لینک فایل پاورپوینت-معماری تزئینی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt

در معماری تزئینی، هر نقش ورای ارزش صوری خود، دارای ارزشی برگرفته از فرهنگ و بیانگر عقیده و آرمان تداوم یافته مردم جامعه در نسل‌ها بود. آرایه‌های معماری از سویی ذهن بیننده را به زیبایی صوری و ظاهری نقش‌ها و نوع کاربری فضاهای بنایی که نقش و نگارها بر دیوارهای آن نشسته، فرا می‌خواندند و از سوی دیگر دیدگاه بیننده را به قلمرو و راز و رمزهای فرهنگی و دینی پوشیده در مفاهیم نقش‌ها می‌گشودند.

فرهنگ و هنر معماری سنتی در ایران صورتی شفاهی داشته و از راه تعلیم حضوری و تقلید انتقال می‌یافته است. حافظان و ناقلان فرهنگ و هنر معماری گروهی هنرمند برخاسته از میان توده مردم کم‌سواد یا بی‌سواد بودند که بیرون از عرصه آموزش‌های مدرسی و با بهره‌گیری از تجربیات و استعداد و ذوق هنری شخصی و ایمان و اعتقاد دینی استوار خود، مجموعه آثاری درخشان و پایدار در تاریخ فرهنگ معماری ایران اسلامی پدید‌ آوردند.

این گروه معماران هنرمند در نقش‌پردازی و آذین‌بندی بناها، هم در جنبه زیباشناختی نقش‌ها و هم به جنبه فرهنگی آنها نظر داشتند و در کار هنری خود سلیقه شخصی و الهاماتی را که مخالف با روند عمومی باورهای فرهنگی مردم بود، دخالت نمی‌دادند و به پاس و حرمت پیشگامان معماری و سنت‌های فرهنگی، کارهای پیشینیان را تقلید می‌کردند و حتی المقدور از حوزه کار و اندیشه آنان پا فراتر نمی‌گذاشتند. «این شکیبایی و انکار نقش در همکاری با نسل‌های پیش، همواره یکی از منابع نیرو و اصالت هنر ایران در بهتری ادوار بوده است.»

به گفته یکی از مردم‌شناسان، این آرایه‌ها یک نظام نمادی «باز» آشکار را در برابر یک نظام نمادی «پوشیده» و پنهان قرار می‌دادند. با دریافت مفاهیم نمادی نقش و نگارها در معماری تزئینی و ریشه‌یابی آنها می‌توان به شناخت ذهن و اندیشه معماران و در نتیجه به فرهنگ مردم و جهان‌بینی و آرمان‌های آنان دست یافت.

منبع الهام معماران

معماران سنتی ایران در خلق آثار هنری و ساخت و پرداخت نقش‌های آذینی، به طور کلی از دو منبع بزرگ و فیاض طبیعت و فرهنگ الهام می‌گرفتند. با آن که طبیعت نقش و پایگاه برجسته‌ای در الهام‌بخشی و صورت‌بندی شکل‌ها در ذهن معماران داشت، اما نقطه نظر معماران در استفاده از پدیده‌های طبیعت، نمایش مطلق نمودهای طبیعی نبود، بلکه در بیشتر موارد، شکل‌های طبیعی زیست‌بومی وسیله و زبان هنرمند در القای مفاهیم و اندیشه‌های فرهنگی _‌ دینی و آرمان‌های جمعی مردم بود.

در تاریخ معماری ایران، به عقیده آرتور پوپ، سه عامل در خلق آثار هنری بسیار مهم و موثر بوده‌اند:‌ نخست، فرهنگ و فرهنگ‌هایی که ایران در دوره حیات تاریخی با آنها تماس داشته؛ دوم، دین و مذهب و طریقت‌های عرفانی؛ و سوم سنت‌ها که با گذر زمان برهم انباشته و متراکم شده و هر نسل تجربه‌ها و سلیقه‌های نسل‌های پیشین را از راه تقلید حفظ کرده و در ایجاد هنر به کار برده است. در واقع، انگیزه اصلی معماران سنتی ایران در نقش‌پردازی و تزیین بناها، به خصوص بناهای مذهبی، بیان مفاهیم فرهنگی و باورهای دینی مردم جامعه همراه با برداشت‌های هنرمندانه خود بود. از این رو، این گروه هنرمند از نقش‌ها و شکل‌ها همچون نمادهای تصویری استفاده می‌کردند و با آنها آرمان‌های جمعی و جهان‌بینی دینی مردم را تخلید و تبلیغ می‌کردند. رسالت آنان در این کوشش، از سویی تقرب به درگاه الهی و به دست آوردن رضای خاطر خدا، از سوی دیگر حفظ و انتقال مظاهر علوی و عناصر معنوی _‌ قدسی فرهنگ از طریق ارایه این شکل‌ها به نسل‌های آینده بود.

شیوه کاربرد الهامات

معماران در به کارگیری الهامات خود و تجسم آنها به شکل‌های نمادین، از دو شیوه واقع‌گرایانه و آرمان‌گرایانه در معماری بناها استفاده می‌کردند.

در شیوه واقع‌گرایانه، نگاه معمار مطلقا به ظرایف و زیبایی‌های طبیعی شکل‌ها و حجم‌ها در طبیعت زیست _ بومی بود و معمار از این شکل‌ها و حجم‌ها عینا در ساخت و ایجاد نقش‌ها تقلید می‌کرد. نقش‌ها را به دو صورت، یکی به صورت واقعی آنها در طبیعت و یکی دیگر به صورت انتزاعی، استلیزه به کار می‌گرفت. در ارایه صورت های انتزاعی، معمار خود را از بند تقید طبیعت آزاد و رها می‌کرد و با درهم ریختن شکل‌های واقعی و استحاله آنها، نقش‌هایی خاص پدید می‌آورد. نقش‌های اسلیمی گیاهی و نقش‌هایی مانند «پابزی» و «دم‌کلاغی»، از نمونه‌های نقش‌های انتزاعی هستند.

در شیوه آرمان‌گرایانه، در حالی که معمار از شکل‌ها و حجم‌های واقعی در طبیعت، در نقش‌پردازی استفاده می‌کرد، لیکن نگاهش به معانی و مفاهیم شکل‌های طبیعی در فرهنگ و راز و رمز‌های پوشیده و پنهان آنها در ذهن جامعه بود. در این شیوه آذین‌بندی، معمار می‌کوشید تا با حفظ جنبه‌های زیباشناختی پدیده‌های طبیعی، ارزش و نقش نمادین و آرمانی آنها را در جامعه ملحوظ بدارد.

آذین‌بندی گیاهی

تزئین معماری بناها با نقش درخت و گل و بوته به یک عقیده بسیار کهن درباره قداست رستنی‌ها و گیاهان در زندگی انسان ارتباط دارد. درخت در پنداشت مردم جامعه‌های قدیم مظهر حیات، باروری و قدرت بوده و برخی از آنها نقش مهم و برجسته‌ای در آئین‌ها و مناسک مذهبی مردم داشته است. الیاده معتقد است که درخت «همواره به خاطر آن چه به وساطت آن مکشوف می‌شده و برای معنایی که درخت متضمن آن بوده و بر آن دلالت می‌کرده، مسجود و معبود بوده است.»

بسیاری از بناهای مقدس اسلامی با نقش درخت و گیاه و گل و بوته تزئین شده‌اند. درخت تاک یک نمونه از آرایه‌بندی بناهای مقدس با نقش گیاهی است. تاک در مشرق زمین «گیاه زندگی»، تصور می‌شده و نماد «کیهان» بوده است. نقش اسلیمی درخت تاک با شاخه و برگ و خوشه‌های انگور در درون طاق بزرگ محراب مسجد جامع نائین و نقش درخت تاک بر فرورفتگی دیوار محراب مسجد جامع قیروان در تونس که آن را با زر بر زمینه‌ای سیاه پرداخته‌اند، نمونه‌هایی از آذین‌بندی گیاهی به شمار می‌روند. نقش تاک در محراب قیروان را «مظهر خرد»، و «درخت دنیا»‌ دانسته است.

نمونه‌ای دیگر از آذین بندی گیاهی با هدف آرمان‌گرایانه، بهره‌گیری از گیاه پیچک و انداختن نقش آن معمولا بر سردر فضاهای ورودی خانه‌هاست. معماران در انداختن نقش پیچک بر سردر ورودی، جدا از جنبه زیباشناختی این گیاه، به نیروی جاودانه و جنبه قدسیانه آن در فرهنگ عامه نیز نظر داشته‌اند. گیاه پیچک در فرهنگ مردم همچون حرز و تعویذی برای دور کردن ارواح خبیث و شریر به کار می‌رفت. نقش تزئینی پیچک بر سردر خانه‌ها، ساکنان را از چشم بد و آفت و بلا محفوظ می‌داشت.

کتیبه‌بندی آذینی

آذین‌بندی سردر فضاهای ورودی، دیوارها، درها، گنبدها و محراب‌ها در مساجد، زیارتگاه‌ها، آرامگاه‌ها، آب‌انبارها، سقاخانه‌ها، کاروانسراها و... با کتیبه و به قصد تبرک و تیمن و تقدس؛ از زمان‌های قدیم مرسوم بوده است. برای تزئین کتابه‌ها از آیات قرآنی، احادیث نبوی، ادعیه و اشعار غالبا مذهبی استفاده می‌کردند. کتابه‌ها را معمولا با خط تزئینی ثلث که دور و تموج و زیبایی ویژه تزئینی دارد، می‌نوشتند و با نقش و نگارهایی بر زمینه گچ، چوب، کاشی و سنگ می‌انداختند.

شمایل‌پردازی

یکی دیگر از شیوه‌های نقش‌پردازی آرمان‌گرایانه در معماری سنتی ایران، شمایل‌نگاری روی دیوارهای برخی از بناها بوده است. هنر شمایل‌نگاری روی دیوار از زمان‌های بسیار کهن در میان معماران تزئینی این سرزمین رواج داشته است. در دوره پیش از اسلام به خصوص دوره ساسانی، هنرمندان بسیاری بودند که دیوار ایوان‌ها و تالارها و تنه ستون‌ها را با چهره‌هایی از قهرمانان اسطوره‌ای و حماسی و صحنه‌هایی از داستان‌ها و افسانه‌ها نقش و نگارین می‌کرده‌اند. 
در دوره اسلامی نیز نقشینه کردن دیوار بناها با شمایل و با مضامین حماسی _ ملی و حماسی _ مذهبی رواج داشته است. منبع الهام نقاشان تزئینی بناها در شمایل پردازی‌های حماسی _ ملی، شاهنامه و چهره و پیکره قهرمانان و واقعه‌های حماسی‌ آن، مانند جنگ رستم و سهراب، رستم و اسفندیار، رستم و اشکبوس و رستم و دیو سپید بود. این هنرمندان معمولا سردر ورودی و دیوارهای سربینه حمام‌ها، سردر کاروانسراها، دروازه‌ها، سراها، قیصریه‌ها، ورودی بازارچه‌ها، سردر زورخانه‌ها، دیوارهای درون قهوه‌خانه‌ها و ایوان‌ها و سقف‌های خانه‌های اعیان را متناسب با کاربری‌های اجتماعی _ فرهنگی هر یک از فضاهای این بناها، با صورت‌ها و پیکره‌های پهلوانان و صحنه‌های رزمی و بزمی نقاشی می‌کردند و می‌آراستند.

معماری بناهای شمایل نشان، انگاره‌هایی از واقعیت‌های تاریخی _ دینی و داستان‌های اسطوره‌ای _‌حماسی فرهنگ ایران‌زمین را در پیشگاه و نظر بینندگان نسل‌ها در توالی زمان مجسم می‌سازد. بنا بر نظر کیپنبرگ شمایل‌نگاری توصیفی از چگونگی قرائت تصاویر موجود در فرهنگ‌ها به کمک خود تصاویر است. شمایل نگاری ما را قادر می‌سازد که بر این اساس، وجوه کشف ناشده روح ملی و جهان‌بینی را بازسازی کنیم.

به جز آذین‌های گیاهی و کتابه‌ای و شمایلی، آذین‌های دیگری نیز در معماری سنتی ایران به کار رفته‌اند، که نشان‌گر آرمان‌های فرهنگی _‌دینی مردم جامعه مسلمان ایران هستند. برای مثال معماران تزئینی برای جلوه‌گر ساختن هستی خداوند و نشان دادن مظهری از او در بناهای مقدس، از شیوه‌های گوناگون نقش‌پردازی در هنر معماری تزئینی بهره می‌جستند.

همچنین در فرهنگ اسلامی، گنبد را مظهر آسمان و پایه‌های گنبد را مظهر زمین می‌پندارند. بورکهارت از گنبد و پایه چهارگوش نگهدارنده آن و مقرنس‌های میان گنبد و پایه‌ها، توجیهی بدیع و زیبا دارد. می‌گوید:‌«آسمان با حرکت‌های مدور بی‌شمار و زمین با جهات چهارگانه همانند است. بنابراین، مقرنس‌ها با شکل کندو وارشان گنبد را که نمادی است از آسمان، به پایه‌ها که نمادی است از زمین، می‌‌پیوندد و حرکت آسمانی را در نظام خاکی منعکس می‌کند. همو ثبات و بی‌تحرکی کعب گنبد را در معماری جایگاه‌های مقدس، مظهر و نماد کمال و یا حالت ثبات و بی‌زمانی جهان معنا می‌کند.

معماران سنتی در گزینش شکل‌های طبیعی برای نقشینه کردن بناها رسالت مهم و بزرگی در برابر فرهنگ و دین از سویی و مردم جامعه از سوی دیگر احساس می‌کردند. هدف و آرمان این هنرمندان دیندار و معتقد این بود که با نقش و نگارهایی که بر در و دیوار بناها می‌نشانند، پیوندی میان جهان ناسوتی یا خاکی و جهان لاهوتی یا معنوی برقرار کنند و از این راه رابطه‌ای میان مردم جامعه و نیروهای مقدس مینوی و ربانی و مقربان بارگاه الهی پدید آورند. از این رو، شکل‌ها و نقش‌های گیاهان، جانوران، جامدات و اجرام سماوی را غالبا بر اساس مفاهیم نمادی ویژه آنها در فرهنگ و جامعه برمی‌گزیدند و در معماری به کار می‌بردند. درک زبان رمزی این نقش‌ها و دریافت معانی و مفاهیم آنها بسیار دشوار و فقط برای شماری از فرهنگواران و دینداران جامعه‌ای که این نقش‌ها در فرهنگ آن جامعه معنا گرفته، ممکن و میسر بود.

 

هنر معماری اسلامی فراتر از صرف تجربه زیبایی شناختی است و در واقع جلوه‌ای نمادین از حقیقتی والاتر است که انسان را از کثرت جهان بیرون به وحدت الهی می‌رساند و در حقیقت جای دادن انسان در حضور خدا از طریق قدسی کردن فضاست. در این هنر تکنیک و زیبایی، وجوه مکمل خلاقیت هنری است و هنر از صنعتگری و کار صنعتگر از بقیه وجوه زندگی او خصوصاً زندگی روحانی او جدا نیست. هندسه بنا ساده است و شکل‌ها و خط‌های شکسته به جای خطوط  پیچ در پیچ گذشته متداول است و از پیمون بندی و تناسبات یکسان در ساختمان استفاده شده است. اما تکنیک‌های تزیینی متنوعی از قبیل آجرکاری، کاشی کاری، کتیبه ‌نگاری، گچ‌بری، آئینه‌کاری، تزیینات چوبی و حتی برخی از عناصر معماری مانند تویزه‌های کاذب، مقرنس و سه کنج در حد کمال خود در این دوره مورد استفاده معماران و هنرمندان قرار گرفت. به طور کلی قرن دهم ویازدهم قمری، به عنوان دوران شکوفایی هنرهای اسلامی ایران، و اصفهان یکی از مهم ترین و زیباترین شهرهای این دوره بوده است. بناهای بزرگ شهر اغلب با کاشیکاریهای زیبا تزیین شده اند. وقتی شاه عباس اصفهان را پایتخت خود قرار داد، نقشه جدیدی برای شهر طرح کرد: خیابان بزرگ و معروف چهارباغ را او ساخت و طرفین خیابان را دستور داد درخت بکارند. این خیابان به پل بزرگی که روی زاینده رود است، می رسد.

در میانه شهر، میدان بزرگ «نقش جهان» قرار دارد. مسجد امام (شاه) درسمت جنوب و قصر عالی قاپو در مغرب و مسجد شیخ لطف الله در مشرق و سردر بازار قیصریه در شمال آن جای گرفته اند. این میدان جای چوگان بازی بوده و دروازه های سنگی که برای این بازی ساخته شده، هنوز در دو سوی میدان موجود است. در چهار سوی این میدان قریب دویست باب حجرات در دو طبقه ساخته شده است. بنای مسجد امام (شاه) که در جنوب میدان واقع شده، از لحاظ معماری و کاشیکاری و حجاری و عظمت گنبد و مناره های بلند آن، از شاهکارهای قرن یازدهم قمری است. کتیبه سر در اصلی مسجد بر روی کاشی معرق وبه خط ثلث علیرضا عباسی نوشته شده و تاریخ ۱۰۲۵ ق. بر آن است. معمار این مسجد «استاد علی اکبر اصفهانی» و مباشر ساختمان «محب علی بیگالله» بوده اند.

عالی قاپو با ایوان بلند آن در مغرب میدان جای دارد. عالی قاپو دارای جلوخان و شش طبقه ساختمان است که در هر طبقه تزیینات و گچبری و نقاشی موجود است. ایوان رفیع آن با ستونهای چوبی وسقف خاتم نیز بسیار جالب است. مسجد شیخ لطف الله که در شرق میدان واقع شده، گنبد زیبایی دارد که از کاشی پوشیده شده و طرح آن نقش تاک یا اسلیمی بزرگ است و با شکل و اندازه گنبد تناسب کاملی دارد. راهروی مسجد که به شبستان و محراب بی نظیر آن منتهی می شود، دارای کاشیکاری خشتی بسیار زیبا و پنجره های سنگی مشبک است. کاشیکاری داخل شبستان شامل کاشیهای هفت رنگ و معرق کاریهای زیباست و کتیبه های معرق و قطار و پیچ کاشیس فیروزه ای و پنجره های مشبک کاشی است، طرح نقوش و رنگ آمیزیهای متنوع و الوان نارنجی و لاجوردی، جلال و زیبایی خیره کننده ای به این شبستان بخشیده است. کاشیکاری سقف داخلی شبستان، با طرح لوزی و ریزه کاریهای خاصی که در آن به کار رفته اعجاب انگیز است. محراب کاشی معرق و مقرنس کاری آن نیز در زمره آثار مهم هنری است از لحاظ صنعت کاشی پزی و معرق کاری، شاهکاری به شمار می رود.

کاخ چهلستون، با ۲۰ ستون چوبی بلند در ایوان، و تالار آیینه با سقف منقوش و زراندود و منبت کاری وگچبری و نقاشیهای عالی، یکی از مشهورترین کاخهای این دوره است. قصر هشت بهشت نیز از نظر بُعد مناظر باغ به میزان وسیع تری اهمیت معماری دارد. این قصر را برای جشنهای مجلل درنظر گرفته بودند. شهرت این کاخ گذشته از جنبه معماری وزیبایی، به سبب استفاده ازسنگهای مرمر و طاق مقرنسکاری و نقاشی مناظر کاشیکاری خاص آن است. آیینه کاری این کاخ عامل دیگری در زیبایی بنا بوده است.

۳-۱جایگاه نقوش هندسی در معماری عصر صفویه:

از مهم ترین ویژگی‌های تزیین بنا در دوره‌ی صفویه، می‌توان به تبعیت از قاعده‌های تقارن، انعکاس، تکرار و نظم هندسی اشاره کرد. ضرورت تغییر شکل یک موتیف به شکل‌های کوچک‌تر، تکرار یا تقسیماتی از آن به انگیزه‌ی نشان دادن عمق و حرکت در دنیای دو بعدی، از آن جمله‌اند.

طرح‌های هنری اسلامی گونه‌ای از طراحی‌های سنتی ایرانی هستند که در حین زیبایی و ملاحتی که در کاربردهای متنوع و بر سطح آثار و ابنیه متعدد دارا هستند، از یک سری قواعد واصول هنری و ریاضیات فرمی بهره می‌برند.

انواع نه چندان پیچیده و کم تنوعی از این گونه طرح‌ها را درسایر کشورها و در ایران ما قبل اسلام نیز می‌توان جستجو کرد که در آن‌جا به منظور جداسازی زمینه و بستر کار از کادرها و حواشی یا در تزیینات نواری و خطی آثار مختلف سنگی، چوبی، شیشه و موازئیک و همچنین در بخش‌هایی در داخل بناها مانند در و پنجره و سقف یا کف اتاق که مواد و مصالح بکار رفته برای طراحی به تبعیت از فرم‌های هندسی است بکار گرفته شده‌اند. نقوش هندسی بر پایه تعبیرات و فرم‌های اصلی دایره مربع مثلث مستطیل لوزی بیضی ذوزنقه… است که با ابزارهای نقطه خط و سطح ساخته می‌شود. این نقوش پیچیده و زیبا ساختار ساده‌ای دارند واز تکرار واحدهای دایره، مربع ومثلث به دست می‌آیند. آن‌ها را می‌توان تنها با استفاده از پرگار و خط کش و دانستن نحوه‌ی ترسیم مثلث، مربع، شش ضلعی ستاره و غیره رسم کرد و از تکرار و تقسیمات بعدی و افزودن خطوط مستقیم و منحنی، می‌توان طرح‌های نامحدودی به وجود آورد.

نقوش هندسی از دیرباز مورد توجه ایرانیان درخلق آثار پرشکوه‌شان بعد از قرن پنجم هجری به اهمیت خاصی رسید و تا پیش ازاسلام صرفا به صورت‌های «مربع» و «مستطیل» و «مثلث» و گاهی هشت ضلعی منظم ودایره منقوش و منقور می‌گردیده است. این اشکال به دلیل تحرک‌پذیری فراوان‌شان در بسیاری از مکان‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. ویژگی دیگری که باعث استفاده فراوان از نقوش هندسی شده، خاصیت گسترش یابنده‌ی آن می‌باشد که به دلیل قابلیت پوشانندگی مورد توجه هنرمندان مسلمان بوده است. در دوره صفویه نقوش هندسی در کاشی‌کاری بناها بسیار به کار گرفته شده است.

۴- تمدن اسلامی در عصر عثمانی: Ottoman architecture(1290–۱۹۲۳ CE)

مکتب عثمانی با تکیه و استفاده از عناصر معماری بیزانس به خصوص کلیسای ایاصوفیا هویت خود را تثبیت نمود معماری مکتب عثمانی به مانند مکتب اسپانیا از تفکر اولیه اسلام پیروی ننموده است. در این شیوه شاهد توجه بیش از حد معمار به نمای بیرونی بنا هستیم.

۴-۱- ویژگی‌های معماری عثمانی:

۱-گنبد خانه‌ی مرکزی وسیع و فراخ   ۲- شبستان‌ها در طرفین گنبدخانه ۳- گنبد مرکزی و نیم گنبدها فرعی ممتعدد ۴ – توجه به نمای بیرون بنا ۵- استفاده از طاق‌های پلکانی ۶- استفاده از مناره‌ها در چهار سوی بنا به شیوه‌ای بیزانسی

 

۴-۲- نمونه های از بناهای معروف دوره عثمانی:

۴-۲-۱- مسجد سلطان احمد: مسجد سلطان احمد ترکیه، در استانبول، یکی از زیباترین مساجد دنیا و از نمونه‌های منحصر به‌ فرد و شگفت ‌انگیز معماری دوره امپراتوری عثمانی به‌شمار می‌آید. این مسجد به‌دلیل به‌کار رفتن کاشی‌های آبی رنگ در طراحی داخلی به نام مسجد آبی شناخته شد..سلطان احمد اول سال ۱۶۰۹۹ میلادی دستور ساخت این مسجد را داد و در ۱۶۱۹ میلادی این بنای باشکوه تکمیل شود. ساختار این مسجد شبیه مکعب است و فضای بیرونی آن را مجموعه‌ای از گنبدها و شبه‌گنبدها پوشانده که با یک هارمونی زیبا چشم را به سمت انتهای گنبد اصلی هدایت می‌کنند. گفته می‌شود وقتی سلطان احمد دستور داد شش گلدسته بسیار بلند برای این مسجد طراحی کنند، سخت با مخالفت روبه‌رو شد، چون تا آن زمان فقط مسجدالحرام (مکه مکرمه) شش گلدسته داشتبه‌همین خاطر او دستور داد گلدسته دیگری برای مسجدالحرام ساخته شود تا به این ترتیب مسجدالحرام همچنان از دیگر مساجد دنیا متمایز باشد.

 

مسجد سلطان احمد

 

تزئینات مسجد سلطان احمد

۴-۲-۲- مسجد شاهزاده مهمت : این مسجد در سال ۱۵۴۸ بعد از فوت آنی مهمت فرزند سلطان سلیمان در سن ۲۱ سالگی به یاد او احداث شد.  که به مختصرا به شهزاده معروف شده است. قبه ۱۹ متر بوده و ارتفاع ۳۷۷ متر دارد. این مسجد دو مناره است. در زمان قدیم کولیه مسجد دارای کتابخانه ، حکیم خانه ، مدرسه ،و…بوده است. امروزه توربه شهزاده مهمت (محمد) و دخترش  که با چینیهای ایزنیک تزیین شده است در این مکان زیارت می شود.

 

مسجد شاهزاده مهمت

 

تزئینات مسجد شاهزاده مهمت

۴-۲-۳- مسجد مهریماه سلطاناین مسجد کوچک در سال ۵۶۵ ۱ توسط معمار سینان به اسم یکی از دخترهای سلطان سلیمان در روی تپه ششم و نزدیک سورهای ادیرنه قاپی استانبول نزدیک سولو کوله و در ارتفاعی ترین نقطه استانبول قدیم در ادیرنه قاپی است. اگر دقت کرده باشید در زمانهای قدیم درهای ورودی (قاپی) در اسم محل تاثیر زیادی داشته مثلا ادیرنه قاپی، قوم قاپی ، یا عالی قاپو و

 

مسجد مهری ماه سلطان

۴-۲-۴- مسجد رستم پاشامسجد رستم پاشا یکی از مساجد شهر استانبول در ترکیه است. این مسجد در سال ۱۳۶۱ به دستور رستم پاشا صدراعظم و توسط معمار سینان ساخته شده‌است. ارزش اصلی مسجد ناشی از نقوش گل‌هایی مانند میخک، مینا، لاله، رز و زنبق بعنوان نمونه‌ای از چینی کاری در قرن ۱۶ در دیوارهای شبستان ورودی و هم در ستون‌های پافیلی داخلی است. از میان آنها نمای کاشیکاری شده مسجد با کاشی‌های ایزنیک پیداست، از همان نوع کاشی‌های زیبای داخل. و یک گنبد بسیار زیبا توسط چهار ستون استوار شده است.کاشیکاری‌ها حکایت از ثروت و نفوذ رستم پاشا دارند. کاشی‌های ایزنیک بسیار گرانقیمت و پر اقبال هستند.

 

مسجد رستم پاشا

۵- تزئین و نقش :

میل به نمایش زیبایی و شکوه در انسان سبب شده، که از همان ابتدا هر مصنوع دست خود را مزیّن و زیبا بسازد. تزیین در معماری اسلامی ساختمان را همچون پوششی در بر می گیرد. عناصر تزیین بیشتر شامل خوشنویسی، نقوش هندسی و گیاهی، نور و آب بود. ولی تکثیر و تلفیق آنها جلو ه های غنی و درخشانی از فرم های مختلف را به نمایش می گذاشت. در این معماری از آنجایی که هنر و عناصر تزیینی در خدمت اعتقادات بود و این عقاید بر کل زندگی و کاربری های مختلف معماری جاری بود، بنابراین در نوعی خاص از بنا به کار نمی رفت. بلکه برای تمامی انواع بناها و اشیا، در تمامی سرزمینها به کار گرفته می شد.

۵-۱ اصول کلی تزیینات :

تزیینات در معماری ایرانی از چندین اصل بنیادی پیروی می کرده است، نخستین آن، اصل بی زمانی و بی مکانی نقوش است. بدان معنا که نقوش به کار رفته در تزیینات هنری متعلق به دوره یا زمان خاص و یا فقط به کار رفته در مکان یا هنر خاصی نمی باشد. همان نقشی که در اصفهان دورهٔ صفوی به کار رفته در خراسان دورهٔ سلجوقی، هم در معماری و هم در سایر هنرها به کار رفته است. اصل دیگر اینکه در تزیین، چه روی اشیا و چه روی بنا هر نقشی، جزئی از یک الگوی کلی بود. که هم اجزای نقش، خود کامل بودند وهم، در کنار هم قرارگیریِ این اجزا، خود نقشی کامل را ایجاد می کرد. ویژگی دیگر نقوش قابلیت گسترش آنها تا بی نهایت و یا کاهش آنها می باشد.

۵-۲- عناصر تزئین:

نقش عناصر تزیین در معماری ایرانی یک نقش محوری و یکی از عوامل عمده وحدت انواع مختلف هنرها می باشد.

 

۵-۲-۱خوشنویسی: از زمان اختراع خط، نوشتن روی بناها و مصنوعات به منظور تزیین، بیان اعتقادات و یا به یادگار  گذاشتن حوادث و وقایع برای آیندگان، مرسوم بوده است. خوشنویسی نیز چون سایر تزیینات اسلامی پیوندی نزدیک با هندسه، تناسبات و روابط ریاضیات داشته و تناسب حروف و میزان خم وچم آنها دارای نظمی خاص بوده است. کتیبه های خطاطی شده از عناصر شاخص تزیینی در اکثر بناهای دوران اسلامی بوده است.

۵-۲-۲- نقوش هندسی: هنرمند ان اسلامی طرح های هند سی را به د رجه ای ازکمال و پیچید گی رساندند که تا  آن زمان د ست نیافتنی بود.این طرح ها د ر قالب ترکیب د لنشینی از تکرار، تقارن و پیوسته بودن عناصر بیان می شوند نقوش هندسی در هنر ایرانی تنها مایه لذّت چشم یا ذهن نبوده، بلکه مفهومی بسیار عمیق تر داشته است. غربیان تحریم شمایل کشی و ترسیم اندام انسان، حیوانات و یا ساخت مجسمه هایی از آنها را باعث رواج نقوش هندسی و گیاهی در هنرهای اسلامی می دانند. در صورتی که حتی اگر این تحریم هم صورت نمی پذیرفت، هنرمندان به دلیل همخوانی با مبانی نظری اسلام از نقوش هندسی بهره می بردند. در اسلام علم هندسه در هنر به کار گرفته شد، و در غیاب اندازه ها و ابزار امروزی از دایره به عنوان پایه ای برای تکثیر نقوش و جلوه های گوناگون تودرتوی آن که نمادی از ایجاد کثرت (مخلوقات ) خداوند (از واحد)خداوند متعال در عالم می باشد، استفاده شد.

 

نقوش هندسی در معماری

۵-۲-۳- نقوش گیاهی: انسان از ابتدا نخستین ادراک مبهم ولی اساسی خود از جهان خارج را با نقوش و اشکال  تزیینی بیان نمود. نقش مایه های برگرفته از تاک (انگور)، گل سرخ، نیلوفرآبی، گل انار و … و پیچش آنها در هنر دوران اسلامی نقطهٔ آغازی بر مجموعه ای از اشکال با معنا شد، که آن را اسلیمی گویند. اگر چه شکل ظاهری نقوش گیاهی مفصل و پیچیده است، ولی از وضوح کامل برخوردار می باشند.

 

قاب کاشی تزیینی با نقوش اسلیمی در ایوان جنوبی مسجد جمعه (جامع) اصفهان

۵-۲-۴- نور: الله نور السموات » نور در معماری ایران بعد از اسلام نماد وحدت الهی است( آیه ٣٥ سوره نور) خداوند را  نور آسمان ها و زمین می نامد. نور در این معماری علاوه بر بعد مذهبی، باعث مشخّص تر شدن عناصر تزیین می شود. عناصر تزیینی در معماری دورهٔ اسلامی به گونه ای طراحی و اجرا شده اند که با سطوح برّاق و درخشنده باعث انعکاس نور در فضا شوند. همانگونه که از تجزیهٔ نور، رنگ های مختلف رنگین کمان حاصل می شود، در نتیجهٔ ورود نور در فضا نیز رنگ های مختلف دیده می شود. در این معماری همچنین از نور در کنار تاریکی استفاده کرده اند تا جلوهٔ روشنایی بیشتر نمایان شود.

 

۵-۲-۵- آبآب یکی ازمکمّل های اصلی تزیینات معماری دوران اسلامی بوده است. بهره گیری از آن برای تزیین، آرامش و استفاده جهت آبیاری در معماری خانه ها و کاخ ها و باغ ها مرسوم بوده است (سوره انبیا،آیه۳۰ ) آب را منشأ حیات و زندگی دانسته است: (( وجعلنا من الماء کل شیء حی )) در بناهای مذهبی آب کارکردی عبادی نیز داشته و جهت گرفتن وضو به کار می رفته است. در معماری بخش انعکاس یافته بنا در آب، اهمیّتی به اندازهٔ خود مادی و واقعی آن را داشته است. ( کاخ چهل ستون)

۵-۳- روش های اجرای تزیینات در معماری:

معماری ایران زمینهٔ پرورش، شکل گیری و تکامل هنرها و فنون بسیاری را فراهم نمود. هرکدام از این فنون به گونه ای معماری ایران را آراسته اند ومعماران توانسته اند به یاری آنها به اهداف متعالی معمارانهٔ خود دست یابند. در این معماری هیچ کاری تنها به خاطر تزیین انجام نمی پذیرفت، بلکه در پس هر عنصر تزیینی دلیلی فنّی، کاربردی و یا متعالی وجود داشت.

۵-۳-۱- کاشی کاری:

در میان هنرها و فنون، کاشی کاری هنر ممتازی است، که گوناگونی و تنوّع بسیاری دارد. این تنوّع در قالب پنج گروه بزرگ کاشی کاری، می باشد. که عبارتند از: کاشی تراشیده (معرّق)، کاشی درهم(معقّلی)، کاشی زیررنگی، کاشی هفت رنگی و کاشی کاری با کاشی نره. مساجد و مدارس صفویه به طور کلی با پوششی از کاشی ها در درون و بیرون بنا تزیین شده اند. در حالیکه کاربرد کاشی های معرق تداوم می یافت، شاه عباس که برای دیدن بناهای مذهبی کامل نشده اش بی تاب بود، استفاده بیشتر از تکنیک سریع کاشی هفت رنگ را تقویت کرد.

هنر کاشی کاری ترکیه تا حد زیادی تحت تأثیر سنتهای خراسانی قرار داشت. در قرن نهم هجری (تا سال ۸۷۵ ه.ق) هنرمندان خراسانی با انگیزه اشتغال به فعالیت در ترکیه می پرداختند. در قرن دهم هجری، ایزنیک مرکز تولید ظروف سفالی و کاشی در ترکیه محسوب می شد. یک رنگ سرخ درخشان جدید و یک دوغاب غنی شده از آهن به صورت ضخیم غیر قابل نفوذ به زیر لعاب، به کار گرفته می شده که از ویژگی های کاشی ایزنیک به شمار می آمد. یک سبک برگدار زیبا با طراحی های واقعی از گل های لاله، سنبل و میخک نیز بر روی کاشی ها، منسوجات، جلدسازی و سایر هنرهای ترکیه قرن دهم مورد استفاده قرار گرفتند.

۵-۳-۲- گچ بری: از گذشته های دور، گچ بری به صورت کنده کاری و برجسته کاری از اجزای مهم تزیینات معماری به  خصوص در کاخ ها بوده است. در بعضی مواقع از گچ کاری و نقّاشی در کنار هم استفاده می کردند. (معماری عثمانی) گچ به دلیل شکل پذیری فراوانش مورد توجّه هنرمندان ایرانی بوده است.

۵-۳-۲-۱-هنر گچ ‌بری دوره صفویدر دوره صفویه هنر گچ بری وارد روشهای خاص شده‌است. به طوری که زیباترین مقرنس بندی های گچی با عناصر گوناگون بخوصوص مقرنس بندی‌های طاس و نیم نیم طاس همراه با نقوش گل و گیاه با انواع تیغه‌های گچی دالبری زینت بخش کاخ های شاهی به بهترین شکل ممکن گردیده‌است.

در این میان می‌توان به پدیده‌های ارزشمند مقرنس قطار  کاربندی ها و یزدی بندی های گچی بسیار شگرف کاخ هشت بهشت و سر درب بازار قیصریه در اصفهان بخصوص دالبرهای تیغه منقوش از ظروف گوناگون همچون تنگ و سبو مقرنس بندی‌های طاسه دار گچی در تالارهای شاه نشین و موسیقی کاخ عالی قاپو دیگر یاد فراوان داشت.

۵-۳-۳- نگارگریدر سده دهم هجری شیوه مصورسازی و نسخ خطی ایران به الگویی برای هنرمندان عثمانی تبدیل شده بود. نگارگری و مصورسازی ایرانی همواره در جست و جوی زبانی شاعرانه و هنری بوده اما نگارگری عثمانی درست در نقطه مقابل آن قرار دارد. به این معنی که مضمون نگاره های عثمانی اغلب حماسی یا غنایی است و بازگویی وقایع را به داستان های اسطوره ای ترجیح می دادند. این اختلاف سبب شده نگارگری ایرانی مانند همان اسطوره ها، محدودیت زمانی و مکانی را پشت سر گذاشته و تأثیرگذارتر از آثار عثمانی به نظر برسد که شکل روزنامه ای خبری به خود گرفته بودند. همچنین در مساجد ترکیه می توان استفاده از نگارگری با ترکیبی از نقش طلاکاری را در طرح های اسلیمی مشاهده کرد.

 

نگارگری قرن ۱۵ میلادی -عثمانی

۵-۴- اجزای تزیین:

۵-۴-۱- قاب بندی: تزئین معماری ایرانی فقط به غنا و پیچیدگی آن منحصر نمی باشد .بر این تزیین نظمی از شبکه  های اصلی و فرعی حاکم بود و قاب هایی پدید می آورد که نماهای پیشین و پسین بنا با آن تنظیم می شد. مثلاً در سردر ورودی مسجد شیخ لطف الله حضور قوسی فرو رفته در داخل مستطیل قاب دور آن، نقش مایه ای است، که در سراسر تاریخ معماری دوران اسلامی تکرار شده است.

گاهی پنجره ها، همان نقش قاب را، در عمق کمتری تکرار می کردند.

۵-۴-۲- مقرنس: مقرنس به صورت سادهٔ آن در قبل اسلام نیز در ایران مورد استفاده قرار می گرفته است. مقرنس از  جمله عناصر تزیینی در معماری ایران است که علاوه بر سطح به صورت حجم هم ارائه می شده است. مقرنس طاقچه هایی مانند کندوی زنبور عسل و استالاگتیت هستند که در کنار یا بالای هم، مانند مجموعه ای بلور، بر راستای محورهای مختلف قرار می گرفته اند.

۶- نتیجه گیری : عناصر تزئینی مانند خوشنویسی، نقوش هندسی، نقوش گیاهی، کاربرد نور و آب از ویژگی های  مشترک در معماری اسلامی است. اما از آنجا که هنر هر مرزبوم به صورت ملی ریشه در فرهنگ و تمدن آن دارد، می بینیم در ایران در دوره صفوی هنرهای نگارگری، گچ بری و کاشیکاری به اوج کمال خود رسیده است. که می توان ریشه آن را در دوره های تیموری، ساسانی و … یافت. لذا با توجه به الگو برداری هایی که حکومت عثمانی از هنر ایرانی برداشت کرده است می بینیم الگو ها بیشتر تحت تاثیر غرب و معماری بیزانس شکل گرفته است. بطور مثال بیشتر مساجد عثمانی تحت الگوی کلیسای ایاصوفیه می باشند، همانطور که در ایران تحت الکوی چهار ایوانی می باشد. استفاده وسیع از نگارگری در تزئینات مساجد و کاخ های عثمانی، و استفاده وسیع کاشی هفت رنگ در ایران مورد توجه و تفاوت های آن دوره است. در دسته بندی استفاده از الگوهای تزئینات نیز می توان معماری صفوی را بیشتر تحت تاثیر الگوهای هندسی و اسلیمی، و معماری عثمانی را تحت تاثیر الگوهای آرابسک قرار داد.

مراجع

  • آرتور، اپهام پوپ، معماری ایران، ترجمه غلامحسین صدر افشاری، ارومیه، انتشارات انزلی، ۱۳۶۶٫
  • اردلان، نادر، حس وحدت، ترجمه‌ی حمید شاهرخ، تهران، نشر خاک، ۱۳۸۰٫

۳- ارنست کونل – شهریار مالکی هادی اقدیس و طرحهایی از استاد محمد باقر ناشر فرهنگ سرای تهران-مقاله

۴-استیرلن، هانری، اصفهان تصویر بهشت، ترجمه جمشید ارجمند، تهران: فرزان روز.۱۳۷۷٫

۵-آیرملو-سحر/مسجد سلطان احمد و ایا صوفیا/معماری و ساختمان شماره مسلسل ۱۱

کلمات کلیدی : معماری تزئینی,گچبری,آیینه کاری,معماری,معماری گچکاری,کاشی کاری,
در این سایت هیچ فایلی برای فروش قرار نمی گیرد. برای پشتیبانی و خرید فایل به سایت اصلی فروشنده مراجعه بفرمائید:

لینک دریافت فایل از سایت اصلی



لینک منبع :لینک فایل پاورپوینت-معماری تزئینی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt

پاورپوینت-معماری تزئینی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt – share seo-websites.ir/.../پاورپوینت-معماری-تزئینی-در-50-اسلاید-powerpoin-ppt/‏ - ذخیره شده 28 آوریل 2018 ... پاورپوینت-معماری تزئینی- در 50 اسلاید-powerpoin-ppt ... تحقیق درمورد باتری لینک دانلود… ... بندی عمومی و آزاد بازدید کننده عزیز میتوانید فایل مربوط به پاورپوینت اینترنت 20 اسلاید را که در دسته بندی عمومی و آزاد قرار دارد را… ... تحقیق در مورد آموزش powerpoint 02 پاورپوینت 02 25 ص ,آموزش powerpoint 02 ... پاورپوینت-روانشناسی رنگ – در 41 اسلاید-powerpoint-ppt – دانشگاهی khabarfariman.ir/پاورپوینت-روانشناسی-رنگ-در-41-اسلاید-powerpoint-ppt/‏ - ذخیره شده پاورپوینت-روانشناسی رنگ – در 41 اسلاید-powerpoint-ppt ... رنگهای برجسته توان جذب دقت به هر نوع نمای خاص و عنصر معماری داخلی را دارد، از قبیل ... در آرامش یک فضای داخلی می‌باشد که برای اشیاء برجسته تزیینی و کارهای هنری در فضا، زمینه ساز .... دانلود فایل توضیحات: فایل پاورپوینت شهرسازی ومعماری مردموارانه،در حجم 50 اسلاید ... پاورپوینت-رنگ در معماری داخلی و خارجی – در 50 اسلاید-powerpoint-ppt ... earthcafe.ir/draft/پاورپوینت-رنگ-در-معماری-داخلی-و-خارجی/‏ - ذخیره شده اصول هماهنگی رنگها پایدار ترین تئوری هماهنگی رنگ در معماری داخلی عبارت است از ... یک فضای داخلی می‌باشد که برای اشیاء برجسته تزیینی و کارهای هنری در فضا، .... نانو زرات به همراه لینک دانلود دانلود فایل پاورپوینت-خلاصهورود ناخالصی در نانوذرات ... تصاویر برای لینک فایل پاورپوینت-معماری تزئینی- در 50 اسلاید-powerpoint-ppt دانلود پاورپوینت بررسی نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید ... parsfile.farsfile.ir/.../دانلود-پاورپوینت-بررسی-نورگیری-در-معماری-سنتی-در-50-اسلاید-powerpoin-ppt‏ - ذخیره شده این فایل در قالب فرمت Power Point قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد. ... دانلود پاورپوینت بررسی نورگیری در معماری سنتی- در 50 اسلاید- powerpoin-ppt ... پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود. ... به داخل ساختمان به عهده دارد در ارتباط با تزئینات معماری اسلامی نیز حائز اهمیت است. پاورپوینت فرآیند شیئ گرای توسعه نرم افزار و RUP | tourist | 78468 tourist.etock.ir/tourist/78468/html‏ - ذخیره شده پاورپوینت در مورد فرآیند شیئ گرای توسعه نرم افزار و RUP فرمت: ppt تعداد صفحه: ... نوع فایل: powerpoint (ppt) (قابل ویرایش و آماده پرینت) تعداد اسلاید: 46 اسلاید ... پاورپوینت در مورد فساد – index index.javooneirani.ir/پاورپوینت-در-مورد-فساد/‏ - ذخیره شده لینک دانلود و خرید پایین توضیحاتدسته بندی : پاورپوینتنوع فایل : powerpoint ... تحقیق در مورد سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص ... فایل : powerpoint (..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )تعداد اسلاید : 43 اسلاید ... حقوق خانواده 50ص, مورد رفتن به سایت اصلی تحقیق در مورد حقوق خانواده 50ص لینک دانلود و… پاورپوینت در مورد جستجو و اندازه گیری عوامل نگهدارنده و مواد افزودنی در ... manano.ir/touch/پاورپوینت-در-مورد-جستجو-و-اندازه-گیری-ع/‏ - ذخیره شده 27 سپتامبر 2018 ... لینک دانلود و خرید پایین توضیحاتدسته بندی : پاورپوینتنوع فایل : powerpoint ( ..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )تعداد اسلاید : 39 اسلاید ... تحقیق در مورد سیر تحول پلان معماری و تزئینات در بناهای اسلامی 18 ص 18, اسلامی, .... تحقیق در مورد اصول کلی رادار و عملکرد آن 50 ص, دانلود تحقیق در مورد اصول کلی… پاورپوینت ریتم و تکرار در معماری | مقالات انگلیسی داغ generalarticle.ir/article/12347‏ 20 دسامبر 2017 ... دانلود پاورپوینت با موضوع ریتم و تکرار در معماری، در قالب ppt و در 32 ... لینک کمکی ... فرمت فایل: PowerPoint تعداد اسلاید: 31 اسلاید بخشی از اسلایدها: ... فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش) تعدادصفحات: 50 قسامه , تعدد افراد یا تکرار قسم؟ ... در این جا مراد ما از تزئین، صرفاً هنرهای زینتی یا آرایه ای نیست، بلکه ... پاورپوینت-سمینار چوب و کاربرد آن در معماری- در 119اسلاید-powerpoin ... tanner.codetalk.ir/ap-article/7923/html‏ - ذخیره شده 19 آوریل 2019 ... پیشنهاد می کنیم پیش از دانلود |پاورپوینت-سمینار چوب و کاربرد آن در معماری- در 119اسلاید-powerpoin-ppt|، اطلاعات آن را به دقت مطالعه کنید. ... فرمت فایل اصلی: pptx ... امروزه چوب در صنعت، ساختمان سازی، هنرهای تزئینی، مبلمان و… .... لینک کمکی .... پاورپوینت-ppt- پردازش تصویر در 50 اسلاید-powerpoint. دانلود بهترین قالب آماده پاورپوینت پرزنتیشن pattern powerpoint ... https://www.3dmaxfarsi.ir/pattern-دانلود-قالب-آماده-پاورپوینت-شیک/‏ - ذخیره شده رتبه: ۵ - بازبینی توسط jafar sydi 3 مارس 2019 ... اگر به دنبال یک نمونه پاورپوینت حرفه ای و ساده ، زیبا با اینفوگرافیک های جذاب و اسلایدرهای قدرتمند هستید، ما به شما قالب PATTERN Powerpoint ... پاورپوینت (اسلاید) مسجدآقابزرگ کاشان | original www3.tarikabazar.ir/apa-original/8339/html‏ - ذخیره شده 4 ژوئن 2019 ... این پست از سایت درباره |پاورپوینت (اسلاید) مسجدآقابزرگ کاشان| است. ... دانلود پاورپوینت ارائه کلاسی رشته معماری با موضوع مسجدآقابزرگ ... با گچبری و نقاشی تزئین شده، قسمتهایی از این مسجد دارای کاشیکاری است ... فرمت فایل اصلی: ppt .... پاورپوینت- ترمیم و مقاوم سازی ساختمان- در 33 اسلاید-powerpoint-ppt. پاورپوینت در مورد استاندارد حسابداری بخش عمومی شماره 2 نحوه ارائه ... sedayepooya.ir/cpu/پاورپوینت-در-مورد-استاندارد-حسابداری/‏ - ذخیره شده لینک دانلود و خرید پایین توضیحاتدسته بندی : پاورپوینتنوع فایل : powerpoint ( ..ppt) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )تعداد اسلاید : 18 اسلاید ... گردشگری بر جذب گردشگران خارجی به کشور50ص تأثیر سیاست صحیح قیمت گذاری بر کالاها و ... معماری, مورد رفتن به سایت اصلی پاورپوینت در مورد تاریخ معماری تزئینی لینک دانلود و… پاورپوینت تزئینات در معماری - فروشگاه فایل 2017 - رزبلاگ freedl2017.rozblog.com/post/259/پاورپوینت-تزئینات-در-معماری.html‏ 13 آوریل 2017 ... پاورپوینت تزئینات در معماری در اسلاید برای شما در نظر گرفته شده است وشما می ... انواع تزئینات معماری اسلامی پاورپوینت تزئینات در معماری | دانلود با لینک مستقیم .... دانلود پاورپوینت تزئینات در معماری اسلامی(نوع فایل:ppt) - 0y0 .... این پاورپوینت شامل 50 اسلاید میباشد که در مورد مقرنس در معماری قبل از اسلام ... تحقیق درباره تاثیر رنگ در تزئینات داخلی ساختمان – پریودیک مقاله nanotour.ir/periodic/تحقیق-درباره-تاثیر-رنگ-در-تزئینات-داخل/‏ - ذخیره شده کاربر عزیز میتوانید مشخصات فایل تحقیق درباره تاثیر رنگ در تزئینات ... 1 توصیف رنگ 1 رنگ در معماری 1 روند تناسب و تاثیرگذاری رنگ برروند طراحی ... در قالب پاورپوینت (power point) و قابل ویرایش در 16 اسلاید تهیه شده است. ... ای لینک دانلود و خرید پایین توضیحات دسته بندی: Powerpoint نوع فایل: ppt (قابل ویرایش و… پاورپوینت بیان معماری 1 – receive مقاله nanotour.ir/receive/پاورپوینت-بیان-معماری-1/‏ - ذخیره شده نوع فایل power point قابل ویرایش 18 اسلاید قسمتی از اسلایدها: این بنای با ارزش در سال 397 ه. ... تزئینات آن شامل دو رشته مقرنس کاری ساده و در عین حال زیبا که اولین نمونه های ... لینک دانلود و خرید پایین توضیحات دسته بندی : پاورپوینت نوع فایل : . ppt ... پاورپوینت بررسی درزهای ساختمانی - 50 اسلاید فهرست مطالب مقدمه کاربرد ... چگونه پاورپوینت را به یک فایل ویدیویی تبدیل کنیم؟ - زومیت https://www.zoomit.ir/.../how-to-save-convert-powerpoint-presentation-to-video/‏ - ذخیره شده 10 مه 2015 ... شاتر · پازل · معماری · گوناگون · بازی · خانواده زومیت · زنگ تفریح ... حتی اگر با نرم‌افزار پاورپوینت مایکروسافت کار نکرده باشید، نام آن را ... برای اینکه بتوانید یک مجموعه‌ی اسلاید را در قالب فایل ویدیویی ذخیره کنید، ... برای روزهای آفتابی_تا %50 تخفیف انواع عینک ... فیلم آموزشی نرم افزار PowerPoint 2016. دانلود گزارش کارآموزی شرکت برق منطقه ای باختر – drop - mizban مقاله html.mizbang.ir/drop/دانلود-گزارش-کارآموزی-شرکت-برق-منطقه-ا/‏ - ذخیره شده 9 آوریل 2018 ... کاربر عزیز میتوانید مشخصات فایل دانلود گزارش کارآموزی شرکت برق ... پایین توضیحات دسته بندی: Powerpoint نوع فایل: ppt (قابل ویرایش و… ... کاربر عزیز میتوانید مشخصات فایل دانلود پاورپوینت ارگونومی و ورزش - 50 اسلاید را ... تزئینات و معماری داخلی دانلود پاورپوینت جامع وکامل درباره تزئینات و… پاورپوینت درس هفدهم مطالعات اجتماعی سوم -از خانه محافظت کنیم – net net.mizbang.ir/پاورپوینت-درس-هفدهم-مطالعات-اجتماعی-س/‏ - ذخیره شده 4 آوریل 2018 ... کاربر محترم میتوانید مشخصات فایل پاورپوینت درس هفدهم مطالعات ... پاورپوینت روش تحقیق نوع فایل: power point قابل ویرایش 19 اسلاید قسمتی از… ... پاورپوینت درباره گواهی ثبت اختراع PATENT لینک دانلود و خرید ... کاربر محترم میتوانید مشخصات فایل پاورپوینت آماده آشنایی با تاریخ معماری تزئینی دوره ... پاورپوینت دکوراسیون و تزئینات داخلی در معماری- در 85 اسلاید ... u2h.ir/doctoral/پاورپوینت-دکوراسیون-و-تزئینات-داخلی-د/‏ 27 آوریل 2018 ... فایل کامل پاورپوینت دکوراسیون و تزئینات داخلی در معماری- در 85 ... پروژه آمار توزیع سنی 50 نفر فایل کامل پروژه آمار توزیع سنی 50 نفر به همراه لینک ... انسانی- در 100 اسلاید-powerpoin-ppt به همراه لینک دانلود دانلود فایل مروری بر ... در قالب پاورپوینت (power point) و قابل ویرایش در 20 اسلاید تهیه شده است. قالب آماده پاورپوینت با موضوع معماری - Architecture PowerPoint ... https://irangfx.com/.../قالب-آماده-پاورپوینت-با-موضوع-معماری-archit/‏ - ذخیره شده رتبه: ۵ - ۷ نقد 11 آوریل 2019 ... در این مجموعه این اسلاید ها به صورت فایل های پاورپوینت ، گوگل اسلاید (قابل ... Architecture PowerPoint, Keynote and Google Slides Template. لینک مستقیم فایل پاورپوینت در مورد ساختمان داده‌ها و الگوریتم در سی ... mihan.xteach.ir/.../لینک-مستقیم-فایل-پاورپوینت-در-مورد-ساختمان-داده‌ها-و-الگوریتم-در-سی-پلاس-پلاس‏ - ذخیره شده با سلام و خیر مقدم،در این پست توضیحات فایل پاورپوینت در مورد ساختمان داده‌ها و ... ) تعداد اسلاید : 388 اسلاید قسمتی از متن powerpoint (..ppt) : ساختمان داده‌ها و الگوریتم در ... پاورپوینت درمورد معماری و تزئینات بناها و ساختمان های قدیمی پاورپوینت درمورد ... احداث ساختمان فلزی آقای اکبری پروژه کارآموزی ساختمان کارآموزی ساختمان 50 ص ... معماری اسلامی، دانلود انواع فایل های معماری اسلامی، تحقیق، مقاله ... memar.piko20.com/معماری-اسلامی/‏ - ذخیره شده لینک دانلود و خرید محصول در پایین همین صفحه فرمت فایل : پاورپوینت ( PowerPoint ) ... دانلود پاورپوینت تزئینات آجری در دوره های مختلف معماری اسلامی ... نوع فایل: ppt _ pptx ( پاورپوینت ) ( قابلیت ویرایش ) قسمتی از اسلاید : تعداد اسلاید : 31 ... 35درجه و47دقیقه تا36درجه و1دقیقه و طول جغرافیایی 50درجه و 15دقیقه تا 50درجه 41دقیقه ... دانلود فایل کامل پاورپوینت آثار معماری شیوه آذری 31 اسلاید – تی تی ... titifile.ir/?p=35214‏ - ذخیره شده 10 دسامبر 2018 ... فرمت فایل : ppt ... این بنا ارتفاعی حدود 50 متر دارد (از کف تا نوک گنبد) و نمای درونی گنبد به ... دانلود پاورپوینت آثار معماری شیوه آذری 31 اسلاید. پاورپوینت بررسی مسجد جامع نی ریز – معماری اسلامی | پارسی فایل prefile.ir/article/45150‏ 15 نوامبر 2017 ... پاورپوینت بررسی مسجد جامع اردستان - معماری اسلامی در 29 اسلاید زیبا و قابل ... دانلود پاورپوینت معماری اسلامی با موضوع مسجد جامع اردستان، در قالب ppt و در. ... فرمت فایل: PowerPoint تعداد اسلاید: 35 اسلاید سیر تحول مسجد جامع اصفهان ... بررسی تزئینات ونقوش مسجد جامع یزد پیشگفتار مقدمه «مسجد» در معماری ... پاورپوینت معماری هایتک leafdownload.myucare.ir/leafdownload/35050/html‏ - ذخیره شده 3 مه 2019 ... {لیف دانلود} دانلود پاورپوینت با موضوع معماری هایتک، در قالب ppt و در 59 ... و امریکا فرمت فایل: Word (قابل ویرایش) تعداد صفحات: 15 صفحه تزئین، محور مهم ... فایل: power point (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد اسلایدها 26 اسلاید بخشی از ... معماری ارگانیک و گیاه در معماری، در قالب ppt و در 50 اسلاید، قابل ویرایش. دانلود پاورپوینت برنامه ریزی و طراحی تمرین - 34 اسلاید dynamic.iran2kadoo.ir/.../دانلود+پاورپوینت+برنامه+ریزی+و+طراحی+تمرین+34+اسلاید.html‏ - ذخیره شده 11 مه 2019 ... برای دانلود کل پاورپوینت از لینک زیر استفاده کنید: ... فایل پاور پوینت برنامه‌ریزی روستایی در ایران کاملا فرمت بندی و تنظیم شده ..... آماده پرینت )تعداد اسلاید : 62 اسلایدقسمتی از متن .ppt :مبانی برنامه ریزی معماری و .... پاورپوینت ارزنده بررسی غلظت اسیدهای آمینه، آمونیاک و اوره پلاسما در حین تمرین - 50 اسلاید mbargo mbargo.blog.ir/?page=12‏ - ذخیره شده 2 ا کتبر 1996 ... پاورپوینت در مورد کشورهای فقیر و غنی لینک دانلود و خرید پایین توضیحات دسته بندی:Powerpoint نوع فایل:ppt (قابل ویرایش و آماده پرینت ) تعداد اسلاید:16 اسلاید قسمتی از متن فایل دانلودی طرز تفکر ابداع ...... پروژه تولید نورافکن کارآفرینی فرمت ورد 50 صفحه مقدمه طراحی و احداث صنایع نیازمند شناخت مبانی ... تحقیق در باره کاربرد انرژی خورشید – فری مقاله - seopole seopole.ir/free/تحقیق-در-باره-کاربرد-انرژی-خورشید/‏ - ذخیره شده نوع فایل : ( Word ) قابل ویرایش تعداد صفحات :19 صفحه بخشی از تحقیق :کار برد انرژی ... پاورپوینت در مورد بودجه بندی فرمت فایل:(powerpoint) تعداد اسلایدها:30 اسلاید ... لینک دانلود و خرید پایین توضیحات دسته بندی : پاورپوینت نوع فایل : . ppt ... پاورپوینت مکتب معماری شیکاگو — آغاز معماری شیکاگویی حوادث و بداقبالی ها ... پاورپوینت-بادگیرها و اصول طراحی آنها- در 70 اسلاید-powerpoint-ppt ... ahmed.bavareto.ir/ap-2018/7908/html‏ این فایل در مورد بادگیرها و اصول طراحی آنها در قالب پاورپوینت و در 70 اسلاید می باشد. ... پاورپوینت بادگیرها; طراحی بادگیر; بادگیر; معماری بادگیرها; بادگیر یک .... شهر تنها جنبه تزیینی دارد و اگر بادگیر صرفاً جنبه سمبلیک و نمادین داشته باشد و عاری ... لینک کمکی .... پاورپوینت-ppt- خازن و کاربردهای آن-در 50 اسلاید- powerpoint.