لینک فایل مقاله درمورد تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق

مشخصات فایل

عنوان: تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق

قالب بندی: word

تعداد صفحات: 28

 

 

محتویات

تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق

تبیین نظر ارسطو و افلاطون

امکان تغییر انسان و انواع تغییرپذیرى

بعثت انبیا

تکلیف، در همه ادوار زندگى

تغییر خَلق و خُلق

نقش معرفت در تغییر اخلاق

قرآن و تغییر اخلاق

تفضل نعمت و استحقاق کیفر

نعمت ابتدایى الهى

اسراف در نفس

عاقبت مؤمن و کافر

رابطه ملکه شدن با قساوت قلب

احیاى زمین و زمینه مرده

تغییر و جهاد اکبر

فرار از «زحف‏» در جهاد اکبر

پى‏نوشت‏ها

منبع

 

 

 

قسمتی از مقاله

تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق

یکى دیگر از مبادى علم اخلاق این است که آیا اخلاق، قابل تغییر است‏یا نه؟ فارابى در کتاب شریف «الجمع بین الرایین‏» در باره یکى از بحثهاى مورد اختلاف دو شخصیت‏بزرگ علمى یعنى ارسطو و افلاطون در مسئله اخلاق مى‏فرماید:

عده‏اى بر آنند که بین این دو شخصیت عظیم علمى، اختلاف نظر هست; ارسطو بر این باور است که اخلاق، جزو عادات تغییر پذیر و تحول یاب است; اما افلاطون بر این عقیده است که اخلاق بر دو قسم است: قسمى طبیعى و قسمى دیگر کسبى است و بخش طبیعى اخلاق، قابل تغییر نیست (1) .

البته اگر این دو سخن با همین دو تعبیر، از آن دو شخصیت‏بزرگ فلسفى نقل شده باشد، با هم ناهماهنگ است; زیرا ارسطو مى‏گوید اخلاق کلا قابل تغییر و تحول است ولى افلاطون مى‏گوید شاخه‏اى از اخلاق که کسبى است، قابل تغییر است; اما بخش دیگر آن که طبیعى است قابل تغییر نیست.

تبیین نظر ارسطو و افلاطون

فارابى مى‏گوید:

جناب ارسطو این مسائل را در کتاب «فیه ما فیه‏» گفته است و من در آن کتاب به شرح این مطالب پرداختم و گفتم اولا: این کتاب در قوانین مدنى است، نه در اخلاق; یعنى، مسائل حقوقى را بازگو مى‏کند; نه مسائل اخلاقى را و ثانیا: نظر جناب ارسطو در آن کتاب، مسائل کلى و مطلق است نه مسائل جزئى (2) .

یعنى به طور کلى بحث مى‏کند که آیا اخلاق همانند «ذاتیات‏» و یا به تعبیر پیشینیان «جنس‏» و «فصل‏» و «ماده‏» و «صورت‏» است و به عبارت دیگر همان طور که فصل، ذاتى هر ذى فصل و نوع، ذاتى هر ذى نوع است، آیا خلق، ذاتى هر متخلق و تغییر ناپذیر است‏یا هر خلقى قابل تغییر است؟

جناب ارسطو اصل امکان قبول تغییر را مطرح کرده و سخن او در سهولت و صعوبت آن نیست. اما سخن افلاطون این است که اخلاق، دو قسم است; بخشى از آن طبیعى و تغییر آن، دشوار و بخش دیگر کسبى و تغییر آن آسان است و منظور از طبیعى بودن «صورت نوعیه‏» و ذاتى شدن نیست; بلکه ملکه شدن به منزله صورت شدن است و قهرا تغییرش دشوار است; ولى محال نیست. چرا که بین «متعذر» و «متعسر» فرق است. «متعسر» چیزى است که ممکن ولى دشوار است اما «متعذر» چیزى است که انسان از انجام آن معذور است و قادر بر آن نیست. متعذر در این گونه موارد که در مقابل متعسر قرار مى‏گیرد، به معناى ممتنع است.

بنابراین، نظر افلاطون این است که تغییر دادن اخلاقى که طبیعى شود دشوار است; اگر درختى به صورت کج رشد کند و راه عابران را ببندد، باغبان مشکل مى‏تواند آن را راست کند، ولى چنین نیست که به هیچ وجه نتوان آن را مستقیم کرد; البته منحنى بالذات را نمى‏شود مستقیم کرد; اما مى‏شود با عواملى این مانع سر راه را برداشت. منظور افلاطون از این مثال این است که تغییر روش کسى که به خلقى خاص، سالیان دراز، عادت کرده و به حد کهولت رسیده است، سخت است.

در تعبیرات دینى ما هست که: «رد المعتاد عن عادته کالمعجز» (3) یعنى، تغییر دادن مسیر اعتیاد کسى که به چیزى عادت کرده، مانند معجزه است البته نه خود معجزه و در آثار ادیبان بزرگوار ما آمده است:

«تربیت نا اهل را چون گردکان بر گنبد است‏»

این خود تشبیهى است و جناب شیخ مصلح الدین سعدى، نمى‏خواهد بگوید همان طور که گردو روى گنبد دوار نمى‏ایستد بلکه مى‏غلطد، تربیت‏براى نااهل روا نیست، منظور وى دشوار بودن است نه محال بودن.

بنابراین، جناب فارابى مى‏فرماید: افلاطون مثل ارسطو فتوا مى‏دهد که ممکن است اخلاق را عوض کرد اگر چه این تغییر، دشوار است; و سپس مى‏افزاید: هر صورت جدیدى بعد از مدتى که با ماده خود، قرین مى‏شود، مجموعا ماده ثانى براى صورت بعدى مى‏شود و آن صورت بعدى هم که روى این مجموعه پدید مى‏آید و مدتى با آنها عجین مى‏شود، مجموعا ماده براى صورت سوم و... مى‏گردند. آنگاه مثالى ذکر مى‏کند: مثل این که خاک به صورت گیاه در مى‏آید و گیاه وقتى رشد کرد، به صورت الواح، چوبها و تخته‏ها و تخته‏ها به صورت تخت، میز تحریر و مانند آنها در مى‏آید که به این ترتیب، هر کدام از اینها زمینه براى پذیرش صورتهاى بعدى است.

البته این صورت، صورت طبیعى نیست; بلکه صورت صناعى است که جناب افلاطون آن را در حد مثال براى تقریب به ذهن ذکر کرده‏اند; یعنى نفس با هر خصوصیتى که مانوس شود، زمینه براى صفت‏بعدى را پیدا مى‏کند و آن صفت‏بعدى هم که مدتى در نفس مى‏ماند براى پدید آمدن صورت طبیعى دیگرى، زمینه و طبیعت مى‏شود. بنابراین، افلاطون نمى‏گوید تغییر صور و افراد، یکسان است; بلکه مى‏گوید بعضى از آنها سخت و بعضى، سهل است و جناب ارسطو هم نمى‏گوید تغییر همه یکسان است; یعنى، تغییر اخلاق براى کسى که معتاد به خلقى شده با کسى که عادت نکرده، یکسان است پس در اصل امکان تغییر و نیز در تفاوت بین درجات اخلاقى به صعوبت و سهولت، هر دو موافقند و بین این دو بزرگوار، اختلاف نظرى نیست.

 

امکان تغییر انسان و انواع تغییرپذیرى

آنچه که در جهان یافت‏شده یا مانند فرشتگانى است که سخن همه آنها این است: «وما منا الا له مقام معلوم‏» (4) و تغییر پذیرى در حیطه آنان راه ندارد، چون موجوداتى مجرد و ثابتند و یا مثل موجودات عالم طبیعت مانند آسمانها، دریاها، کوهها، درختان، حیوانات و انسان است که تغییر پذیرند.

تغییر پذیرى بر سه گونه است: یا به صورت زوال و نابودى است که پیشینیان از آن به «کون و فساد» تعبیر مى‏کردند و یا به صورت تکامل یا تنازل است که سه قسم مى‏شود و هر سه قسم تغییر هم در انسان هست. چون انسان در قلمرو طبیعت است و هر موجودى که در منطقه طبیعت‏به سر مى‏برد پذیراى تغییر است.

موجودى که در مسیر حرکت قرار مى‏گیرد، گاهى بر اثر آسیب و گزند حوادث، فاسد مى‏شود; گاهى راههاى تنزل و گاهى راههاى تعالى و تکامل را طى مى‏کند. گرچه آنچه که حرکت است، بالاصالة و بالذات، همان است که در مسیر کمال باشد; اما برخى تحولات بالعرض هم هست.

در هر صورت، انسان مى‏تواند سه گونه تغییر داشته باشد:

1 زوال پذیرى و این همان مسئله «مرگ‏» است; مثل سایر موجودات که فاسد مى‏شوند: «کل نفس ذائقة الموت‏» (5) .

2 تغییر پذیرى در جهت تنزل که: «ان المنافقین فى الدرک الاسفل من النار» (6) که اینها به جاى «تدرج‏»، «تدرک‏» دارند! یعنى به جاى این که درجاتى را طى کنند درکاتى را مى‏پیمایند.

3 تغییر پذیرى در مسیر کمال که انسانها در این گونه تغییر، «درجات‏» دارند; به این معنا که، در اوایل امر با استناد به آیه «لهم درجات عند ربهم‏» (7) داراى درجه هستند ولى در اواخر بر اساس آیه «هم درجات عند الله‏» (8) ، خودشان عین ملکات نفسانى و متن «درجه‏» کمال مى‏شوند.

بنابراین، تغییر پذیرى درانسان هست; ولى آنچه که در محورهاى اخلاقى مطرح است همین دو بخش تغییر یعنى تغییر به طرف نزول و به طرف صعود است و گرنه تغییر موت و زوال و نابودى، امرى طبیعى است و ربطى به اخلاق ندارد، البته موت ارادى، در بحثهاى اخلاقى جایگاهى رفیع دارد ولیکن چنین مرگ اختیارى به همان تکامل وجودى برمى‏گردد که از انحاى تغییر استطالى است.

از نشانه‏هاى امکان تغییر، ضرورت بعثت انبیا و مختلف بودن انسان در همه ادوار زندگى است.

بعثت انبیا

یکى از بهترین ادله ضرورت بعثت انبیا (علیهم السلام) سامان بخشیدن به نابسامانیهاى اخلاقى است که انسانهاى بد آموخته را به اخلاق خوب تربیت کنند. اما اگر تغییر اخلاق و دگرگونى اوصاف نفسانى، ممکن و میسر نمى‏بود، انبیامبعوث نمى‏شدند چون بر فرض هم که بیایند و مردم را عالم کنند، وقتى علم‏نتواند نهاد آنان را دگرگون کند، بعثت و تعلیم چه سودى خواهد داشت؟ در این‏صورت، تعلیم کتاب و حکمت، بارى بر روى دوش انسانها خواهد بود و انبیا رنجى بر رنجهاى انسانها مى‏افزایند، رنج فراگیرى و رنج ناهماهنگى بین علم واخلاق.

اما اگر تهذیب نفس ممکن باشد، هر دو رنج‏برطرف مى‏شود وقتى چیزى یاد گرفتند، هم لذت مى‏برند که از درد جهل رهایى یافتند و هم لذت مى‏برند که آن رذایل اخلاقى را در سایه این علوم و معارف آموخته شده عوض مى‏کنند و اگر مستکبران دعوت انبیا را نپذیرفته‏اند، اما بسیارى از افراد پذیرفته‏اند. مستکبران بر اثر این که اموال و اولادشان، «فتنه‏»اى براى آنان بود، توفیق تهذیب روح، نصیبشان نشده است; چنانکه میگسارى، قمار بازى، بت پرستى، شرک، تجاوز، تعدى، دروغ و معاصى دیگر، جزو اخلاق رایج مردم «حجاز» شده بود و در میان مردم «مدین‏» «حجر» سرزمین قوم «عاد» و «ثمود» و... هم رایج‏بود; ولى انبیا آمدند و تا حدودى، موفق شدند و برخى از آنها را اصلاح کردند; گرچه در بعضى از ادوار تاریخى، توفیق هدایت، کمتر نصیب مردم مى‏شده و اکثر آنان به طرف فساد مى‏رفتند.

قرآن در این زمینه، راجع به قوم لوط مى‏فرماید: «فما وجدنا فیها غیر بیت من المسلمین‏» (9) (تنوین تنکیر در «بیت‏» نشانه وحدت است) یعنى، فقط یک خانوار به پیغمبرشان ایمان آورد. در بخشى دیگر مى‏فرماید: «ولا تجد اکثرهم شاکرین‏» (10) که شیطان این پیام را داد و یا در جاى دیگر، مى‏فرماید: «وما وجدنا لاکثرهم من عهد وان وجدنا اکثرهم لفاسقین‏» (11) ; یعنى، اکثر آنها متعهد نیستند بلکه فاسقند; اما گروه فراوانى بر اثر تهذیب انبیا، مهذب و مزکى شدند و اگر تغییر خلق میسر نبود، انبیا همیشه ناکام مى‏ماندند و اصل بعثت نیز، لغو مى‏شد.

برهان عقلى بر امکان تغییر و شواهد تجربى بر وقوع آن، نشان مى‏دهد که اخلاق تغییر پذیر است; بدان، خوب و خوبان، بد مى‏شوند. البته همان گونه که در علوم، گاهى فراگیرى، سهل و گاهى سخت است، در اخلاق هم چنین است; فراگیرى علوم و اخلاق و تخلق به اخلاق جدید براى سالمندان، سخت است; ولى سخت‏بودن غیر از محال بودن است. تعلم و تخلق حکم واحد دارند; زیرا اگر سالمند بخواهد مطلب جدیدى را یاد بگیرد، براى او بسیار سخت است; در حالى که تعلیم براى همه در هر سن، ممکن است و به همین جهت هم دستور داده شده تا گور، علم بیاموزید; تغییر اخلاق هم چنین است.

باید بین سختى و امتناع فرق گذاشت; انبیا (علیهم السلام) هم آمدند و تا حدودى در تغییر اخلاق موفق بودند، هم آن ممکن را به فعلیت رساندند و هم آن دشوار را سهل کردند; زیرا وقتى به انسان آگاهى بدهند و انسان، آگاه شود که رذیلت اخلاقى سم است، از آنجا که به حیات خود علاقمند است و یقین دارد که این سم او را از پا در مى‏آورد، از آن دست‏برمى‏دارد. انبیا (علیهم السلام) نه تنها از راه علم حصولى بلکه از راه علم حضورى و شهودى، در انسان باور ایجاد مى‏کردند که آن باور در تغییر اخلاق، نقش سازنده‏اى دارد.

تکلیف، در همه ادوار زندگى

نشانه دیگر براى تغییر پذیرى خلق آن است که براى هر کسى تکلیف تا لحظه مرگ وجود دارد، در حالى که اگر تغییر عادت، محال باشد، چنین تکلیفى، «تکلیف به محال‏» است و تکلیف به محال هم ممکن نیست از حکیم مطلق صادر شود. پس تکلیف دائمى در تمام ادوار زندگى، نشانه امکان تغییر اخلاق، است و نباید گفت اگر کسى با برخى مسائل اخلاقى عادت کرده باشد، تغییر آن محال است.

تغییر خَلق و خُلق

غزالى، تغییر «خلق‏» را از تغییر «خلق‏» جدا کرده است; این مطلب را دیگران هم گفته‏اند. بسیارى از خطوط اصلى مطالب را مرحوم فارابى، ابن سینا و ابن‏مسکویه بیان کرده‏اند و بعد غزالى که شارح خوبى است آنها را مشروحا ارائه‏داده است; ولى او متاسفانه نتوانست امهات معارف عقلى را بیابد. چون، فلسفه را نزد استاد ماهرى فرا نگرفت و خیال کرد فلسفه، علمى است که با مطالعه‏قابل فراگیرى است; در حالى که فلسفه، علمى است که اگر کسى آن را پیش استاد متظلع نخواند، اگر چه در حد غزالى باشد به عمقش نمى‏رسد. شاهد این سخن سخنان اوست که وقتى مى‏خواهد در مسائل عمیق فلسفى اظهار نظر کند، پیاده بودن او محسوس است! خود نیز اعتراف مى‏کند که فلسفه را نزد استاد نخوانده است; وى ابتدا «مقاصد الفلاسفه‏» و سپس «تهافت الفلاسفه‏» را نوشته است.

غزالى در کتاب شریف «احیاء» مى‏فرماید:

خَلق قابل تغییر نیست، ولى خُلق قابل تغییر است و انبیا آمدند که خُلق را عوض کنند (12) .

رنگین پوست و سیاهروى، نمى‏تواند رنگ پوست‏خود را تغییر بدهد; ولى اگر قلب کسى سیاه باشد مى‏تواند آن را با توبه سفید کند; چنانکه عده‏اى چنین کردند و عده‏اى که قلبشان سفید و روشن بود، خداى نخواسته به دام ارتداد افتادند و سیاه دل شدند:

«ان الذین امنوا ثم کفروا، ثم امنوا ثم کفروا ثم ازدادوا کفرا لم یکن الله لیغفر لهم‏» (13) .

تغییر، هم در اعتقاد و هم در اخلاق و عمل ممکن است.

نقش معرفت در تغییر اخلاق

معرفت هم در تحصیل اخلاق و هم در تغییر آن، مهمترین نقش را دارد; اما معرفت دو قسم است:معرفتهاى حصولى و معرفتهاى حضورى; ولى همان طور که در سایر مسائل، نقش معرفتهاى حضورى و شهودى، قویتر از معرفتهاى مفهومى و حصولى است، در این دو بخش یعنى تحصیل اخلاق و تغییر آن نیز معرفت‏شهودى، اثر بیشترى دارد; یعنى، اگر انسان، فضیلت‏یک خلق و رذیلت‏خلق مقابل آن را مشاهده کند، فورا از رذیلت، دست‏بر مى‏دارد; چون نفس گرچه «اعدى عدو» درونى انسان است و تا انسان را از پا در نیاورد آرام نمى‏نشیند و سعى مى‏کند اسیر بگیرد، چنانکه حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) مى‏فرماید: «کم من عقل اسیر تحت هوى امیر» (14) ولى شهود فضیلت اخلاقى، در انسان، گرایش ایجاد مى‏کند و انسان دگرگون مى‏شود و شهود مسموم بودن رذایل اخلاقى، گریز از رذایل اخلاقى ایجاد مى‏کند.

لذا در بعضى از تعبیرات دینى آمده است: «بعد نفسک‏»; «ایاکم و...» (15) ، «ایاک‏» یعنى خود را دوربدار; مبادا با سم یا آتش، بازى کنى و یا سم در تو اثر کند.

و . . . . .


کلمات کلیدی : مقاله درمورد تغییرپذیری خُلق یا اخلاق,تبیین نظر ارسطو و افلاطون ,امکان تغییر انسان و انواع تغییرپذیری ,تکلیف, در همه ادوار زندگی ,تغییر خَلق ?
در این سایت هیچ فایلی برای فروش قرار نمی گیرد. برای پشتیبانی و خرید فایل به سایت اصلی فروشنده مراجعه بفرمائید:

لینک دریافت فایل از سایت اصلی



لینک منبع :لینک فایل مقاله درمورد تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق

مقاله درمورد تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق – send - sun پروژه sunrank.ir/send/مقاله-درمورد-تغییرپذیرى-خُلق-یا-اخلاق/‏ - ذخیره شده کاربر محترم میتوانید مشخصات فایل مقاله درمورد تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق را مشاهده ... دانلود پروژه خربزه و خرج کرد آن لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب * فرمت فایل ... مقاله درمورد تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق – net - mizban مقاله net.mizbang.ir/مقاله-درمورد-تغییرپذیرى-خُلق-یا-اخلاق/‏ - ذخیره شده 3 آوریل 2018 ... کاربر محترم میتوانید مشخصات فایل مقاله درمورد تغییرپذیرى خُلق یا ... تحقیق درمورد کاربرد گیاهان قندی در زراعت فرمت فایل : WORD (لینک ... مقاله تغییرپذیری خُلق یا اخلاق | description free62.codetalk.ir/ap-description/45795/html‏ - ذخیره شده 17 مارس 2019 ... اطلاعات |مقاله تغییرپذیری خُلق یا اخلاق| را بخوانید و سپس دانلود کنید. ... فرمت فایل دانلودی:. zip. فرمت فایل اصلی: docx. تعداد صفحات: 31. حجم فایل: 23 کیلوبایت ... لینک کمکی ... دانلود تحقیق در مورد هیجانات و خلق ها، در قالب word و در 14 صفحه، قابل ویرایش، شامل هیجانات و خلق ها، هیجانات و خلق های اصلی، ... دانلود فایل با عنوان تحقیق تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق|جِی ایی jer.xteach.ir/ka/458773/تحقیق-تغییرپذیرى-خُلق-یا-اخلاق‏ - ذخیره شده محقق گرامی فایل مورد نظر در مورد تحقیق تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید. فرمت فایل: ورد( word)_قابل ویرایش، بخشی ... لینک دانلود. مطالب دیگر: سلول های خورشیدی آموزش PLC ... دریافت فایل: تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق|دی آی digit.xteach.ir/sd/.../دریافت-فایل:-تغییرپذیرى-خُلق-یا-اخلاق‏ - ذخیره شده لینک دانلود. مشخصات فایل مورد نظر در مورد تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید. یکى دیگر از مبادى علم اخلاق این است که آیا اخلاق، قابل تغییر است یا نه؟ ... D) رشته اخلاق پزشکی 91-92 توبه از دیدگاه قرآن- تحقیق معارف و اندیشه اسلامی و اخلاق و تاریخ اسلام اهمیت ... تغییرپذیرى خُلق – update - ideru مقاله update.iderutconf.ir/تغییرپذیرى-خُلق/‏ - ذخیره شده ,تغییرپذیری,خُلقتغییرپذیری,خُلق,یا,اخلاق,, تغییرپذیری خُلق در دسته بندی عمومی ... لینک دانلود و خرید پایین توضیحات فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت ... عمومی و آزاد بازدید کننده عزیز میتوانید فایل مربوط به تحقیق درمورد ارائه الگوی ... مقاله تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق – دانشگاهی khabarfariman.ir/مقاله-تغییرپذیرى-خُلق-یا-اخلاق/‏ - ذخیره شده فایل کامل مقاله تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق به همراه لینک دانلود. دانلود فایل. عنوان: تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق قالب: Wordتعداد صفحات: 31یکى دیگر از مبادى علم اخلاق ... تغییرپذیرى خُلق – monolog - nano مقاله nanovalve.ir/monolog/تغییرپذیرى-خُلق/‏ - ذخیره شده کاربر عزیز میتوانید مشخصات فایل تغییرپذیرى خُلق را مشاهده و در صورت نیاز آن را ... 28 تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق یکى دیگر از مبادى علم اخلاق این است که آیا اخلاق، ... پاورپوینت در مورد خدمات شهری و محیط زیست و ایمنی لینک دانلود و خرید پایین… تغییرپذیرى خُلق – اتچمنت مقاله sedayekhak.ir/attachment/تغییرپذیرى-خُلق/‏ - ذخیره شده ,تغییرپذیری,خُلقتغییرپذیری,خُلق,یا,اخلاق,, تغییرپذیری خُلق ... تحقیق در مورد طلاق و احکام آن لینک دانلود و خرید پایین توضیحات فرمت فایل word و قابل… مقاله تغییرپذیری خلق یا اخلاق | corps | 236611 corps.popgram.ir/corps/236611/html‏ - ذخیره شده خلق, مقاله, یا, تغییرپذیری, اخلاق ... لینک کمکی ... مقاله تغییرات ناشی از استرس اسمزی در جوانه زنی رشد و قند محلول در دانه سورگوم زن چاپلوسی مقاله تغییرپذیری ... مقاله تغییرپذیری خُلق یا اخلاق - dlform5 dlform5.keybood.ir/ap/45795/html‏ - ذخیره شده این یک مقاله تغییرپذیری خُلق یا اخلاق حقیقت است که در مقاله تغییرپذیری خُلق ... لینک کمکی ... دسته بندی: جزوات» سایر موارد تعداد مشاهده: 173 مشاهده فرمت فایل دانلودی:. zip فرمت فایل اصلی: word تعداد صفحات: 15 حجم فایل: 20 کیلوبایت مدل. ... دانلود تحقیق در مورد هیجانات و خلق ها، در قالب word و در 14 صفحه، قابل ویرایش، شامل ... تغییرپذیرى خُلق – لاین توپ seoarzon.ir/line/تغییرپذیرى-خُلق/‏ - ذخیره شده کاربر عزیز میتوانید مشخصات فایل تغییرپذیرى خُلق را مشاهده و در صورت نیاز آن را ... 28 تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق یکى دیگر از مبادى علم اخلاق این است که آیا اخلاق، قابل ... تحقیق در مورد یک اجرای یک سیستم مدیریت شبکه OSI 16 ص لینک… مقاله تغییرپذیری خلق یا اخلاق | dos | 236849 dos.etock.ir/dos/236849/html‏ - ذخیره شده خلق, مقاله, یا, تغییرپذیری, اخلاق ... لینک کمکی ... فایل پاورپوینت دوره آموزشی سیستم مدیریت کیفیت برای مدیران در 4 ساعت نگاهی به سیستم مدیریت کیفیت ... تغییرپذیرى خُلق – document kicc-apple.ir/document/تغییرپذیرى-خُلق/‏ - ذخیره شده کاربر عزیز میتوانید مشخصات فایل تغییرپذیرى خُلق را مشاهده و در صورت نیاز آن را ... 28 تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق یکى دیگر از مبادى علم اخلاق این است که آیا اخلاق، ... تحقیق درمورد: آسیب شناسی در رشته های ورزشی خاص لینک دانلود و خرید پایین ... دانلود پاورپوینت پژوهشکده زیست فناوری دام، طیور و آبزیان – 15 ... pdpnetwork.ir/data/دانلود-پاورپوینت-پژوهشکده-زیست-فناور/‏ - ذخیره شده مقاله درباره آشنایی با SCSI001 فرمت فایل : WORD (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد ... کاربر محترم میتوانید مشخصات فایل مقاله درمورد تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق را ... دانلود پاورپوینت تجارت الکترونیکی – shortcut - seo-site مقاله seo-websites.ir/shortcut/دانلود-پاورپوینت-تجارت-الکترونیکی/‏ - ذخیره شده 29 آوریل 2018 ... بازدید کننده عزیز میتوانید فایل مربوط به دانلود پاورپوینت تجارت الکترونیکی را که در دسته بندی کتاب ، جزوه قرار دارد را ... تغییرپذیری,خُلقتغییرپذیری,خُلق,یا, اخلاق,, تغییرپذیری خُلق در دسته بندی ... پاورپوینت درمورد بودجه انعطاف پذیر , بودجه انعطاف پذیر,دانلود ... تحقیق درباره ارزشیابی لینک دانلود… تحقیق درباره خیار – report - seo-site مقاله seo-websites.ir/report/تحقیق-درباره-خیار/‏ - ذخیره شده 3 آوریل 2018 ... قالب فایل(ورد) لینک دانلود پایین صفحه تعداد صفحه:97 بخشی از متن خیار طبقه بندی ... مقاله درمورد تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق مشخصات فایل عنوان: ... مقاله تغییرپذیری خلق یا اخلاق dl2.e-gandoman.ir/all/236290/html‏ - ذخیره شده خلق, مقاله, یا, تغییرپذیری, اخلاق. اگر نادانی مقاله تغییرپذیری خلق یا اخلاق مردم و شرارت رهبران مقاله تغییرپذیری خلق یا اخلاق نبود در این دنیای مقاله تغییرپذیری ... مقاله تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق – تست مقاله nanotour.ir/test/مقاله-تغییرپذیرى-خُلق-یا-اخلاق/‏ - ذخیره شده فایل کامل مقاله تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق به همراه لینک دانلود ... عنوان: تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق قالب: Wordتعداد صفحات: 31یکى دیگر از مبادى علم اخلاق این است که ... تحقیق در مورد پرورش و پرواربندی دام 20 ص – فری لوت amlaaktalayesabz.ir/.../تحقیق-در-مورد-پرورش-و-پرواربندی-دام-20-ص/‏ - ذخیره شده کاربر عزیز میتوانید مشخصات فایل تحقیق در مورد پرورش و پرواربندی دام 20 ص را مشاهده و ... لینک دانلود و خرید پایین توضیحات دسته بندی : وورد نوع فایل : .doc ( قابل ... تغییرپذیری,خُلقتغییرپذیری,خُلق,یا,اخلاق,, تغییرپذیری خُلق کاربر عزیز ... تحقیق در مورد تواضع و فروتنى 13ص – entry مقاله - seopole seopole.ir/entry/تحقیق-در-مورد-تواضع-و-فروتنى-13ص/‏ - ذخیره شده کاربر عزیز میتوانید مشخصات فایل تحقیق در مورد تواضع و فروتنى 13ص را مشاهده و در ... لینک دانلود و خرید پایین توضیحات دسته بندی : وورد نوع فایل : .doc ( قابل ... تغییرپذیری,خُلقتغییرپذیری,خُلق,یا,اخلاق,, تغییرپذیری خُلق کاربر عزیز ... پاورپوینت جستجوی ممنوع – selection selection.gridlearn.ir/پاورپوینت-جستجوی-ممنوع/‏ - ذخیره شده فرمت فایل : پاورپوینت قابل ویرایش تعداد اسلاید: 34 قسمتی از پاورپوینت : عبارت ... بکار می رود که مقدس و غیرقابل لمس و یا (بخاطر خطر داشتن ) ممنوع شده هستند. ... تغییرپذیری خُلق علوم انسانی تغییرپذیرى خُلق لینک دانلود و خرید پایین ... و آزاد تحقیق در مورد هسته سلول لینک دانلود و خرید پایین توضیحات فرمت فایل word و ... مقاله تغییرپذیری خُلق یا اخلاق | 33993 | original1 s18.tarikabazar.ir/original1/33993/html‏ - ذخیره شده 15 مه 2019 ... عنوان: تغییرپذیری خُلق یا اخلاق. قالب: Word. تعداد صفحات: 31. یکی دیگر از مبادی علم اخلاق این است که آیا اخلاق، قابل تغییر است یا نه؟ فارابی ... تحقیق:نقش فناورى هاى ارتباطى در پیشرفت کشور – researcher masterlink.ir/.../تحقیقنقش-فناورى-هاى-ارتباطى-در-پیشرفت/‏ - ذخیره شده کاربر عزیز میتوانید مشخصات فایل تحقیق:نقش فناورى هاى ارتباطى در پیشرفت ... تغییرپذیری,خُلقتغییرپذیری,خُلق,یا,اخلاق,, تغییرپذیری خُلق کاربر عزیز ... تغییرپذیرى خُلق لینک دانلود و خرید پایین توضیحات فرمت فایل word و قابل ... و خوشدلی 56 ص,دانلود تحقیق در مورد اسباب سعادت و خوشدلی 56 ص ,اسباب,سعادت,و ... مقاله تغییرپذیری خُلق یا اخلاق | buy | application5 application5.smshoora.ir/application5-19148.buy.html‏ - ذخیره شده 9 مارس 2019 ... مبادی علم اخلاق; تغییرپذیری خُلق; ارسطو و افلاطون; اخلاق; مسائل اخلاقی ... در این صفحه تخصصی لینک دانلود مقاله تغییرپذیری خُلق یا اخلاق را قرار داده ایم. ... پایان نامه پیرامون تغییرپذیری خُلق، تحقیق در مورد تغییرپذیری خُلق، تحقیق ... فایل بصورت word و قابل ویرایش می باشد، مقاله مطالعه عاطفه، هیجانات و خلق ... تغییرپذیری خلق یا اخلاق | jan | 128451 jan.mohandesalvand.ir/jan/128451/html‏ - ذخیره شده مشخصات فایل عنوان: تغییرپذیری خلق یا اخلاق قالب بندی: word تعداد صفحات: 28 محتویات تغییرپذیری خلق یا اخلاق تبیین نظر ارسطو و افلاطون امکان تغییر ... مقاله تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق | 246455 | docha docha.ir/docha/246455/html‏ - ذخیره شده فایل شماره 246455 | کاربر گرامی به سایت مقاله تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق خوش ... جهت دانلود فایل مقاله تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق همین الان میتونین روی این لینک ... تغییرپذیرى خُلق – اسلش پروژه edupconf.ir/slash/تغییرپذیرى-خُلق/‏ - ذخیره شده ,تغییرپذیری,خُلقتغییرپذیری,خُلق,یا,اخلاق,, تغییرپذیری خُلق در دسته بندی ... لینک دانلود و خرید پایین توضیحات فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت ... و آزاد بازدید کننده عزیز میتوانید فایل مربوط به مقاله درمورد موتور توربینی را که در ... مقاله تغییرپذیری خُلق یا اخلاق - 93thesis 93thesis.myucare.ir/93thesis/33733/amp‏ - ذخیره شده فارابی در کتاب شریف «الجمع بین الرایین» در باره یکی از بحثهای مورد اختلاف دو شخصیت بزرگ علمی یعنی ارسطو و افلاطون در مسئله اخلاق می فرماید: عده ای بر آنند ... دانلود مقاله تغییر پذیری خلق از نظر دین و روانشناسی – part - denj پروژه denjweb.ir/part/دانلود-مقاله-تغییر-پذیری-خلق-از-نظر-دین/‏ - ذخیره شده 3 مه 2018 ... کاربر عزیز میتوانید مشخصات فایل دانلود مقاله تغییر پذیری خلق از نظر ... تغییرپذیرى خُلق یا اخلاق یکى دیگر از مبادى علم اخلاق این است که آیا اخلاق، قابل تغییر است یا نه؟ ... تحقیق در مورد اثر سبوس گندم بر روی خواص خمیر , دانلودتحقیق در مورد ... تحقیق درباره اسکرابر ها لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب* …