.
نگهداری(Maintenance): مجموعه ای از فعالیت های مشخص و معمولا به صورت برنامه ریزی شده و با هدف جلوگیری از خرابی ناگهانی ماشین الات و تجهیزات را نگهداری می نامند.
تعمیرات :(Repairs) مجموعه ای از فعالیت هاست که بر روی یک سیستم یا وسیله ای که دچار خرابی شده انجام می گیرد تا آنرا به حالت آماده و قبل بهره برداری باز گرداند .
انواع نت ها:
1- نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شکست
2- نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه(PM)
3- نگهداری و تعمیرات پیشگویانه (مراقبت وضعیت)
4- نگهداری و تعمیرات اضطراری(EM)
5- نگهداری و تعمیرات اصلاحی(CM)
6- نگهداری و تعمیرات بهره ور جامع(TPM)
7- نگهداری و تعمیرات ناب(LM)
37
فعالیتهای نگهداری و تعمیرات
فعالیتهای کلی نگهداری و تعمیرات شامل پنج فعالیت اصلی زیر می باشد که عبارتند از:
1- تعمیر (Repair)
2- تعویض (Change)
3- تنظیم (Adjust)
4- سرویس (Service)
5- تست (Test)
به طور کلی در مراکز تلفن دو نت در قسمت فنی اجرا می شود که شامل:
1- نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه:
به مجموعه اقداماتی که شامل بازدید, کنترل, سرویس, تنظیم, تعویض و در برخی از موارد تعمیرات جزیی که توسط کاربران تجهیزات و یا تعمیرکاران واحد اجرایی انجام می شود اطلاق شده که اصطلاحا به فعالیتهای مزبور PM گفته می شود. این فعالیتها که بطور تناوبی و بر حسب دوره های تعریف شده انجام می گیرد, سبب تاخیر و کم شدن تعمیرات و شکستهای ناگهانی و بدون برنامه می شوند.
2- نگهداری و تعمیرات اضطراری:
فعالیتهایی هستند که در مواقع از کار افتادن تجهیزات و شکست انجام می دهند و به شکل اضطراری باید اینگونه فعالیتها را انجام داد زیرا که امکان سرایت خرابی به سایر مجموعه های تجهیزات وجود دارد و یا اینکه تجهیزات بطور کلی از کار افتاده و در سازمان بکار گیرنده آن, دستگاه ضرورت حیاتی دارد و عدم کارکرد آن باعث زیانهای مادی و جانی فراوان می شود.
38
نگهداری وتعمیرات در مراکز تلفن به دو قسمت نت داخلی و نت بیرونی تقسیم می شود که به صورت زیر است:
1-نت بیرونی توسط شرکت پیمانکاری انجام می شود.
2-نت درونی توسط تکنسین های مخابرات انجام می شود.
در این زمینه مهمترین وظایف شرکت پیمانکاری به صورت زیر است:
- رفع خرابی شامل اصلاحات سیمبانی (تعویض سیم و کابل، نصب جعبه تقسیم) و هرگونه عملیاتی که منجر به برقراری ارتباط مشترک بصورت دائمی گردد
- بازدیدهای دورهای و گزارش به مرکز تلفن و ثبت دفاتر شبکه هوائی، نظافت کافو، حوضچهها و روغنکاری لولههای کافو و پستها
- حفظ فرم و آرایش سیم بندی و درصورت نیاز بازسازی رانژه کافور پستها (نوسازی کافو یا رانژهبندی در موقع برگردان و جابجائی و دایری جدید
- نصب مجدد و بستن رانژههای مربوطه در کافو، نوسازی و بازسازی رانژههای ناشی از برگردان و سرکابلهای تعویضی، نوسازی و بازسازی سیم و کابل هوائی
- انجام سیم کشی و دایری به صورتهای ودایع، تغییر مکان، کسر سیم، بازسازی و نوسازی
- تهیه کارتکس هر خط از MDF تا محل برقراری تلفن برای هر شماره
- حفاری، خاکبرداری، خاکریزی و بحالت اولیه در آوردن محل تعمیرات شبکه زمینی و اجرای مفصل در صورت نیاز
- رعایت مقررات ایمنی طبق استاندارد شرکت مخابرات
و ...
39
نگهداری وتعمیرات داخلی مراکز تلفن توسط تکنسین های مخابرات انجام می شود.همانطور که در نت مشخص است ابتدا نگهداری مطرح است وبعد از آن در صورت خرابی ،تعمیرات جنبه ی اصلی می شود . نگهداری در مخابرات طی یک برنامه ریزی مشخص انجام می شود که با توجه به قسمت های مختلف درمراکز تلفن این زمانبندی نیز متفاوت می باشد.
در قسمت سوئیچ سرویس و نگهداری هر هفته یکبار انجام می شود که از جمله ی آن بررسی کارت ها، برد ها واسلات ها میباشد.و در صورت خرابی تکنسین قسمت های مختلف را بررسی می کندو قطعه ی معیوب را با قطعه سالم جایگزین میکند اما اگر نتوانست با در خواست از قسمت نگهداری و پشتیبانی در بندرعباس برای حل موضوع اقدام می کند که به صورت زیر انجام می شود.
40
قسمت سالن امتحان یاMDF ، در قسمت MDF بیشتر به رفع خرابی(تعمیرات) تلفن های ثابت،ایوان ها و دلتاها مشغول هستند تا نگهداری .
نحوه ثبت خرابی تلفن های ثابت و رفع آن:
ابتدا مشترکی که شماره اش خرابی دارد، با شماره ی 117 تماس تلفنی می گیرد و شماره ی خود را در 117 ثبت می کند. این شماره وارد سیستم 117 مخابرات می شود و مسئول 117 می تواند آن را مشاهده کند. از اطلاعات این شماره پرینت گرفته می شود گرفته می شود (نظیر اطلاعات بوخت ها و...) سپس با میز امتحان این شماره تست می شود و خرابی این شماره ممکن است در داخل مرکز و یا در بیرون مرکز باشد که با میز امتحان این خرابی مشخص می شود. مثلاً ممکن است این خرابی از اتصال دو زوج سیم باشد یا خط مشترک پاره شده باشد. پس از تست شماره، در صورتی که ایراد از بیرون مرکز باشد، فرم خرابی صادر می شود، این فرم خرابی در کامپیوتر و در فیلد شبکه ثبت خرابی، با شماره ی روی فرم ثبت شده و سپس این فرم را به کارکنان شرکت پیمانکاری می دهند و کارکنان خط مشترک را تا منزل مشترک تست می کند. اگر ایراد از سیم کشی منزل باشد، کارکنان بوق را از سر داخله به مشترک تحویل می دهد. در ضمن ایرادات سیم کشی داخل منزل به عهده مخابرات نمی باشد. در صورت وجود عیب در داخل مرکز آن عیب را پیدا کرده و بر طرف می کنند. ممکن است رانژه های MDF پاره شده باشند و یا زوج سیم ها به خوبی به بوخت ها متصل نشده باشند. پس از برطرف شدن مشکل تلفن، فرم های خرابی به مرکز بر می گردد و توسط کامپیوتر در فیلد خرابی اعلام رفع خرابی، با شماره ی روی فرم ثبت می شوند و پس از آن کادر های موجود در فرم خرابی پر می شود و سپس این فرم بایگانی می شود.
برطبق آمار حدود 70درصد ازخرابی در بیرون از مرکز تلفن و داخل ساختمان مشترک میباشد و 30درصد آن در درون مراکز تلفن میباشد.
41
از لحاظ فنی آرم مخابرات همان گونه که ملاحظه می شود از دو فلش ، نیم دایره های موجی متحد المرکز و یک علامت پالس که از فضای بین دو فلش حاصل شده ، تشکیل گردیده و مجموعا" یک دایره را می سازد .دو فلش در جهت مخالف یکدیگر قرار دارند و با هم ترکیب شده اند و در واقع حرکت رفت و برگشت را بازگو می کنند ، مثلا" رفت و برگشت صدا و یا هر پیام ارتباطی دیگر .
خط شکسته ی درون آرم که در فضای بین دو فلش قرار دارد ، در واقع نشان دهنده پالس مخابراتی است . معمولا" برش عمودی امواج (الکتریکی ، صوتی و یا هر نوع موج فیزیکی) به شکل پالس ، سیگنال و ...... است. انتهای هر فلش نیم دایره های متحد المرکزی قرار دارد که سیاهی و سفیدی های آن ها بازگو کننده ی امواج از بالاست . امواج الکتریکی پایه و اساس مخابرات است . همان گونه که سنگی را درون آب می اندازید ، امواج متحد المرکزی بر سطح آب ظاهر می شود و این امواج در جهت پیرامون فضای آب( حوض یا استخر یا ..) به حرکت در می آید و تا جایی ادامه می یابد که محیط انتقال موج ادامه دارد و در نهایت بر اثر مستهلک شدن نیروی اولیه ی وارد شده بر سطح آب ( بر اثر سنگ ) ، موج حاصل می میرد و استهلاک می یابد . چرا که هر موجی در طبیعت حالت میرایی دارد . امواج مخابراتی هم معمولا" در محیط انتقال خود ( اعم از سیم ، کابل ، یا فیبرنوری ) میرایی دارند و معمولا" در مسیر خود سامانه ها یا امکانات فنی ( به نام رپیتر)امواج را تقویت می کنندوادامه می دهند . در حال حاضر امواج مخابراتی صدا ، تصویر ، دیتا (اطلاعات ) و حتی تصویرهای متحرک ( فیلم ) را از یک سامانه ی مخابراتی ) مبدا ( به سامانه ی مخابراتی دیگر ) گیرنده ) انتقال می دهند . آرم مخابرات ایران چون بر اساس موج طراحی شده - به رغم توسعه و رشد کمی و کیفی فناوری مخابرات و افزایش ظرفیت آن- همچنان بازگو کننده ی چیستی ، چگونگی، معنا ، مفهوم و وظایف مخابرات است .
8
نام و نوع اداره :
نام اداره عبارتست از اداره مخابرات شهرستان میناب .
موضوع اداره :
موضوع اداره در شهرستان عبارت است از ایجاد ، بهره برداری ، توسعه و نگهداری شبکه های تلفن ثابت و داده در حوزه شبکه های غیرمادر مخابراتی ، در قالب تحقق اهداف و برنامه های شرکت مخابرات ایران (سهامی عام) و انجام وظایف و اختیارات مقرر در شبکه تلفن ثابت و اجرای تکالیف شرکت مخابرات ایران در مواردی از قیبل نگهداری و توسعه شبکه های داده و ارتباطات سیار که به شهرستان تفویض اختیار می شود .
مدت اداره :
فعالیت اداره از تاریخ تاسیس به مدت نامحدود خواهد بود .
تابعیت و مرکز اصلی اداره:
تابعیت اداره ایرانی ومرکز اصلی آن در شهر بندرعباس واقع و محدوده فعالیت آن در سطح همان استان خواهد بود . انتقال مرکز اصلی شرکت به هر شهر دیگر در داخل کشور منوط به تصویب مجمع عمومی فوق العاده می باشد ، لیکن تعیین و تغییر نشانی در همان شهر ، بنا به تصویب هیئت مدیره در سطح استان صورت خواهد گرفت .
9
فصل دوم
آشنایی با مکان کارآموزی
10
بهتر است قبل از آنکه به موضوع کارآموزی وآموخته های طی دوره کاراموزی بپردازم شرح کوتاهی در مورد مکانی که در آن کارآموزی را گذراندم، توصیف کنم تا یک دید کلی در مورد مکان کارآموزی من داشته باشید. به طور کلی اداره مخابرات شهرستان میناب به دو قسمت اداری و فنی تقسیم می شود که هرقسمت دارای بخش های مختلف و وظایف خاص خود میباشد.
قسمت اداری شامل:
1-واحد اداری
2-واحد امور مشترکین
3- واحد آبونمان
4-واحد خرید وانبارداری
5-واحد دبیرخانه
6-واحد حسابداری
7- واحد مالی
8- واحد نگهبانی
9-شبکه
قسمت فنی (مرکز تلفن) شامل:
1-سالن سوئیچ
2-سالن امتحان یاMDF (Main Distribution Frame)
3- اتاق تغذیه
4- شبکه کابل
11
هرکدام از قسمت های عملکردی گفته شده در صفحه قبل وظایف خاصی دارندکه در کنار و در ارتباط با هم ساختار تشکیلاتی اداره مخابرات راتشکیل می دهند.
شرح وظایف واحد های عملکردی:
واحد اداری:نظارت بر کار پیمانکاران-تنظیم قرارداد های پیمان کاری –مکاتبات-پیگیری انشعاب آب و برق ساختمانهای اداری وفنی- تحویل و تحول ساختمانهای مخابرات روستایی.
واحد امور مشترکین:رسیدگی به تقاضای مشتریان-رسیدگی به تقاضای ثبت نام تلفن- تغییر مکان و تغییرنام فیش و تلفن- رسیدگی به شکایتهای مرتبط باکارکرد غیرمتعارف تلفن- تعویض شماره- اصلاح نام ونشانی مندرج در قبض ها.
واحد آبونمان: صدور قبضهای مشترکین –اصلاح های مرتبط با قبضهای مشترکین.
واحد خرید وانبارداری: خرید لوازم طبق برگ درخواست و تنظیم اسناد مربوطه و تحویل آن به امورمالی- صدور حواله انبار – رسید انبار – انبارگردانی – اعلام نیازهای واحدها به مسئولین.
واحددبیرخانه: ثبت و صدور نامه های وارده و صادره – ارسال و دریافت نامه ها- بایگانی پرونده کارکنان-ماشین نویسی.
واحد حسابداری: صدور اسناد- پیگیری امور مالی و نقدینگی- ثبت درآمدها و هزینه ها- محاسبه
12
صورت وضعیتها-محاسبه حقوق دفاتر و مراکز پیمانکاران- مجوز و اخذ اعتبارات.
واحد مالی:نظارت بر واحدهای حسابداری و حسابداری توابع .
واحد شبکه:بررسی امکانات- رفع خرابی کابلی- نظارت بر کار پمانکارشبکه هوایی- بررسی استعلام منصوبات کابلی-پیگیری طرحهای شبکه کابل.
واحدنگهبانی: محافظت از ساختمان و ورود و خروج پرسنل و ارباب رجوع را به عهده دارد.
سالن سوئیچ: مهمترین قسمت واحد پشتیبانی و فنی می باشد که که اطلاعات تمامی شماره تلفن ها، قطع و وصل شماره تلفن، ارتباط بین مراکز تلفنی و... در آنجا کنترل می شود.
سالن امتحان: وظیفه ی سالن امتحان، امتحان و تست شماره ها می باشد.
اتاق تغذیه: وظیفه ی اتاق تغذیه تامین برق مرکز تلفن می باشد.
شبکه کابل: این قسمت رابط بین قسمت MDFوحوضچه ها و کافو می باشد به این ترتیب که چندین کابل از MDFبه شبکه کابل وارد و از آنجا حوضچه ها و کافو ها می رود.
این شرح کوتاهی از وظایف قسمتهای مختلف اداره مخابرات شهرستان میناب بود که دراین قسمت گفته شد و در ادامه نمودار سازمانی اداره مخابرات را نشان داده می شود.
13
نمودار سازمانی