسی نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt پاورپوینت بررسی نور در معماری اسلامی - 54 اسلاید - برونر PPT psdsell.ir/.../پاورپوینت+بررسی+نور+در+معماری+اسلامی+54+اسلاید.html‏ - ذخیره شده عناصر نورگیری در معماری سنتی ... فایل پاور پوینت چارچوب معماری سازمان‌های بزرگ FEAF کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد. تحقیق درباره جامعه شناسی کشاورزی 39774dkxy.nabtime.ir/‏ - ذخیره شده لینک دانلود و خرید پایین توضیحات. فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت. تعداد صفحات: ... پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin- ppt پاورپوینت در مورد معماری تاریخ مدرسه - فروشگاه زرچوبه zarchoobe.looksfile.com/.../پاورپوینت-در-مورد-معماری-تاریخ-مدرسه‏ - ذخیره شده لینک دانلود و خرید پایین توضیحات دسته بندی : پاورپوینت نوع فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت ) تعداد اسلاید : 25 اسلاید قسمتی از متن ... پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt ... zigmaz.ir/پاورپوینت-نورگیری-در-معماری-سنتی-در-50-ا‏ نور در معماری سنتی و مدرن. مقدمه زیبایی که به چشم می آید از پرتو نور و روشنایی است وگرنه در تاریکی،زیبایی مفهومی ندارد.زیبایی حقیقی با نور معرفت درک می گردد ... تحقیق در مورد تاریخچه مانیتور – operator - denj پروژه denjweb.ir/operator/تحقیق-در-مورد-تاریخچه-مانیتور/‏ - ذخیره شده 2 مه 2018 ... بازدید کننده عزیز میتوانید فایل مربوط به تحقیق در مورد تاریخچه مانیتور را که در ... لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب * فرمت فایل :Word ( قابل ویرایش و آماده ... پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt. دانلود فایل سرت Cert گوشی سامسونگ گلکسی استار 2 دو سیم کارته ... denjweb.ir/.../دانلود-فایل-سرت-cert-گوشی-سامسونگ-گلکسی-اس/‏ - ذخیره شده 2 مه 2018 ... دانلود فایل سرت Cert گوشی سامسونگ گلکسی استار 2 دو سیم کارته مدل Samsung Galaxy Star 2 Duos SM-G130E به تعداد 3 عدد فایل سرت با لینک مستقیم .... پاورپوینت- نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt.